Zmiany na rynku finansów konsumenckich, zachodzące w ostatnim czasie, wymagają większego skupienia na jakości udzielanych pożyczek, a także skutecznego odzyskiwania należności od klientów. Dlatego firmy specjalizujące się w windykacji dostosowują swoje strategie działania do obecnej sytuacji prawnej i gospodarczej. Kaczmarski Inkasso, wieloletni partner sektora pożyczkowego w egzekwowaniu płatności od klientów, kładzie nacisk na monitorowanie opóźnień w płatnościach już na wczesnym etapie.
W tym roku polska gospodarka zmierzy się z kolejną planowaną podwyżką płacy minimalnej. W 2023 r. wynosiła ona 3600 zł brutto. Od stycznia 2024 r. została podniesiona do 4242 zł. Kolejny wzrost nastąpi w lipcu – do 4300 zł. Z jednej strony sprawi to, że dłużnicy będą mieli więcej pieniędzy, zatem będzie im łatwiej regulować długi. Z drugiej strony, płaca minimalna jest podstawą do wyliczenia kwoty wolnej od zajęcia komorniczego. To może utrudnić komornikom egzekwowanie zaległości płatniczych. Będzie to więc zachęta dla wierzycieli, aby szybciej reagowali, decydując się na oddanie sprawy do windykacji polubownej.
Rynek windykacji systematycznie rośnie
W tym roku rynek zarządzania wierzytelnościami będzie rósł w tempie 10-12 proc. Pojawią się oczywiście kwestie, które mogą wpływać na jego rozwój, jednak nie radykalnie. Problemem mogą być kredyty hipoteczne we frankach. Banki tworzą na nie olbrzymie rezerwy, a gdyby doszło do regulacji w sprawie frankowiczów, będą chciały sprzedawać te wierzytelności szybciej.
Na poziomie operacyjnym wyzwaniem, ale i szansą, będzie technologia, która powinna pozwolić na obniżenie kosztów działalności, automatyzację powtarzalnych czynności czy dostęp do informacji, które są niezbędne dla funkcjonowania firm windykacyjnych. Bez wątpienia nastąpi rozwój różnego rodzaju rozwiązań wspomagających pracę negocjatorów opartych o sztuczną inteligencję.
Wszystko to będzie wprost lub pośrednio wpływać na rynek zarządzania wierzytelnościami, dla którego strategicznymi klientami są firmy pożyczkowe.
Scenariusz na każdy przypadek
Instytucje pożyczkowe sprawnie odnalazły się w nowej rzeczywistości, jaką narzuciły zmiany prawne i gospodarcze, czym udowodniły, że potrafią się elastycznie dostosowywać do różnych sytuacji. Kaczmarski Inkasso, znane z partnerskiego podejścia do klientów, wdrożyło wspólnie z nimi skuteczne modele działania w obecnych warunkach rynkowych, w tym poprzez wprowadzenie nowych strategii windykacyjnych.
– Dobre relacje między firmami pożyczkowymi a ich klientami są kluczowe, dlatego mocno stawiamy na łagodne działania monitorujące na wczesnym etapie opóźnienia w płatnościach. Procentuje tu nasze bogate doświadczenie zdobyte w obsłudze największych banków – mówi Jakub Kostecki, prezes Zarządu Kaczmarski Inkasso.
Kaczmarski Inkasso elastycznie reaguje na potrzeby firm pożyczkowych, dostosowując dotychczasowe scenariusze działań. Punktem wyjścia jest analiza możliwości finansowych zadłużonych klientów oraz poznanie perspektywy instytucji pożyczkowych. Firma modyfikuje metody pracy zgodnie z modelem biznesowym firm pożyczkowych, uwzględniając wpływ aktualnej sytuacji ekonomicznej. Na wczesnym etapie przeterminowania spłaty negocjatorzy nawiązują kontakt z konsumentem, podejmując kroki zmierzające do uregulowania zadłużenia i jednocześnie monitorują kolejne płatności. Przypominają o zbliżającym się terminie raty i w razie potrzeby wypracowują nowy harmonogram spłat, śledząc efektywność regulowania rat do końca okresu kredytowania.
Jak pokazuje badanie „Przydatność firm windykacyjnych dla gospodarki”, przeprowadzone na zlecenie Kaczmarski Inkasso, 51 proc. konsumentów i 57 proc. przedsiębiorstw uważa, że podmioty te są potrzebne niezależnie od panujących warunków gospodarczych. 71 proc. przedsiębiorstw wysoko ocenia skuteczność firm windykacyjnych, z którymi współpracowały w ciągu ostatnich 2 lat.