Jeszcze do niedawna w wielu miejscach mogliśmy płacić tylko gotówką. Należały do nich m.in. urzędy, komunikacja publiczna, parkingi czy toalety miejskie. Tymczasem, wzrost popularności płatności bezgotówkowych sprawił, że coraz więcej mieszkańców oczekuje wyboru możliwości płatności również w miejscach będących częścią infrastruktury miejskiej. 58% Polaków chce móc płacić cyfrowo w transporcie publicznym, a 54% na miejskich parkingach.
Polskie miasta dynamicznie rozwijają się w kierunku idei Smart City. Coraz więcej usług i spraw (również urzędowych) można zrealizować online i zapłacić za nie elektronicznie. Z takiej możliwości chętnie korzystamy jako mieszkańcy. Już ponad 65% wszystkich transakcji w Polsce realizowanych jest bezgotówkowo – pokazują wyniki badania przeprowadzonego dla Fundacji Polska Bezgotówkowa. Większość Polaków chciałaby mieć wybór metody płatności również w transporcie publicznym (58%) i na parkingach (54%). Z kolei 45% badanych oczekuje płatności cyfrowych w toalecie miejskiej.
– Preferencje zakupowe polskich konsumentów diametralnie ewaluowały na przestrzeni ostatniej dekady w stronę samoobsługi i płatności elektronicznych. Za tymi zmianami powinni podążać również włodarze miast, aby tworzyć infrastrukturę miejską, która będzie odpowiadać na te potrzeby. Rozwój płatności cyfrowych to również krok w stronę rozwoju przestrzeni miejskiej oraz – w dalszej kolejności – możliwość wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, które poprawią jakość i komfort życia mieszkańców i obsługę turystów, a tym samym wpływają na atrakcyjność regionu – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Bezpłatne terminale dla urzędów i administracji publicznej
W ramach Programu Polska Bezgotówkowa urzędy i instytucje publiczne, takie jak szkoły, domy kultury, biblioteki, zakłady komunalne, a także muzea, ośrodki sportu i rekreacji mogą bezpłatnie skorzystać z terminala płatniczego i pobierać płatności w przestrzeni miejskiej w sposób cyfrowy.