Ponad jedna trzecia polskich konsumentów (37 proc.) korzysta z AI podczas zakupów — to aż 42-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, wynika z najnowszego raportu Adyen Index: Retail Report 2025. Najczęściej po sztuczną inteligencję sięga pokolenie Z (64 proc.). Co istotne, ponad połowa użytkowników AI (52 proc.) deklaruje, że technologia ta stanowi dla nich źródło inspiracji, m.in. podczas zakupów odzieży i dodatków, a także produktów spożywczych. Tymczasem tylko 28 proc. przedsiębiorców planuje inwestycje w AI w najbliższych 12 miesiącach w celu wsparcia działań sprzedażowych i marketingowych.
Adyen, platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów, prezentuje wyniki swojego corocznego badania Retail Raport, koncentrując się na roli sztucznej inteligencji (AI) w procesie zakupowym.
Okazuje się, że ponad jedna trzecia respondentów z Polski (37 proc.) korzysta z AI, aby ułatwić sobie zakupy. Opinie na ten temat są pozytywne – 52 proc. przyznaje, że technologia pomaga odnaleźć inspirację podczas zakupów odzieży i dodatków, produktów spożywczych, a także w innych sferach życia. Co dziesiąty Polak (11 proc.) po raz pierwszy skorzystał z AI, jako wsparcia w procesie zakupowym, w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Co ciekawe, 5 proc. badanych twierdzi, że to właśnie dzięki sztucznej inteligencji znajduje najlepsze pomysły.
Nieco ponad połowa respondentów (52 proc.) korzysta z AI, aby trafiać na mniej znane marki, co stwarza realną szansę dla firm na budowanie partnerstw i rozwijanie strategii cross-sellingowych. Ponadto, 49 proc. deklaruje otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości, co podkreśla potencjał tej technologii nie tylko jako narzędzia wspierającego decyzje zakupowe, ale także jako kanału sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie.
Pokolenie Z i millenialsi – liderzy w korzystaniu z AI
Zainteresowanie korzystaniem ze sztucznej inteligencji w procesie zakupowym widoczne jest we wszystkich grupach wiekowych. Wśród przedstawicieli pokolenia Z (16–27 lat) odsetek osób korzystających z rad AI podczas zakupów wynosi 64 proc., wśród millenialsów (28–43 lata) 49 proc., generacji X – 29 proc., a baby boomers – 13 proc. Co ciekawe, aż 58 proc. polskich konsumentów jest świadomych tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów.
– Polscy konsumenci chętnie sięgają po narzędzia AI – nie tylko po to, aby przyspieszyć zakupy, ale przede wszystkim, aby uczynić je bardziej trafnymi i inspirującymi. Widzimy, że technologia ta przestaje być domeną tylko młodych użytkowników – sztuczna inteligencja trafia do szerokiego spektrum odbiorców. Niezależnie od wieku, klienci szukają dziś bardziej spersonalizowanego doświadczenia – chcą, aby technologia podpowiadała, odkrywała i rekomendowała – komentuje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.
Przedsiębiorcy w Polsce stawiają na AI – celem wzrost przychodów
Polscy przedsiębiorcy, zapytani o strategie zwiększania przychodów w 2025 roku, wskazali inwestycje w sztuczną inteligencję i nowe technologie. Ponad jedna czwarta (28 proc.) planuje inwestować w AI w celu wsparcia sprzedaży i marketingu, a 25 proc. w obszar innowacji produktowych.
– Sztuczna inteligencja przestała być traktowana jako wizja przyszłości. Coraz więcej firm wdraża zaawansowane technologie oparte na AI, które automatyzują procesy płatnicze, zwiększają konwersję i pomagają lepiej zarządzać ryzykiem. Takie rozwiązania nie tylko usprawniają finalizację zakupów, ale też podnoszą poziom bezpieczeństwa – wykrywając podejrzane transakcje w czasie rzeczywistym. Efekt? Klienci zyskują bardziej płynne i komfortowe doświadczenie zakupowe, a firmy – wymierne korzyści biznesowe. Nie dziwi więc, że sztuczna inteligencja była wskazywana jako główny czynnik wzrostu w 2025 roku – dodaje Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.
Nie tylko AI – Unified Commerce również ma znaczenie
Choć inwestycje w nowe technologie rosną, jedynie 39 proc. firm w Polsce umożliwia klientom wygodne zakupy i płatności między kanałami offline i online. To jednak o 13 punktów procentowych więcej niż w ubiegłym roku. Kolejne 13 proc. planuje wdrożenie takiego rozwiązania w najbliższych 12 miesiącach. Zbliżony odsetek (16 proc.) zamierza rozwijać ofertę ekskluzywnych doświadczeń zakupowych w sklepach stacjonarnych.
Raport Adyen pokazuje, że technologie i doświadczenia online otwierają przed markami nowe możliwości kontaktu z klientami. Aż 40 proc. Polaków oczekuje, że będzie mogło dokonywać zakupów w wielu punktach styczności z marką, takich jak media społecznościowe, aplikacje mobilne czy sklepy internetowe. Co ciekawe, nieco ponad jedna trzecia (31%) deklaruje, że regularnie dokonuje zakupów bezpośrednio przez media społecznościowe, co potwierdza rosnącą rolę kanałów digital w ścieżce zakupowej.
Mimo postępującej cyfryzacji, sklepy stacjonarne pozostają ulubionym miejscem zakupów dla polskich konsumentów – wskazało tak 39 proc. badanych, wobec 24 proc., którzy preferują zakupy online. Główne powody to chęć zobaczenia i kontaktu z produktem przed zakupem (43 proc.), możliwość przymierzenia (42 proc.) oraz natychmiastowa dostępność (36 proc.).
O badaniu
Badanie Adyen Index: Retail Report 2025 przeprowadzono między 26.02.2025 a 12.03.2025 br. na grupie 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.
O Adyen
Adyen to nowoczesna platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów. Dzięki kompleksowym usługom płatniczym, analityce opartej na danych oraz produktom finansowym oferowanym w ramach jednego globalnego rozwiązania, Adyen pomaga firmom szybciej osiągać założone cele. Posiadając biura na całym świecie, Adyen współpracuje z takimi firmami jak Notino, Żabka, Uber, H&M i Microsoft.