Revolut Money Report: Polacy na wakacjach 2023

dodał Tomek
0 komentarze
  • Do Revolut dołącza co miesiąc 100 tys. klientów z Polski, od maja do lipca b.r. z aplikacji za granicą skorzystało już ponad 750 tys. Polaków (+60% r/r) 

  • Najlepsze zagraniczne kierunki na urlop wg. relacji jakości do ceny to zdaniem badanych Polaków Egipt 10%, Chorwacja 9%, Grecja 6%, Hiszpania 6% i Turcja 5%. Klienci Revolut od maja do lipca b.r. postawili jednak na Włochy (+53% r/r), Hiszpanię (+57 r/r), Chorwację (+24% r/r) i Grecję (+57% r/r).  

  • Największy wpływ na wybór destynacji wakacyjnej mają w tym roku koszt wyjazdu (80%), pogoda (54%) i odległość (44%). Polaków na wakacjach irytują tłumy ludzi (57%), ryzyko oszustwa (28%) i konieczność porównywania ofert przy rezerwacji miejsca pobytu (25%). 

Na urlop i do pracy, Polacy w podróży

Część Polaków już wróciła, inni właśnie się pakują, sezon wyjazdów trwa. Do Revolut dołącza co miesiąc 100 tys. nowych klientów nad Wisłą, a od maja do lipca b.r. z aplikacji za granicą skorzystało ponad 750 tys. Polaków (+60% r/r). Na rekordowy wynik składają się zarówno urlopowicze, jak i osoby wyjeżdżające do pracy, głównie do Niemiec (+74% r/r), Wielkiej Brytanii (+47% r/r) i Holandii (+69% r/r). Wśród kierunków turystycznych od maja do lipca prym wiodły Włochy (+53% r/r), Hiszpania (+57% r/r), Chorwacja (+24% r/r) i Grecja (+57% r/r).

W podróżowaniu liczy się przyjemność…

Revolut zapytał 12 tysięcy osób w Europie i 1 tysiąc osób w Polsce o powody wyjazdów i o to czym kierują się wybierając miejsce docelowe podróży. W Polsce zapytani wskazywali, że najczęściej podróżują dla przyjemności (63%), aby odwiedzić rodzinę (18%), służbowo (5%), aby spotkać się z partnerem (2%), a także aby wziąć udział w weselu lub innej uroczystości rodzinnej (2% wskazań).

…ale o kierunku wyjazdu decydują koszty

Dominującym czynnikiem, który wpływa na wybór destynacji są koszty (80%). Poza cenami Polacy zwracają uwagę na pogodę (54%), odległość (44%), jedzenie i tradycje (40%), nocleg i hotel (38%), aktywności – aby było wiele do zrobienia i zobaczenia (28%), język (20%), opiekę medyczną i bezpieczeństwo (16%), przestrzeganie praw człowieka (14%), standardy ochrony przyrody i zwierząt (11%) oraz dostępność dla osób niepełnosprawnych (4%). Przede wszystkim jednak patrzymy na ceny.

Co i za ile?

Od maja do lipca b.r. klienci Revolut z Polski wydali za granicą ponad półtora miliarda zł (+68% r/r i 10 razy więcej niż w 2020, roku pandemii). Średnio na osobę był to wydatek rzędu 2100 zł. Koresponduje to z najczęściej wskazywaną odpowiedzią w ogólnopolskim badaniu Revolut, gdzie na pytanie o budżet planowanego wyjazdu na osobę na 1 tydzień – 34% respondentów wskazało poniżej 250 eur (<1.172 zł), 37% między 250-500 eur (1.172-2.345 zł), 21% między 500-1.000 eur (2.345-4.690 zł), a 8% powyżej 1.000 eur (>4.690 zł).

Relaks musi być całkowity

Pytanie czy będziesz pracować na urlopie oburzyło 54% zapytanych w Polsce, którzy uważają, że praca podczas urlopu nie jest w porządku. 15% badanych wskazało jednak, że nie wykluczają swojej dostępności w sytuacjach awaryjnych. 9% jest niechętna pracy na urlopie, ale przyznaje, że ich rola czasem tego wymaga. 7% przyznało, że będą każdego dnia zerkać do skrzynki mailowej. 2% uznało, że lubi workation, czyli łączenie pracy z urlopem i podróżami. Zdecydowana większość pytanych Polaków woli jednak rozdzielać te dwa światy, pracy i urlopu.

Co nas drażni na urlopie?

Dla większości zapytanych Polaków synonimem piekła na urlopie są tłumy ludzi i to irytuje ich najbardziej (57%). Drugim czynnikiem generującym stres jest ryzyko, że padnie się ofiarą oszustwa (28%). Co czwarta ankietowana osoba z Polski nie lubi porównywania ofert z wielu źródeł przy rezerwacji miejsca pobytu (25%). Wiele osób irytują też strajki w transporcie i na lotniskach (16%) oraz zawyżone od czasu pandemii ceny wynajmu aut (16%). Badanych drażnią też opłaty za wymianę walut (13%) i przerwy szkolne, które zmuszają do mimowolnego wzięcia dni wolnych (5%). Tyle stresów, a co nas cieszy

Lokalne zabytki, potrawy i napoje

Tym co skłania do podróżowania i przyciąga jak magnes badanych Polaków są lokalne zabytki (67%), lokalne potrawy i napoje (64%), kontakt z przyrodą i oglądanie zwierząt (61%). Ważne są tradycje, takie jak karnawał i święta (38%), muzea i sztuka (35%), czyli szeroko pojęta kultura. Dopiero w dalszej kolejności wskazywane były zakupy, lokalna moda i rękodzieło (27%), spędzanie czasu z lokalnymi mieszkańcami (23%), festiwale muzyczne (23%), wydarzenia sportowe (14%), luksus i wellbeing (14%), randki i życie nocne (14%). Najmniej badanych z Polski przyznało, że celem ich podróży są procedury dentystyczne i operacje plastyczne (3% wskazań).

Podobne wpisy

Zamieść komentarz