W obliczu wzrostu ruchu generowanego przez sztuczną inteligencję na stronach internetowych amerykańskich sklepów aż o 4 700%, nowy protokół umożliwia bezpieczniejsze finalizowanie zakupów dzięki agentom AI, pomagając sprzedawcom w ich weryfikacji oraz unikaniu złośliwych botów.
15 października 2025 r. – Visa, jeden ze światowych liderów płatności cyfrowych, uruchomiła nowe rozwiązanie – Trusted Agent Protocol, ustanawiając tym samym podstawowe ramy dla handlu opartego na agentach AI i umożliwiając bezpieczną komunikację między nimi a sprzedawcami na każdym etapie transakcji. Technologia ta ma na celu zaadresowanie wyzwań pojawiających się w obszarze handlu opartego na agentach AI, zapoczątkowując nową erę, w której sztuczna inteligencja może wyszukiwać i porównywać produkty oraz dokonywać płatności w imieniu konsumentów, przy jednoczesnym zapewnieniu zaufania pomiędzy sprzedawcami a agentami AI. Wraz z uruchomieniem tego rozwiązania – opracowanego we współpracy z Cloudflare – Visa wzmacnia swoje wsparcie dla bezpieczniejszych i bardziej płynnych interakcji w rozwijającym się ekosystemie inteligentnych płatności. Trusted Agent Protocol jest dostępny na stronie Visa Developer Center oraz GitHub.
W ciągu ostatniego roku, ruch generowany poprzez sztuczną inteligencję na stronach internetowych sklepów w Stanach Zjednoczonych wzrósł o ponad 4 700%, a 85% kupujących[1], którzy korzystali z AI podczas zakupów, twierdzi, że poprawiło to ich doświadczenia zakupowe. Wraz ze zwiększającą się liczbą agentów AI wyszukujących i kupujących w imieniu konsumentów, sprzedawcy mierzą się z nowymi wyzwaniami. Wśród nich są:
- Zarządzanie systemami wykrywania botów, które mogą błędnie blokować prawidłowe transakcje oparte na agentach AI;
- Wsparcie procesu finalizacji zakupów realizowanych przez agentów AI, zarówno dla gości, jak i zalogowanych użytkowników;
- Zachowanie dostępu do informacji o konsumencie korzystającym z usług agenta AI.
Trusted Agent Protocol ma na celu sprostanie wskazanym wyzwaniom, umożliwiając zatwierdzonym agentom AI bezpieczne przekazywanie kluczowych informacji do sprzedawców. Zapewnia to niezbędne ramy do rozpoznawania zaufanych agentów AI i odróżniania ich od złośliwego oprogramowania i nieuczciwych botów. Podczas opracowywania protokołu, Visa otrzymała opinie na temat jego wpływu od takich partnerów, jak: Adyen, Ant International, Checkout.com, Coinbase, CyberSource, Elavon, Fiserv, Microsoft, Nuvei, Shopify, Stripe oraz Worldpay.
– Wierzymy, że cały ekosystem płatności ma obowiązek zapewnić, by sprzedawcy ufali agentom AI w takim samym stopniu, w jakim ufają swoim najbardziej cenionym klientom i sieciom – powiedział Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer w Visa. – Przez ostatni rok ściśle współpracowaliśmy ze sprzedawcami, wydawcami kart i partnerami, aby upewnić się, że transakcje inicjowane przez agentów AI są tak samo płynne i bezpieczne, jak każda obecnie dokonywana płatność. Nasze nowe rozwiązanie, zwane Trusted Agent Protocol, koncentruje się na tworzeniu funkcji dla sprzedawców bez użycia kodu, co pozwala w bezpieczny sposób rozpoznawać agentów zamierzających dokonać zakupu i zapewniać lepsze płatności oraz spersonalizowane doświadczenia dla znanych użytkowników – dodał.
– Zabezpieczenie przyszłości handlu to wspólna odpowiedzialność, zwłaszcza że agenci AI zaczynają działać w imieniu konsumentów – powiedziała Stephanie Cohen, dyrektor ds. strategii w Cloudflare. – Nasza współpraca z Visa w zakresie Trusted Agent Protocol stanowi kluczowy krok w budowaniu niezbędnych zabezpieczeń dla tego nowego ekosystemu – dodała.
Wsparcie sprzedawców w erze zakupów opartych na sztucznej inteligencji
W świecie agentów AI, sprzedawcy potrzebują środków umożliwiających im rozpoznawanie zaufanych agentów, weryfikację ich danych uwierzytelniających i utrzymywanie relacji z konsumentami, bez gruntownej przebudowy swoich systemów. Rozwiązanie Trusted Agent Protocol adresuje te wyzwania dzięki nowym funkcjom, które zapewniają unikalne dla agentów podpisy i zawierają następujące informacje:
- Intencja agenta AI – wskazanie, że agent jest zaufanym agentem AI, którego celem jest uzyskanie od sprzedawcy dodatkowych informacji o określonym produkcie, bądź o jego zakupie.
- Rozpoznanie konsumenta – dane, które wskazują, czy konsument posiada już istniejące konto lub czy wcześniej kontaktował się ze sprzedawcą.
- Informacje o płatnościach – agenci mają możliwość przesyłania danych płatniczych w celu obsługi preferowanej przez sprzedawcę metody realizacji transakcji lub płatności.
Stworzone z myślą o przyszłości interoperacyjności handlu
Chociaż funkcje te mają zastosowanie w sieci Visa już na obecnym etapie, umożliwienie agentom AI bezpiecznego i pewnego działania w imieniu konsumenta wymaga otwartego podejścia obejmującego cały ekosystem. Dlatego, Visa jest zaangażowana w bliską współpracę z globalnymi organizacjami standaryzującymi, takimi jak IETF, OpenID Foundation i EMVCo. Ściśle współpracuje z partnerami ekosystemu, by zapewnić, że Trusted Agent Protocol będzie uzupełnieniem dla innych niedawno ogłoszonych rozwiązań, takich jak Agentic Commerce Protocol. Visa nawiązała również współpracę z Coinbase w celu dostosowania interoperacyjności z protokołem x402.
Rozwiązanie Trusted Agent Protocol zostało zbudowane na bazie podstawowego standardu podpisu wiadomości HTTP, zgodego z Web Both Auth. Umożliwia ono sprzedawcom i agentom AI budowanie zaufania do handlu opartego na sztucznej inteligencji przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury internetowej oraz przy wprowadzeniu jedynie minimalnych zmian w interfejsie użytkownika (UX) na stronach sprzedawcy lub podczas finalizacji zakupów. Może ono być także rozszerzane na inne niż internetowe protokoły komunikacyjne.
[1] Żródło: Adobe Data Insights, sierpień 2025, Growth in AI-driven visit share