Polacy cenią swobodę wyboru metod płatności

Badanie Mastercard

dodał Rafał Tomkowicz
  • Polacy pozytywnie postrzegają stokenizowane płatności, określając je jako najszybszą (60%) i najwygodniejszą (19%) metodę płatności;
  • Portfele mobilne to dla 45% polskich respondentów jedna z ulubionych metod płatniczych w sklepach stacjonarnych;
  • 6 na 10 ankietowanych regularnie korzysta z aplikacji mobilnych, za pomocą których wyszukuje i kupuje produkty online.

Warszawa, 28 lutego 2025 r.Polacy chcą korzystać z wielu różnych narzędzi płatniczych. Konsumentom zależy przede wszystkim na możliwości swobodnego wyboru metody płatności, gwarancji wygody i bezpieczeństwa podczas zakupów online i offline oraz dostępie do innowacyjnych rozwiązań – pokazuje raport „Polskie płatności: liczy się możliwość wyboru” („Paid in Poland: A story of choice”) opracowany na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Mastercard.

Jak płacimy w sklepach stacjonarnych? Dla 45% ankietowanych jedną z ulubionych metod jest portfel mobilny, a prawie co czwarty badany (22%) preferuje płatność zegarkiem lub opaską. Polacy są otwarci na innowacje płatnicze i oczekują coraz większej dostępności tego typu rozwiązań. Na znaczeniu zyskują m.in. płatności biometryczne, z których 13% badanych miało okazję już skorzystać, a 21% chce je wypróbować.

Wśród Polaków rośnie również popularność rozwiązań, które pozwalają klientom na większą samodzielność w sklepach fizycznych – od aplikacji, które umożliwiają samodzielne skanowanie produktów i płacenie za zakupy w kasie, aż po sklepy autonomiczne, w których, według deklaracji, przynajmniej raz zakupy zrobiło 40% respondentów.

Przyszłość płatności elektronicznych

Istotną rolę w rozwoju elektronicznych płatności odgrywa tokenizacja, która gwarantuje nie tylko szybkość i wygodę, ale także ochronę informacji o karcie płatniczej i samej transakcji. Jest to możliwe dzięki zastąpieniu wrażliwych danych unikalnym identyfikatorem, tokenem, który szyfruje dane dotyczące karty i płatności. Z raportu Mastercard wynika, że Polacy dostrzegają w stokenizowanych płatnościach wiele korzyści, uznając je za aktualnie najszybszą (60%) i najwygodniejszą (19%) metodę płacenia za zakupy, która dodatkowo nie wymaga wpisywania kodu PIN w sklepach fizycznych czy logowania się do e-sklepu (34%). Tokenizacja jest podstawą takich rozwiązań jak zbliżeniowe płatności mobilne oraz Click to Pay – nowy standard płatności kartą w internecie. Dzięki zapisaniu karty w portfelu mobilnym lub profilu Click to Pay, każda płatność jest szyfrowana i w efekcie bezpieczna.

Polacy biorący udział w badaniu doceniają również fakt, że tokenizacja pozwala na szybki wybór karty, którą chcą zapłacić. Jak pokazuje raport Mastercard, udział stokenizowanych kart zależy od  wieku konsumentów – młodsi są bardziej skłonni do pozostawienia portfela w domu i korzystania z urządzenia mobilnego, ale jednocześnie już około 20% ankietowanych w wieku 50+ również korzysta z tego typu płatności. Mimo rosnącej popularności stokenizowanych płatności, z badania Mastercard wynika, że wciąż potrzebna jest edukacja. 50% respondentów wskazało, że byliby skłonni korzystać z tej metody pod warunkiem dodatkowej edukacji na temat technologii tokenizacji oraz jej bezpieczeństwa.

W stronę m-commerce

W handlu elektronicznym prym wiodą zakupy przez aplikacje mobilne, które stają się pierwszą, domyślną metodą płatności online i stopniowo przekształcają e-commerce w m-commerce. Z raportu Mastercard wynika, że połowa Polaków korzysta ze  stokenizowanych płatności podczas zakupów online. Aplikacje mobilne e-sklepów są najpopularniejszym kanałem do wyszukiwania produktów i zakupów
online – regularnie korzysta z nich 60% ankietowanych, którzy w ten sposób realizują co piąte zamówienie w internecie. Znacząco wyższy udział zakupów mobilnych dostrzegany jest wśród młodszego pokolenia konsumentów (18-29 lat).

– Badanie pokazuje kierunek zmian, którym podążają klienci, Zarówno podczas zakupów w sklepach stacjonarnych, jak i w internecie liczy się przede wszystkim możliwość wyboru metody płatności, aby każdy mógł zapłacić tak, jak chce. Istotną rolę odgrywa również innowacyjność, szybkość oraz bezpieczeństwo płatności – to właśnie w tych obszarach największego wsparcia potrzebują przedsiębiorcy, zwłaszcza ci najmniejsi, aby mogli odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów, zwiększać obroty i rozwijać biznes – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

– Polscy konsumenci pod wieloma względami są liderami otwartości na innowacje płatnicze, a żywym na to dowodem jest rosnąca popularność niedawno wprowadzonych rozwiązań, takich jak płatności biometryczne czy Click to Pay. Dostrzegamy jednak nadal duży potencjał do rozwoju i wzrostu innowacyjności w tym obszarze. Dlatego tak ważne jest połączenie sił całego ekosystemu płatniczego i opracowanie wspólnej strategii dalszego rozwoju rynku. Istotne znaczenie ma również współpraca z sektorem publicznym, która pozwoli zapobiegać wykluczeniu cyfrowemu, ograniczyć wpływ szarej strefy, a finalnie przyczyni się do wzrostu polskiej gospodarki – dodaje Paweł Widawski, Prezes Fundacji Future Finance Poland.

O raporcie:

Raport „Paid in Poland: A story of choice” opracowany przez Mastercard w styczniu 2025 w oparciu o badanie 1000 polskich konsumentów przeprowadzone przez Minds&Roses na zlecenie Mastercard (ankieta online, listopad 2024)

Podobne wpisy

Zamieść komentarz