Rzecznik Finansowy to niezależny ekspert, który udziela polskim konsumentom kompleksowego wsparcia w zakresie porad prawnych oraz przeprowadzania postępowania polubownego, interwencyjnego czy sądowego. Instytucja Rzecznika Finansowego powołana została, by wspierać klientów podmiotów rynków finansowych w sporach dotyczących zawartych przez nich umów.
Kompetencje Rzecznika Finansowego
Zakres obowiązków instytucji Rzecznika Finansowego obejmuje konsultacje i udzielanie porad, a także postępowanie polubowne czy interwencyjne w przypadku sporów z podmiotami działającymi na polskim rynku finansowym. Urząd udziela także pełnego wsparcia w momencie postępowania sądowego. Po jego pomoc mogą zgłaszać się nie tylko klienci indywidualni, ale całe grupy poszkodowanych konsumentów.
Instytucja Rzecznika Finansowego podzielona jest na kilka wydziałów. Zakresem swoich działań obejmują one zarówno klientów rynku ubezpieczeniowo-emerytalnego, jak i bankowo-kapitałowego (w tym firm pożyczkowych). Konsumenci mogą zgłaszać się również do wydziału pozasądowego rozwiązywania sporów oraz wydziału administracyjno-finansowego.
Rzecznik Finansowy – kiedy się do niego udać?
Eksperci Rzecznika Finansowego służą błyskawiczną pomocą w trakcie dyżurów telefonicznych. Swoją sprawę można przedstawić im również poprzez wiadomość e-mail oraz prywatną wiadomość na oficjalnym profilu Rzecznika na Facebooku. Do Rzecznika Finansowego możemy zgłaszać się w sytuacji, gdy czujemy się pokrzywdzeni przez instytucję finansową lub gdy potrzebujemy porady eksperta w kwestii konkretnego sporu z tego typu instytucją. Specjalista wyjaśni konsumentowi stanowisko instytucji finansowej (również Instytucji Pożyczkowej), opowie o jego uprawnieniach w kontekście danej sytuacji i wspomoże w dalszym procesie dociekania swoich praw.
Specjaliści Rzecznika Finansowego zajmują się m.in. przeprowadzaniem postępowania interwencyjnego, które może przekonać instytucję finansową do zmiany swojego stanowiska. Współuczestniczą również w postępowaniu polubownym, które ma na celu wypracowanie kompromisu między konsumentem a instytucją finansową. W ostateczności wydają także istotny pogląd lub opinię z oceną prawną postępowania instytucji, czyli dokumenty, które można wykorzystać w ramach postępowania sądowego.