Niemal połowa Polaków wybiera zakupy stacjonarne z obawy o swoje dane

Santander Consumer Bank

dodał Rafał Tomkowicz

Kwestie związane z ochroną prywatności mają istotny wpływ na decyzje zakupowe Polaków. Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Między półką a ekranem: wybory zakupowe Polaków”, 45 proc. konsumentów deklaruje, że obawa o bezpieczeństwo danych skłania ich do wyboru sklepów stacjonarnych zamiast internetowych. W tej grupie aż 23 proc. zdecydowanie preferuje zakupy w sklepach fizycznych, a 22 proc. raczej wybiera tę opcję. Ochrona prywatności podczas zakupów jest ważna dla wszystkich grup wiekowych, choć seniorzy wykazują w tym względzie nieco większą ostrożność – 26 proc. zdecydowanie wybiera usługi stacjonarne właśnie z tego powodu. Wraz z wiekiem odsetek ten maleje, a wśród najmłodszych konsumentów (18-29 lat) wynosi 20 proc. Ostrożność częściej deklarują także osoby o niższych dochodach – wśród zarabiających do 2999 zł to 27 proc., dla których ryzyko utraty środków może być bardziej dotkliwe.

– Jak wynika z naszego badania 16 proc. konsumentów decyduje się na e-commerce mimo obaw o bezpieczeństwo danych, a 7 proc. bez wahania korzysta z tej formy zakupów. Z kolei 29 proc. respondentów wskazuje, że prywatność nie ma wpływu na ich wybory zakupowe. Może to wynikać z rosnącego przyzwyczajenia do transakcji online oraz większego zaufania do stosowanych zabezpieczeń – mówi Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku. – Wśród czynników wpływających na wybór zakupów w internecie istotną rolę odgrywają również kwestie finansowe, w tym atrakcyjne promocje i rabaty, które dla wielu osób są decydującym argumentem przy wyborze kanału zakupowego – dodaje.

Łowcy okazji w e-commerce

Rabaty, oferty last minute i programy lojalnościowe skutecznie przyciągają konsumentów do e-commerce. Jak wynika z raportu, 45 proc. Polaków wskazuje, że atrakcyjne promocje skłaniają ich do wyboru zakupów online zamiast stacjonarnych. W tej grupie 15 proc. zdecydowanie wybiera e-commerce ze względu na korzystne oferty, a 30 proc. raczej skłania się ku tej opcji. Co ciekawe, znaczenie ofert promocyjnych jest szczególnie widoczne wśród najmłodszych konsumentów. W grupie 18-29 lat 27 proc. badanych wskazuje rabaty jako kluczowy czynnik przy wyborze zakupów online. Może to wynikać z faktu, że młodsi konsumenci spędzają więcej czasu w Internecie i na bieżąco śledzą akcje promocyjne, co zwiększa ich wrażliwość na okazje cenowe. Wśród seniorów (60+) odsetek ten wynosi jedynie 7 proc., co pokazuje, że rzadziej traktują promocje jako decydujący argument przy zakupach w e-commerce. Z kolei jedynie 12 proc. badanych przyznaje, że rabaty mają dla nich raczej niewielkie znaczenie, a 7 proc. nie bierze ich pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Różnice w podejściu do ofert specjalnych widać także między płciami – kobiety częściej niż mężczyźni uwzględniają atrakcyjne promocje podczas zakupów.

– Badanie Santander Consumer Banku potwierdza, że konsumenci w Polsce chętnie polują na promocje i nie lubią przepłacać, jeśli mogą skorzystać z tańszych ofert. To całkowicie naturalne – każdy z nas szuka okazji do oszczędności, a my chcemy te zakupy maksymalnie ułatwiać. Dlatego oferujemy szybkie i wygodne kredyty ratalne, które dostępne są zarówno w 28 tysiącach sklepów stacjonarnych w całej Polsce, jak i online, przez aplikację mobilną. Teraz dodatkowo zintegrowaliśmy ją z mObywatelem, dzięki czemu klienci nie muszą ręcznie wypełniać wniosków – dane uzupełniają się automatycznie w bezpieczny dla nich sposób. To sprawia, że zakupy stają się jeszcze prostsze, wygodne i intuicyjne – zarówno w realizacji, jak i w późniejszym zarządzaniu finansami – dodaje Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.

Gdy rzeczywistość spotyka wirtualne zakupy

Nowe technologie wpływają na zakupy online i kształtują sposób interakcji konsumentów z produktami. Coraz większą rolę odgrywają technologie immersyjne, takie jak wirtualna (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR), które sprawiają, że zakupy w sieci stają się bardziej intuicyjne i angażujące. Ponad 40 proc. respondent uważa, że te technologie pozytywnie wpływają na ich doświadczenia zakupowe – w tym 14 proc. wskazuje, że ich wpływ jest znaczący, a 27 proc. ocenia go raczej pozytywnie. To pokazuje, że dla wielu użytkowników zakupy online to już coś więcej niż tylko transakcja – to nowy poziom interakcji z produktami. Nie wszyscy konsumenci podchodzą jednak do tych technologii z entuzjazmem. 8 proc. badanych twierdzi, że VR i AR pogarszają komfort zakupów, a 32 proc. nie dostrzega ich wpływu. Największe zainteresowanie tymi technologiami wykazują osoby w wieku 18-29 lat (65 proc.).

Zakupy solo czy ze znajomymi

Dla pewnej grupy osób zakupy, szczególnie te w galeriach handlowych, są okazją do spotkań towarzyskich i traktują je jako sposób spędzania wolnego czasu. Jak wynika z badania Santander Consumer Banku często bądź zawsze robi tak 22 proc. osób. 26 proc. deklaruje, że czasami wykorzystuje zakupy stacjonarne jako formę spotkania towarzyskiego, dlatego wybiera je zamiast e-commerce. Mimo popularności chodzenia po sklepach, 46 proc. badanych ma odmienne zdanie i nie podchodzi w ten sposób. W tym względzie widać jednak pewne różnice między kobietami a mężczyznami. 30 proc. mężczyzn nigdy nie traktuje zakupów jako okazji do spotkań, podczas gdy wśród kobiet ten odsetek wynosi 21 proc. Może to sugerować, że kobiety częściej łączą zakupy z możliwością spotkania się z innymi i nie postrzegają ich wyłącznie jako obowiązku, ale także jako element życia społecznego.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.


Santander Consumer Bank – bank od kredytów, jest jednym z liderów rynku consumer finance w Polsce. Oferuje klientom szeroki zakres produktów obejmujący kredyty gotówkowe, kredyty ratalne, kredyt celowy, karty kredytowe oraz lokaty i rachunek oszczędnościowy. Produkty dystrybuowane są online oraz poprzez sieć oddziałów, salony i komisy samochodowe, sklepy i punkty usługowe.

Podobne wpisy

Zamieść komentarz