Mikrodarowizny i technologia wspierają trzeci sektor

„Adyen Index: Retail Report 2025”

dodał Rafał Tomkowicz

3/4 polskich konsumentów przekazało w ostatnim roku darowiznę na cele charytatywne – wynika z badania „Adyen Index: Retail Report 2025”. 40 proc. respondentów przyznaje, że przekazuje więcej środków w skali roku, jeśli może to robić w małych (mikrodarowizny), regularnych kwotach. Dla 39 proc. taką możliwość stwarza opcja zaokrąglania kwot płatności przy kasie.

Najnowsze badanie „Adyen Index: Retail Report 2025” pokazuje, jak istotna dla organizacji charytatywnych stała się technologia. Umożliwia ona częstsze i bardziej elastyczne możliwości w zakresie przekazywania darowizn w mniejszych kwotach.

76 proc. polskich konsumentów potwierdziło, że w ostatnich 12 miesiącach przekazało darowiznę na cele charytatywne. Natomiast 8 proc. z nich musiało zrezygnować z wcześniejszych planów wsparcia z powodu rosnących kosztów życia. Największy odsetek darczyńców odnotowano wśród millenialsów (78 proc.), a najmniejszy wśród pokolenia Z (68 proc.). Co czwarty konsument (24 proc.) deklaruje, że przekazuje darowizny co miesiąc lub częściej – z tej grupy najwięcej wśród pokolenia Z (32 proc.), najmniej wśród pokolenia X (16 proc.).

Mikrodarowizny odpowiadają na te potrzeby

Najczęstszą formą wsparcia według badania „Adyen Index: Retail Report 2025” było pomaganie rodzinie lub znajomym (39 proc.). Tuż za nią znalazła się możliwość zaokrąglania kwot płatności przy kasie (20 proc.). Co ciekawe, 40 proc. badanych przyznaje, że przekazuje więcej pieniędzy na cele charytatywne w skali roku, jeśli może to robić małymi kwotami.

Konsumenci coraz częściej chcą pomagać, ale na własnych warunkach: spontanicznie, wygodnie i bez zobowiązań. Mikrodarowizny odpowiadają na te potrzeby. Dzięki temu codzienne zakupy mogą realnie wspierać lokalne inicjatywy społeczne. Po stronie biznesu leży odpowiedzialność, by umożliwiać dokonywanie darowizn w sposób szybki, wygodny i bezproblemowy. Wspieranie ważnych inicjatyw nie powinno wymagać od konsumenta dodatkowego wysiłku – to właśnie prostota i dostępność są dziś kluczem do realnego zaangażowania – mówi Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Z funkcji zaokrąglania kwot płatności po raz pierwszy w ciągu ostatniego roku skorzystało 14 proc. respondentów, w tym 17 proc. przedstawicieli pokolenia Z. To pokazuje rosnące znaczenie mikrodarowizn jako formy wspierania trzeciego sektora. Dla porównania, wśród pokolenia baby boomers odsetek ten wyniósł zaledwie 9 proc.

Większa odpowiedzialność i szansa dla firm

Społeczne zaangażowanie firm staje się nie tylko oczekiwane, ale wręcz kluczowe z punktu widzenia relacji z klientami. Dla 46 proc. badanych to jeden z czynników zwiększających lojalność wobec marki, a prawie połowa respondentów (48 proc.) uważa, że firmy powinny bardziej angażować się w działania na rzecz trzeciego sektora.

W kontrze do rosnących kosztów życia, konsumenci szukają nowych, elastycznych form wspierania organizacji charytatywnych. Już co trzeci (33 proc.) z nich rezygnuje z tradycyjnych subskrypcji, poszukując bardziej przystępnych modeli. Podobny odsetek (34 proc.) rozważa formy oparte na rocznych subskrypcjach – tutaj szczególnie aktywne są młodsze grupy wiekowe (41 proc.).

43 proc. konsumentów zadeklarowało, że zrezygnuje z przekazania darowizny, jeśli nie będzie mogła zrobić tego w wygodny dla siebie sposób. To silny sygnał: im łatwiej pomagać – tym większe zaangażowanie ze strony klientów. Potwierdza to fakt, że 39 proc. badanych uważa, iż takie funkcje jak zaokrąglanie kwoty płatności przy kasie powinny być dostępne na stałe.

Współczesny konsument oczekuje od marek nie tylko jakości, ale także wartości. Technologie płatnicze dają firmom realne narzędzia, by wspierać cele społeczne. Wystarczy je dobrze wykorzystać – podkreśla Matouš Michněvič z Adyen.

Mimo rosnących oczekiwań na razie tylko 29 proc. firm w Polsce umożliwia przekazywanie darowizn w sklepach stacjonarnych – tyle samo oferuje tę możliwość online. Co piąte przedsiębiorstwo (21 proc.) przyznaje, że brakuje mu zasobów lub wiedzy technologicznej, by wdrożyć rozwiązania takie jak funkcja zaokrąglania kwot płatności – mimo chęci ich zaoferowania.

O badaniu

Badanie Adyen Index: Retail Report 2025 przeprowadzono między 26.02.2025 a 12.03.2025 br. na grupie 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.

Podobne wpisy

Zamieść komentarz