Jak wyzwania ostatnich lat wpłynęły na kondycję finansową firm transportowych? Czy rosnące koszty prowadzenia działalności przełożyły się na wzrost stawek frachtów? Na te i inne pytania opisujące finansową rzeczywistość sektora TSL odpowiada raport „Płatności w branży transportowej 2019-2022”, przygotowany przez Transcash.eu, lidera w dziedzinie finansowania dla transportu.
Rozwój pod znakiem kryzysu
Pakiet mobilności, pandemia Covid-19 i wojna w Ukrainie to trzy najważniejsze wydarzenia ostatnich lat, które zadecydowały o obecnej kondycji branży transportowej. Najwyższe w historii ceny paliw, galopująca inflacja i skokowy wzrost stóp procentowych to wyzwania, z którymi mierzył się każdy przedsiębiorca, a przewoźnicy ponieśli dodatkowe koszty związane z wdrożeniem pakietu mobilności. Dodatkowo wojna w Ukrainie pogłębiła problem, z którym
branża zmaga się od dawna – niedobór kierowców. Część z nich, zamiast na europejskie trasy, trafiła na front.
Mimo tych trudności polski sektor TSL utrzymał pozycję europejskiego lidera. Przewoźnicy z naszego kraju obsługują aż jedną piątą europejskiego rynku przewozów międzynarodowych, a ich udział systematycznie rośnie.
Zgodnie z danymi Transcash, na przestrzeni ostatnich dwóch lat średnia kwota faktur, które sfinansowaliśmy dla przewoźników w ramach usługi faktoringu, systematycznie rosła.
Kondycja branży okiem ekspertów
Wnioski na temat kondycji finansowej branży wyciągnęliśmy na podstawie szeregu danych, bazując na wieloletnim doświadczeniu Transcash w dziedzinie faktoringu i windykacji. Informacje dotyczące wartości wystawianych faktur, terminów płatności, zwyczajów płatniczych kontrahentów z branży TSL czy jej specyfiki prawnej tworzą obraz sektora, który przetrwał kryzys dzięki zdolności szybkiej adaptacji do nowych reguł rynkowej gry. Jego specyfika wymaga również współpracy międzynarodowej i utrzymywania relacji z zagranicznymi kontrahentami, jak również narzędzi finansowych wspierających bieżącą działalność, o czym mówią eksperci Transcash.eu – Lider Zespołu Windykacji zagranicznej Damian Michalecki oraz Dyrektor Windykacji Polubownej Bartłomiej Socha. Sprawne finansowanie i skuteczna windykacja były istotnym wsparciem dla sektora TSL w czasie finansowych niepokojów, co potwierdza jeden z liderów branży, prezes Sawa Logistics Artur Sadowski.