Ultimo, jedna z czołowych firm zarządzających wierzytelnościami w Polsce, przechodzi rebranding i od 2 grudnia 2024 r. działa pod nową nazwą – B2 Impact. To kolejny krok w strategicznym rozwoju spółki, który podkreśla jej przynależność do międzynarodowej grupy B2 Impact, jednego z liderów europejskiego sektora windykacyjnego, działającego w 20 krajach. Zmiana jest częścią długofalowych planów firmy, która kładzie nacisk na wspieranie klientów w powrocie do obiegu gospodarczego oraz odpowiedzialnym i świadomym zarządzaniu domowymi finansami. W tym celu stawia m.in. na rozwój projektów związanych z wielokanałową automatyzacją procesów w oparciu o analizę danych, co odpowiada zmianom technologicznym dokonującym się w sektorze odzyskiwania długów.
Polski rynek zarządzania wierzytelnościami przechodzi dziś istotne zmiany, a jego rola w stabilizowaniu i pobudzaniu polskiej gospodarki jest nieoceniona. Dostrzegają to zwłaszcza przedsiębiorcy zmagający się z zatorami płatniczymi, które są wynikiem przeterminowanych należności. Ich uregulowanie w perspektywie zdrowego funkcjonowania całego rynku finansowego jest z kolei niezbędne, by na nowo pobudzić biznes. Firmy windykacyjne mają ważną rolę do spełnienia w tym kontekście, co pokazuje skala odzyskanych długów, a więc pieniędzy, które wracają do obiegu gospodarczego. Jak wynika z danych GUS tylko w latach 2020-2023 spółkom zarządzającym zadłużeniem w Polsce udało się odzyskać ponad 28 mld zł wierzytelności, z czego większość, bo 19,5 mld zł, stanowiły zaległości konsumenckie. Jednocześnie, w każdym z badanych lat r/r zwiększała się suma odzyskanych długów.
By utrzymać ten pozytywny trend, branża zarządzania wierzytelnościami przechodzi dziś liczne zmiany, stawiając na pierwszym miejscu indywidualne podejście do osób mierzących się z problemami finansowymi. Firmy rezygnują z prawniczego żargonu na rzecz prostych, przejrzystych i transparentnych komunikatów, które pomagają klientom zrozumieć swoją sytuację i podjąć działania naprawcze. Kluczowe znaczenie zyskuje empatyczne doradztwo – doradcy nie tylko wskazują możliwe rozwiązania, ale również dopasowują je do specyficznych potrzeb i sytuacji życiowej klienta. Takie podejście wzmacnia zaufanie, otwiera drogę do odbudowy higieny finansowej dłużników, wspierając ich powrót do pełnej aktywności gospodarczej i poprawia skuteczność odzyskiwania należności.
B2 Impact stawia na Customer Experience i innowacje
Korzyści ze stosowania tej strategii dostrzega Ultimo – jedna z czołowych firm zarządzających wierzytelnościami w Polsce, która właśnie przeszła rebranding i od 2 grudnia br. działa pod nazwą międzynarodowej grupy kapitałowej, do której należy, czyli B2 Impact. Zmiana ta odzwierciedla kluczowe założenia strategii rozwoju firmy, której celem jest wsparcie zadłużonych klientów w powrocie do obiegu finansowego i odzyskaniu wpływu na swój budżet osobisty.
– Zarządzanie zadłużeniem konsumenckim w Polsce staje się coraz bardziej wymagające, głównie z powodu zmieniającej się struktury portfeli wierzytelności i rosnących potrzeb klientów. Dla nas oznacza to wdrażanie innowacyjnych rozwiązań z obszaru analityki i wykorzystania danych, jak i ciągłe doskonalenie procesów w ramach działań Customer Experience. W tym kontekście stawiamy na budowanie relacji opartych na zrozumieniu, dialogu i wsparciu. Nie chcemy tylko odzyskiwać należności, ale także edukować osoby zadłużone, jak planować i uzdrowić swoje finanse, aby w przyszłości nie wejść ponownie w spiralę zadłużenia. Mierzymy wysoko, bo tak postrzegamy naszą rynkową rolę – do 2030 r. chcemy pomóc 1 mln naszych klientów w spłacie zaległych zobowiązań – mówi Aneta Borycka – Prezeska Zarządu B2 Impact.
Cyfrowa era windykacji: człowiek na pierwszym miejscu
Dzisiejsza windykacja staje się coraz bardziej złożonym procesem, który wymaga nie tylko skutecznych strategii odzyskiwania należności, ale także głębokiego zrozumienia sytuacji osób dotkniętych zadłużeniem. Kluczem do sukcesu jest łączenie wspomnianej wcześniej empatii z nowymi technologiami, ponieważ to właśnie one pozwalają na efektywne dostosowanie działań do konkretnego przypadku w myśl zasady, że każdy dłużnik to osoba z unikalnymi trudnościami, historią, która doprowadziła do powstania długu, wymagająca indywidualnego podejścia.
Firmy, które rozumieją znaczenie łączenia podejścia opartego na trosce o klienta z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi cyfrowych, wdrażają inwestycje, które mają na celu optymalizację procesu obsługi klienta. Potwierdzają to wyniki badania „Innowacje i automatyzacja procesów w branży windykacyjnej” przeprowadzonego przez Polski Związek Zarządzania Wierzytelnościami wśród jego członków.
Już ponad 64 proc. firm z sektora wierzytelności deklaruje wdrożenie rozwiązań służących automatyzacji procesów związanych z zarządzaniem zadłużeniem klientów. Jednocześnie, najczęściej wskazywaną przez przedsiębiorstwa czynnością, którą można powierzyć algorytmom, jest analiza danych, co stanowiło 20 proc. wszystkich odpowiedzi. Na drugim miejscu, z 17 proc. udziałem, znalazły się zarówno inteligentne przetwarzanie dokumentów, jak i komunikacja z dłużnikiem za pomocą cyfrowych agentów, chatbotów czy voicebotów.
– Dzięki rozwojowi zaawansowanych technologii zyskujemy możliwość lepszego zrozumienia zachowań klientów, przewidywania potencjalnych trudności w płatnościach oraz tworzenia spersonalizowanych strategii. W efekcie prowadzi to do doskonalenia indywidualnych doświadczeń konsumentów. Obecnie klienci oczekują wielokanałowego doradztwa, obejmującego m.in. tradycyjne rozmowy telefoniczne, wsparcie poprzez chat, a także dostęp do porad i informacji na portalu klienta. Takie podejście ma pomóc w spłacie zadłużenia, a jednocześnie stać się fundamentem odbudowy zdolności kredytowej oraz wiarygodności wobec instytucji finansowych i usługodawców – komentuje Aneta Borycka.
—