Bezrefleksyjne zaciąganie szybkich pożyczek może doprowadzić do poważnych problemów finansowych, dlatego tak ważne jest, aby świadomie planować wszelkie wydatki oraz dokładnie sprawdzać podsuwane nam oferty. Kryje się za tym tzw. odpowiedzialne pożyczanie. Co w momencie decyzji o zaciągnięciu pożyczki powinno zainteresować nas jako klientów, a o czym powinny pamiętać firmy trudniące się udzielaniem szybkich zobowiązań, którym zależy na wiarygodności i zaufaniu konsumenta?
Pożyczki pozabankowe
Nie wszyscy gracze z sektora szybkich pożyczek działają zgodnie z przepisami polskiego prawa określającymi m.in. kwestie udzielania pożyczek gotówkowych, ochronę praw konsumenta czy paragrafami mówiącymi o maksymalnych odsetkach. Stosując zasady odpowiedzialnego pożyczania firmy udzielające zobowiązań finansowych powinny pamiętać o tym, że nie tylko mają spełniać potrzeby potencjalnych klientów, ale przede wszystkim brać pod uwagę ich faktyczne możliwości finansowe. Z kolei dla nas trzymanie się dobrych praktyk pożyczania pozwoli świadomie podejmować wszelkie decyzje i uchroni nas przed ewentualną spiralą zadłużenia, czyli momentem kiedy przy braku środków na spłatę jednego zobowiązania sięgamy po kolejne, którego uregulowanie wymaga pożyczenia kolejnych pieniędzy
Odpowiedzialne pożyczanie
Aby wszelkie działania pożyczkodawcy były etyczne i odbywały się zgodnie z prawem, powinien on pamiętać o tym, że klient ma otrzymać pełną, wyczerpującą i zrozumiałą informację odnośnie warunków udzielania zobowiązania, w tym wysokości pożyczki jaką może otrzymać, czasu trwania umowy oraz kosztów z tym związanych. Potencjalny pożyczkobiorca ma mieć możliwość skontaktowania się z pożyczkodawcą w celu rozwiania wszelkich wątpliwości w każdej chwili, przed podpisaniem umowy oraz w trakcie jej obowiązywania.
Nie można też wprowadzać go w błąd reklamą. Przekaz ma być jednoznaczny i zawierać wszystkie elementy regulowane przepisami, w tym informacje odnośnie całkowitej kwoty pożyczki, rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania (RRSO), wysokości rat i odsetek. Musi mieć także świadomość tego, że ma 14 dni na ewentualne odstąpienie od umowy. Również zasady reklamacji mają być jasno określone.
Opinie klientów
Zwracamy się do pożyczkodawcy, bo zależy nam na utrzymaniu płynności finansowej, dlatego oczekujemy szybkiej reakcji na nasz wniosek. Jednak badanie zdolności kredytowej, czyli naszych możliwości spłaty zadłużenia, nie może zostać przeprowadzone powierzchownie. Firma musi dokładnie zweryfikować uzyskane od nas dane, najlepiej w bazach zewnętrznych, np. biurach informacji gospodarczej. Nie powinno się udzielać zobowiązań osobom, których sytuacja finansowa uniemożliwi terminowy zwrot należności. Badanie zdolności kredytowej to również podpowiedź dla nas samych odnośnie tego, na ile faktycznie możemy się zadłużyć, aby nie mieć problemów.
Kolejną zasadą związaną z odpowiedzialnym pożyczaniem jest wyjaśnienie nam, dlaczego otrzymaliśmy negatywną odpowiedź na wniosek. Gdy wynika to np. z figurowania w jednym z rejestrów dłużników, powinniśmy otrzymać informację na temat bazy danych, abyśmy ewentualnie sami mogli zweryfikować ich prawdziwość.
Istotne jest także indywidualne podejście do każdego konsumenta. Jeśli mamy problemy ze spłatą pożyczki, warto wspólnie poszukiwać najlepszego rozwiązania sytuacji. Może to być np. przedłużenie okresu zwrotu należności. W tym wypadku niezbędne jest poinformowanie nas, z jakimi to wiąże się kosztami i ryzykiem, gdy nie wywiążemy się ze zobowiązania. Pamiętaj, że nie można zabezpieczać świadczenia np. nieruchomością. Z kolei firma pożyczkowa powinna też mieć na uwadze to, aby prowadzić działania windykacyjne zgodnie z prawem i poszanowaniem interesów klienta.