Fintech Smartney Grupa Oney wystartował z nowym cyklem badań konsumenckich „DA SIĘ! Polacy w akcji”, poświęconym zaradności, sprawczości oraz mądrym, odpowiedzialnym decyzjom finansowym.
Pierwszy wrześniowy raport sprawdza, jak Polacy finansują edukację dzieci i własny rozwój, z jakich źródeł korzystają i jaką rolę w wyrównywaniu szans edukacyjnych odgrywa technologia.
Czy Polacy potrafią sobie radzić ?
– Ten raport pokazuje, że Polacy naprawdę potrafią sobie radzić – nawet wtedy, gdy ograniczenia finansowe stają się dużym wyzwaniem. Szczególnie mocno widać to w obszarze edukacji dzieci: rodzice są gotowi rezygnować z własnych potrzeb, by zapewnić swoim dzieciom lepszy start w przyszłość. – mówi Tomasz Głodowski, Sales and Marketing Director w Smartney Grupa Oney. – Coraz częściej w wyrównywaniu szans wspiera nas technologia i sztuczna inteligencja, od darmowych aplikacji edukacyjnych po AI, taka jak ChatGPT. To dowód, że nowoczesne narzędzia mogą otwierać możliwości, które jeszcze niedawno były dostępne tylko dla nielicznych. W Smartney Grupa Oney wierzymy, że »DA SIĘ!«, bo dostęp do finansowania i technologii daje realną sprawczość, pomaga rozwijać potencjał i udowadnia, że można wziąć życie w swoje ręce, niezależnie od sytuacji – podkreśla Tomasz Głodowski.
Z pierwszego raportu wynika, że ponad 80% Polaków deklaruje, że mimo ograniczeń stara się aktywnie kształtować swoją rzeczywistość. Wspierają ich w tym nowe technologie – ponad 40% dzieci korzysta z darmowych aplikacji edukacyjnych, a co czwarte wspiera się sztuczną inteligencją, taką jak ChatGPT. Co ciekawe, najmłodsi adaptują AI szybciej niż dorośli – 60% dzieci deklaruje, że używa narzędzi AI do nauki, podczas gdy wśród dorosłych ten odsetek jest znacznie niższy.
W co inwestują Polacy ?
Jednocześnie aż 90% rodziców inwestuje w edukację pozaszkolną dzieci, a 92% rezygnuje z własnych potrzeb, by ją sfinansować. Co trzeci badany sięga po kredyty lub pożyczki, a 14,6% oszczędza nawet na żywności i odzieży, by zapewnić dzieciom dostęp do zajęć dodatkowych.
„DA SIĘ! Polacy w akcji” to nie tylko dane – to opowieść o zaradności. Smartney Grupa Oney chce pokazać, że dostęp do finansowania i technologii może realnie wspierać rozwój, wyrównywać szanse i pomagać w realizacji potencjału niezależnie od zasobności portfela.
Badanie opinii zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Smartney Grupa Oney w sierpniu 2025 r., metodologia: CAWI, N=1200.
Zachęcamy do lektury pełnego raportu i komentarzy ekspertów wraz z badaniem opinii na temat edukacji dzieci, sposobów jej finansowania oraz roli sztucznej inteligencji w procesie nauki.
Link do raportu: https://www.smartney.pl/wp-content/uploads/2025/09/Raport-_DA-SIE-Polacy-w-akcji-jak-Polacy-finansuja-edukacje_Smartney-Grupa-Oney.pdf
***
O raporcie:
„DA SIĘ! Polacy w akcji” to pierwsza publikacja z cyklu badań poświęconych zaradności, sprawczości oraz mądrym i odpowiedzialnym decyzjom finansowym. Została przygotowana przez fintech Smartney Grupa Oney, którego hasło „DA SIĘ!” wyraża filozofię firmy, że inteligentne technologie to przyszłość, a dostępne finansowanie pomaga osobom i przedsiębiorcom aktywnie kształtować rzeczywistość.
O Smartney Grupa Oney:
To innowacyjny polski fintech pożyczkowy, wyspecjalizowany w udzielaniu kredytów konsumenckich w szybkich procesach i na prostych warunkach. Oferuje super nowoczesne pożyczki konsumenckie, w tym pożyczki konsolidacyjne i pożyczki ratalne oraz Oney Raty – unikalne samoobsługowe rozwiązanie kredytowe dla stacjonarnych punktów sprzedaży i e-commerce. Smartney Grupa Oney należy do francuskiego banku Oney obsługującego w ramach Grupy globalnie ponad 8 mln klientów na 12 rynkach.