70 proc. Polaków wydaje miesięcznie do 100 zł za subskrypcje

Badanie Santander Consumer Bank

dodał Rafał Tomkowicz
  • W erze internetu, gdzie niemal wszystko można znaleźć i kupić online, rozwój technologii otworzył drogę do powstania nowych modeli biznesowych. Jednym z nich są subskrypcje, które całkowicie odmieniły sposób, w jaki korzysta się z produktów i usług.
  • Jak podaje raport Santander Consumer Banku „Doświadczenia e-commerce”, 62 proc. Polaków korzysta chociaż z jednej subskrypcji. Najwięcej, bo 38 proc. badanych wydaje na nie między 51 a 100 zł.
  • Najczęściej (86 proc.) Polacy korzystają z serwisów streamingowych jak Netflix czy Player. Drugie miejsce (59 proc.) zajmują usługi dostaw produktów np. Allegro Smart.

Subskrypcje są bardzo wygodnym i popularnym sposobem konsumpcji treści, ale także coraz częściej sposobem na robienie zakupów. Obejmują one różnorodne obszary, od platform streamingowych, przez kosmetyki i jedzenie, po muzykę. Stały się integralnym elementem współczesnego rynku, a ich popularność wynika z łatwości użytkowania oraz dopasowania do dynamicznie zmieniających się oczekiwań klientów. Dane Santander Consumer Banku wskazują, że 23 proc. Polaków korzysta z wielu usług subskrypcyjnych. 38 proc. deklaruje, że posiada jeden lub dwa pakiety. Z kolei wśród osób, które nie korzystają z takich rozwiązań – 8 proc. rozważa wykupienie ich w przyszłość, a 24 proc. uważa je za niepotrzebne. Jedynie 6 proc. przyznaje, że posiadało kiedyś subskrypcje, ale z nich zrezygnowało.

– Subskrypcje gwarantują szereg korzyści oraz unikalne doświadczenia, przez co dla wielu Polaków wygrywają z tradycyjnymi zakupami. Jednym z kluczowych atutów jest elastyczność oraz stała, określona kwota, za którą mamy dostęp do wybranych usług lub produktów. Według naszego badania 38 proc. użytkowników modeli subskrypcyjnych przeznacza na nie od 51 do 100 zł, a 32 proc. mieści się w przedziale 10-50 zł. Kwoty między 101 a 150 zł wydaje 19 proc., a powyżej 150 zł jedynie 7 proc. badanych – mówi Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – Subskrypcje odpowiadają na potrzeby współczesnych konsumentów i oferują im nie tylko wygodę, ale również większą kontrolę nad wydatkami – dodaje.

Jakie subskrypcje wybierają Polacy?

Najpopularniejsze są usługi streamingowe takie jak Netflix, Spotify czy Max, z których korzysta aż 86 proc. respondentów posiadających aktywne subskrypcje. Druga najchętniej wykupowana subskrypcja to usługi dostawy produktów (59 proc.) jak Allegro Smart. Znacznie niższy odsetek wskazuje na aplikacje do zamawiania jedzenia (18 proc.), takie jak Uber Eats czy Wolt czy pakiety oprogramowania jak Microsoft Office 365 (17 proc.). Występujące w dużych miastach usługi przejazdu (Bolt, Uber) są używane przez 11 proc. ankietowanych.

Serwisy streamingowe cieszą się największą popularnością wśród Polaków. Jednak w zależności od wieku, na znaczeniu zyskują różne subskrypcje. Usługi dostawy produktów najczęściej (74 proc.) wybierają seniorzy. Z kolei z aplikacji do zamawiania jedzenia chętniej korzystają osoby w wieku 40-49 lat – 21 proc. badanych z tej grupy wiekowej. W przypadku usług przejazdów najchętniej wybierają je trzydziestolatkowie – 15 proc. z nich.

Największe korzyści

Miesięczny abonament ma wiele zalet i w porównaniu do tradycyjnych zakupów bądź usług na żądanie staje się jeszcze atrakcyjniejszy. Według raport „Doświadczenia e-commerce” niemal 40 proc. ankietowanych za kluczową korzyść uznaje stałą, przewidywalną opłatę. Nieco niższy odsetek (36 proc.) docenia zniżki i promocje, a 35 proc. wskazuje na lepszą cenę za subskrypcje. Wśród korzyści znalazł się jeszcze brak długoterminowego zobowiązania i możliwość rezygnacji w dowolnym momencie (34 proc.), automatyczny pobór opłaty (23 proc.), brak konieczności podejmowania ciągłych decyzji zakupowych (22 proc.), a także automatyczny dostęp do nowych treści (22 proc.). Dla 17 proc. ankietowanych subskrypcje są lepszym wyborem również ze względu na brak konieczności pamiętania o regularnym nabywaniu produktów oraz obaw o ich niedostępność.

Preferencje związane z korzyściami płynącymi z subskrypcji różnią się jednak w zależności od grupy wiekowej. Seniorzy (67 proc.) najbardziej cenią stałe i przewidywalne opłaty. Pięćdziesięciolatkowie natomiast zwracają uwagę na oszczędności wynikające z niższych kosztów w porównaniu do zakupów jednorazowych (43 proc.). Z kolei 41 proc. czterdziestolatków docenia rabaty i promocje dostępne w modelu subskrypcyjnym. W grupie trzydziestolatków największym atutem jest brak długoterminowych zobowiązań oraz możliwość rezygnacji w dowolnym momencie – taką opinię wyraża 45 proc. respondentów. Dla najmłodszych użytkowników, w wieku 18-29 lat, istotną zaletą pozostaje przewidywalność kosztów, co podkreśla 37 proc. badanych.

Modele subskrypcyjne zmieniają relacje między firmami a konsumentami oraz tworzą między nimi bardziej trwałe więzi. Subskrypcje odpowiadają na współczesne wyzwania rynku, ponieważ gwarantują wygodę, personalizację, a także możliwość komfortowego zarządzania swoimi finansami i planowania budżetu. Właśnie dlatego regularnie badamy preferencje Polek i Polaków, aby taką wiedzę wykorzystywać do tworzenia produktów finansowych, które zapewniają elastyczność, możliwość planowania wydatków oraz wspierają edukację finansową. Dzięki takim rozwiązaniom, jak karta kredytowa Visa Comfort z okresem bezodsetkowym do 54 dni, pomagamy klientom łatwiej zarządzać codziennymi wydatkami, w tym subskrypcjami – podsumowuje Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-14 listopada 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1000.

Podobne wpisy

Zamieść komentarz