Revolut, globalna aplikacja finansowa, z której korzysta ponad 40 milionów klientów na świecie i europejski bank, gdzie swoje konto ma ponad 3,5 miliona polskich klientów, udostępnia funkcję Wealth Protection. To dodatkowa warstwa weryfikacji tożsamości w aplikacji, zaprojektowana by uniemożliwić oszustom dostęp do kont w Revolut (Pockets). Usługa pomoże chronić środki klientów, którym skradziono odblokowany telefon lub naruszono bezpieczeństwo hasła i funkcję rozpoznawania twarzy, a co za tym idzie powstrzymać przestępców przed wypłacaniem środków.
Wiele europejskich aplikacji bankowych opiera się na autoryzacji biometrycznej wbudowanej w urządzenia mobilne (np. rozpoznawanie twarzy, odcisków palców) wykorzystywanej zwykle przy otwieraniu aplikacji, która następnie staje się całkowicie podatna na atak, jeżeli kieszonkowiec wykradnie lub wyrwie nam z rąk odblokowany telefon i zmieni zarejestrowany obraz twarzy lub odcisk palca na swój własny. Revolut idzie o krok dalej dzięki zaawansowanej technologii rozpoznawania twarzy. Po włączeniu, funkcja Wealth Protection zweryfikuje tożsamość klienta na podstawie kontroli tożsamości i selfie, które klient wykonał podczas pierwszej rejestracji w Revolut. Celem jest powstrzymanie złodziei przed kradzieżą środków, nawet gdy bezpieczeństwo telefonu zostało naruszone. Funkcja, którą klienci mogą aktywować wedle uznania, blokuje dostęp do wybranych kont w Revolut (Pockets).
Fizyczna utrata dostępu
Revolut jest jednym z pierwszych banków w Europie, który wdraża tego typu rozwiązanie i nieprzypadkowo dzieje się to tuż przed sezonem wakacyjnych wyjazdów i letnich festiwali, gdy konsumenci narażeni są na wyższe ryzyko kradzieży telefonu, czy to w tłumie podczas koncertu, czy na zatłoczonej plaży. Przyczyną aż 39% strat klientów Revolut związanych z nieautoryzowanymi oszustwami w 2023 r. były właśnie kradzieże fizyczne (w Polsce 32%). Plaga ta wzmaga się w trakcie wakacji, gdy turyści przejęci są zwiedzaniem, robią sobie zdjęcia, publikują treści w social mediach, łatwo wtedy wyrwać telefon z ręki. Na przykład w Londynie telefon jest kradziony średnio co 6 minut. Klienci narażeni są zarówno na techniki oparte na obserwacji, gdy złodziej najpierw stara się podejrzeć hasło do telefonu i aplikacji bankowej, a następnie wykorzystuje je do ominięcia zabezpieczeń, a także do kradzieży telefonu w chwili po odblokowaniu.
Niezwykle poważnie podchodzimy do problemu oszustw i przestępczości finansowej. W obliczu wysokich strat klientów na skutek kradzieży fizycznych, które stanowią 39% utraconych środków z tytułu oszustw nieautoryzowanych, opracowaliśmy nową usługę, Wealth Protection. Chcemy ograniczyć pole manewru oszustom i zapewnić klientom dodatkową warstwę bezpieczeństwa, kiedy w wakacje będą spędzać czas poza domem. Jeśli aktywują funkcję, w razie zgubienia lub kradzieży telefonu, ich oszczędności będą bezpieczniejsze – mówi Woody Malouf, Head of Financial Crime w Revolut.
Funkcja Wealth Protection, która ma premierę w czerwcu 2024 r. (będzie udostępniana stopniowo, kolejnym grupom klientów), to element łączącego różne technologie (biometria, AI) systemu bezpieczeństwa Revolut Secure, który zapewnia klientom większą kontrolę nad tym jak chronione są ich środki finansowe. Ponadto, bank chroni środki klientów wykorzystując zaawansowane modele sztucznej inteligencji, doświadczenie 4000+ przeszkolonych specjalistów do spraw zwalczania przestępczości finansowej i międzynarodowy zespół ekspertów w obszarze oszustw, analityków danych i byłych przedstawicieli organów ścigania. W 2023 r. Revolut zapobiegł potencjalnym oszustwom na kwotę ponad 2,4 miliarda zł i konsekwentnie wdraża nowe zabezpieczenia, by być o krok przed oszustami.