Ostatnie raporty opublikowane przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego i Europejską Radę ds. Płatności wskazują, że wraz z rosnącą popularnością płatności natychmiastowych znacząco wzrosła także liczba związanych z nimi oszustw. Visa ogłosiła, że usługa z obszaru sztucznej inteligencji – Visa Protect for Account to Account, ma potencjał, aby przyczynić się do zwiększenia zaufania do płatności natychmiastowych, dzięki lepszej wykrywalności oszustw i ograniczeniu ich występowania.
W ramach projektu pilotażowego zrealizowanego w Wielkiej Brytanii, Visa we współpracy z lokalnymi partnerami zademonstrowała, w jaki sposób wykorzystanie najnowszych technologii z obszaru sztucznej inteligencji może przyczynić się do znaczącego zmniejszenia strat spowodowanych oszustwami dokonywanymi w obszarze płatności natychmiastowych, które w tym kraju w ostatnich latach sięgają rocznie 600 milionów funtów. Podsumowując projekt, Visa ogłosiła, że jej model był w stanie poprawnie zidentyfikować 54% transakcji oszukańczych, których nie wychwyciły zaawansowane systemy wykrywania oszustw wdrożone w bankach. Oznacza to, że sprawdzone rozwiązania Visa z obszaru predyktywnej sztucznej inteligencji stanowią ważny element tego rozwijającego się obszaru i mogłyby pomóc zaoszczędzić brytyjskim konsumentom, firmom i gospodarce aż 330 milionów funtów.
Pilotażowy projekt partnerski zrealizowany został przez Visa i Pay.UK, operatora obsługującego w Wielkiej Brytanii płatności natychmiastowe między konsumentami. W czasie trwania projektu przeanalizowano miliardy historycznych bankowych transakcji detalicznych (ponad 50% transakcji realizowanych rocznie bezpośrednio między rachunkami) za okres 12 miesięcy. Innowacyjny system detekcji Visa jest kontynuacją jej osiągnięć w obszarze wykrywania oszustw związanych z użyciem kart debetowych i kredytowych. Odsetek oszustw w sieci Visa na całym świecie pozostaje jednym z najniższych spośród wszystkich form płatności. Jest to efekt technologicznych inwestycji, które w ostatnich pięciu latach przekroczyły 10 miliardów dolarów i objęły między innymi rozwiązania nastawione na zmniejszenie liczby oszustw i zwiększenie bezpieczeństwa sieci. Tylko w 2023 r., Visa na całym świecie zdołała zapobiec oszustwom o szacowanej wartości ponad 40 miliardów dolarów.
Nowa technologia stojąca za innowacyjną usługą wykrywania oszustw w czasie rzeczywistym – Visa Protect for Account to Account Payments będzie mogła być wykorzystana do przeciwdziałania oszukańczym płatnościom natychmiastowym, np. powstrzymując transakcję oszukańczą zanim pieniądze opuszczą konto niedoszłej ofiary.
Popularność płatności natychmiastowych gwałtownie rośnie, w związku z czym ważne jest, aby ludzie i firmy płacąc w ten sposób, czuli się bezpiecznie i nie padli ofiarą oszustw. Mamy znaczące osiągnięcia w zwalczaniu nadużyć związanych z płatnościami kartą i doprowadzaniu ich do historycznie niskiego poziomu. Teraz udostępniamy nasze rozwiązania w obszarze bezpieczeństwa również dla innych metod płatniczych, aby wspomóc walkę z oszustwami w całym ekosystemie płatniczym. Jestem przekonana, że wraz z naszymi klientami instytucjonalnymi możemy przyczynić się w ten sposób do zwiększenia poziomu zaufania do płatności natychmiastowych i jeszcze lepszej ochrony obywateli i firm przed oszustwami – powiedziała Katarzyna Pawłowicz, dyrektorka Go-To-Market na Polskę w dziale ds. rozwoju produktów, Visa.
Technologia Visa w obszarze sztucznej inteligencji może analizować miliardy transakcji rocznie, oceniając poziom ryzyka wskazujący jak bardzo prawdopodobne jest, że płatność realizowana bezpośrednio między rachunkami jest wynikiem oszustwa. W ten sposób Visa będzie pomagać bankom chronić ich klientów przed tego typu działalnością. Wszystko to odbywa się w mgnieniu oka, bez uszczerbku dla szybkości i wiarygodności płatności realizowanej bezpośrednio między rachunkami.
Nowa usługa zasilana przez sztuczną inteligencję i pozwalająca na ocenę ryzyka oraz zapobieganie oszustwom jest częścią Visa Protect – szerokiego pakietu usług dodanych, w ramach którego dostępnych jest już niemal 250 produktów. Obejmuje on pięć kategorii usług, cieszących się wysokim zainteresowaniem: Akceptację, Doradztwo, Wydawnictwo, Otwartą bankowość oraz Ochronę.