Uważaj na podejrzane wiadomości w komunikatorach i osoby podszywające się pod bliskich! To moze być próba wyłudzenia pieniędzy!

dodał Tomek
0 komentarze

Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji ostrzegają!

Wirtualna przestrzeń to szanse, ale i zagrożenia. Polacy, pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa. Pamiętajmy – na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak się zachowywać w cyberprzestrzeni.

Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność, jest wykorzystanie komunikatorów internetowych do wyłudzenia pieniędzy.

Jak to wygląda?

Klientka banku na swój numer telefonu komórkowego otrzymuje wiadomość w komunikatorze od osoby podającej się za jej syna. Wiadomość dotyczy informacji, że jej syn miał wypadek, ale nic mu się nie stało. Stracił swój telefon (stąd kontakt z „pożyczonego” telefonu) i dlatego prosi o wykonanie szybkiego przelewu, bo musi odholować samochód z drogi i zapłacić za tę usługę. Ważną rzeczą jest to, że przestępcy sami podają numer rachunku bankowego, na który mają zostać wpłacone pieniądze. Przejęta i zdenerwowana całą sytuacją matka szybko dokonuje przelewu

Podobną sytuację przedstawia poniższy film:

PAMIĘTAJ!

⦁ Jeśli otrzymujesz na komunikatorze prośbę o przelew, zawsze potwierdź telefonicznie, czy faktycznie ktoś z grona rodziny potrzebuje Twojej pomocy.
⦁ Zawsze sprawdzaj autentyczność prośby o przekazanie pieniędzy.
⦁ Zadzwoń i potwierdź, czy ta osoba wysłała wiadomość.
⦁ Nigdy nie podawaj loginów, PINu, ani kodów autoryzujących.
⦁ Pamiętaj, cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji!
Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku.

Podobne wpisy

Zamieść komentarz