W celu stworzenia raportu przeanalizowaliśmy 7004 wątki, które pojawiły się w Internecie pomiędzy 1 stycznia a 31 marca 2014 roku. W badaniu wzięliśmy pod uwagę 15 wiodących na rynku marek firm oferujących krótkoterminowe zobowiązania finansowe w sieci: Vivus, Wonga, Ekspres Kasa, NetCredit, Ofin, Pożyczkaplus, SMS365, Lendon, MiniCredit, SMS Kredyt, Kasomat, Kredito24, OKMoney, SohoCredit oraz ViaSMS.
Zebrane materiały zostały podzielone na 8 kategorii: Facebook, mikroblogi, blogi, fora internetowe, newsy, video, foto oraz inne. Na tej podstawie wyłoniono zwycięzców w 5 kategoriach – kanałach najczęściej stosowanych w komunikacji branży.
Do stworzenia raportu wykorzystaliśmy możliwości Brand24, narzędzia skupiającego się na monitoringu marek w Internecie, wsparciu sprzedaży, ochronie reputacji marek, badaniu efektów kampanii reklamowych i promocji w social mediach, ich analizie, a także tworzeniu automatycznych raportów uwzględniających podstawowe dane na temat monitorowanej firmy.
Chcąc sprawdzić tendencję aktywności firm pożyczkowych, porównaliśmy wyniki badania do wcześniejszej jego edycji – „Mikropożyczki online. Aktywność firm pożyczkowych w sieci”, podsumowującego obecność ww. marek w Internecie w IV kwartale 2013 roku.
W I kwartale 2014 roku ukazały się w Internecie 7004 wątki dotyczące 15 czołowych firm pożyczkowych działających online. Najdynamiczniej w sieci działał Vivus, który zajął pierwsze miejsce w 4 z 5 kategorii. Łącznie w I kwartale 2014 roku ukazały się 1692 wątki dotyczące marki w Internecie. Na drugim i trzecim miejscu uplasowały się kolejno Kredito24 i Netcredit, z odpowiednio 869 i 805 wpisami.
Facebook najpopularniejszym kanałem
Firmy pożyczkowe coraz aktywniej działają w mediach społecznościowych. W porównaniu do wcześniejszego kwartału, na Facebooku pojawiło się o 1243 więcej wpisów dotyczących ich marek. Oprócz wzmożonej aktywności samych pożyczkodawców i ich „fanów”, duży ruch został stworzony przez pośredników kredytowych, którzy traktują Facebook jako kanał promocji swoich usług.
Największa liczba wpisów na Facebooku dotyczyła Vivusa. Internauci i sama firma wspomnieli o marce aż 636 razy. Następne pod względem aktywności były Netcredit i Ekspres Kasa, z kolejno 280 i 270 wpisami.
Branża finansowa dostrzega wzrastające znaczenie mediów społecznościowych w komunikacji swoich marek. W kanałach takich jak fora internetowe czy Facebook coraz częściej szukamy opinii również na temat firm czy produktów finansowych. Nie dziwi zatem wzrastające znaczenie tego typu komunikacji w branży mikropożyczek. Kluczem do skutecznego dialogu z klientami jest w tym przypadku budowanie zaangażowania odbiorców oparte na otwartości w komunikacji z internautami oraz szybkiej reakcji, nawet na negatywne komentarze w sieci. Media społecznościowe mogą być dla internautów nie tylko źródłem informacji o ofercie, ale także miejscem gdzie marki edukują na temat finansów i odpowiedzialnego zarządzania nimi. Siłą tych mediów jest brak pośredników pomiędzy marką i jej odbiorcą. Dzięki temu firmy pożyczkowe mogą łatwiej wyróżnić się na tle innych kreatywną komunikacją oraz skuteczniej nawiązywać relacje w sieci.
Korzystamy, to pytamy
W I kwartale 2014 roku powstało 1113 wątków dotyczących badanych marek firm pożyczkowych na forach internetowych. Jest to o 319 więcej niż w ostatnim kwartale 2013 roku. Najczęstsze dyskusje dotyczyły marki Vivus. W pierwszej trójce znalazły się również Wonga i Kredito24. Najwięcej dyskusji toczyło się na portalach poświęconych tematom finansowym i prawnym. Występowały także pojedyncze wątki na forach portali ogólnoinformacyjnych, budowlanych lub parentingowych.
Co nowego na rynku?
Wzrosła również aktywność marek firm pożyczkowych w kategorii newsy. W analizowanym kwartale powstały 783 wątki, a więc o 314 więcej niż w poprzedzających trzech miesiącach. Po części jest to wynikiem działalności samych pożyczkodawców, którzy informowali media o podejmowanych przez siebie działaniach, nawiązywanych współpracach czy zdobywanych nagrodach. Inicjatorem wielu artykułów są jednak także same redakcje portali, na których pojawiły się newsy, a także inne podmioty działające na rynku finansowym. Marki firm pożyczkowych pojawiały się w tym przypadku w kontekście różnego typu rankingów, materiałów analizujących rynek lub tekstów dotyczących rządowych propozycji regulacji rynku pożyczkowego.
Wśród najbardziej widocznych w tej kategorii znajdują się kolejno: Vivus, Netcredit i Kredito24.
Porównanie kwartałów
Firmy pożyczkowe coraz aktywniejsze!
Porównując wyniki badania za ostatni kwartał 2013 roku z wynikami za pierwszy kwartał 2014 roku, widać wyraźnie znaczny wzrost widoczności marek firm pożyczkowych w sieci. 13 z 15 analizowanych marek zwiększyło swoją aktywność w Internecie. Łącznie marki firm pożyczkowych pojawiły się w sieci w analizowanym kwartale 7004 razy, czyli o ponad 50% częściej niż w ostatnim kwartale 2013 roku. Największy wzrost obecności widać na Facebooku. Znacznie więcej ukazało się również materiałów w kategorii newsy i wątków na forach. Największy wzrost aktywności zanotował Netcredit. Z 308 wpisów w IV kwartale 2013 roku zwiększył swoją obecność do 805 w I kwartale 2014 roku.
Dynamika wzrostu dotycząca aktywności marek reprezentujących rynek pożyczek online pokazuje, jak ważnym elementem w sieci jest komunikacja. Dziś nie wystarczy już tylko uruchomić serwis i czekać na zyski. W obrębie bardzo dużej konkurencji, z jaką mamy do czynienia w tym segmencie działalności, budowa rozpoznawalności marki poprzez liczne komentarze, dyskusje na forach, czy obecność w social media to podstawowy warunek działania w obszarze public relations oraz marketingu. Cieszy fakt, że firmy zdają sobie sprawę, iż same działania polegające na budowaniu zapleczy SEO to nie wszystko. Fakt ten znajduje potwierdzenie w aktywności poszczególnych marek zwłaszcza w kategorii „newsy”. Firmy coraz częściej publikują treści dotyczące bieżącej działalności oraz chętniej komentują wydarzenia dotyczące samego rynku, co jest oznaką dojrzałości oraz większej świadomości w kreowaniu rynku poprzez swoją transparentność i komunikację.
O czym mówili Polacy?
Trendy i najczęściej występujące wątki o markach firm pożyczkowych w I kwartale 2014 roku
BIK albo nie BIK?
Jednym z głównych wątków poruszanych na forach internetowych był temat Biura Informacji Kredytowej i przy okazji także Biur Informacji Gospodarczej. Internauci pytają innych, które z firm sprawdzają wiarygodność pożyczkobiorcy w BIK oraz które z nich przekazują do BIK swoje dane. Zastanawiają się też, czy wzięta pożyczka zostanie odnotowana przez BIK, a przez to zauważona w przyszłości przez banki, do których zgłoszą się po kredyt. Nie do końca jest dla internautów jasne, dlaczego większość firm pożyczkowych nie weryfikuje swoich klientów w Biurze Informacji Kredytowej. „Nie chcą czy nie mogą tego robić?” – pytają.
Teraz sprawdziłam informacje na stronie Biku i faktycznie, firmy pożyczkowe niebędące bankami i skokami, mogą mieć dostęp do naszego biku,na podstawie naszej zgody/delfinka
Banki mogą w BIK widzieć chyba obecnie tylko Wongę/Avandi
Witam, czy firmy pozabankowe (parabanki) mają możliwość wpisania „kredytu ” chwilówki do BIK???/wojtek1603
Jak się płaci terminowo to też się trafia do bazy BIK?/ Grabik
Kwestia Biura Informacji Kredytowej to stale poruszany temat w przypadku pożyczek pozabankowych. BIK powstał i jest podstawowym narzędziem informacji dotyczącej potencjalnego kredytobiorcy na potrzeby Instytucji Bankowych. Zawiera dane dotyczące spłaconych już kredytów ale również obecnie posiadanych zobowiązań. Firmy pożyczkowe starają się nawiązać współpracę z Biurem Informacji Kredytowej, jednakże jest to stosunkowo jeszcze drogi sposób weryfikacji klienta i dlatego swoją wiedzę dotyczącą oceny zdolności spłaty udzielenia pożyczki opierają głównie na danych otrzymywanych z rejestrów Biur Informacji Gospodarczych, gdzie mamy do czynienia jedynie z danymi dotyczącymi złej spłaty swoich zadłużeń lub zobowiązań, których do dnia dzisiejszego nie udało się uregulować, przez co wierzyciel umieścił dane takiej osoby właśnie w ewidencji BIG. Czytając zapytania dostępne na forach internetowych nie ulega wątpliwości, że potrzebna jest szeroka ścieżka edukacji klientów w kontekście BIK-u i BIG-ów.
Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie
Tak jak nie lubimy mówić o tym, ile zarabiamy – tak samo nie chcemy opowiadać innym o pożyczkach, które zaciągnęliśmy. Internauci dopytują, czy podpisując umowę z pożyczkodawcą dostaną pismo do domu albo czy firma pożyczkowa będzie weryfikować ich dochody np. u pracodawcy. Polacy pożyczając pieniądze chcą być anonimowi – Internet ma być gwarantem tej anonimowości.
CzyVivus wysyła listy na adres zameldowania?/kredyttt
Mam pytanie, nigdy nie brałem pożyczki u nich wieć nie wiem, ale czy jak się wezmie pozyczke u Nich to czy przychodzi listem umowa na adres domowy czy wszystko online bez umow ???
Kolega mieszka z rodzicami i chciał by wziąść pozyczkę, ale boi sie ze rodzice zobacza koperte w szkrzynce i będą marudzic jemu…../Kubus721
Dzwonia do pracodawcy to samo takto, masakra chcesz glupie 500zl i musisz się wstydzic przed szefem za to/Emilka Śmiałek
Co to jest to RRSO?
Internauci dyskutując o swoich zobowiązaniach, porównując oferty czy polecając konkretne firmy piszą o pożyczonej kwocie, sumie, którą będą musieli oddać i terminie spłaty. Bardzo rzadko na forach pada hasło wymaganego od pożyczkodawców w komunikacji z klientami – RRSO. RRSO jest dużo mniej czytelne niż konkretne przykłady porównujące kwoty i terminy spłaty w poszczególnych firmach pożyczkowych.
Witam jestem przed wypłata potrzebuje na weekend 1000zł chwilówki prywatnie we wtorek mogę oddać 1300zł/krzychu173
Ja również mam pożyczkę w Vivus- 2500zł z kosztami 2750 zł/Margo1975
Mam pożyczkę na kwotę 2000zł plus odsetki za 30dni 280zł co daje łączne zobowiązanie 2280zł/annwys89
Posługiwanie się terminologia RRSO, czyli Rzeczywistej Rocznej Stopy Oprocentowania budzi duże kontrowersje, a jednocześnie ma tylu samo zwolenników, co przeciwników. faktycznie wartość RRSO odnosi się do wirtualnej rzeczywistości postawionej przed oczami przyszłego kredytobiorcy (pożyczkobiorcy), a niewiele ma wspólnego z faktycznym kosztem ponoszonym w momencie zaciągania zobowiązania. Stąd tak często w dyskusjach internautów spotykamy się z podawaniem sumy zwrotu, jaką przyjdzie nam spłacić za pożyczoną kwotę pieniędzy. Jest to dużo prostsze i bardziej przejrzyste dla klientów – dodaje Rafał Tomkowicz.
Wiemy więcej
Więcej korzystamy z pożyczek online, przez to więcej wiemy o samych firmach, procesie zaciągania pożyczki, ale także o samym rynku. Mimo tego, iż na forach internetowych często trudno jest znaleźć konkretne i przydatne informacje, w dyskusjach o rynku pożyczkowych widać wiele merytorycznych porad i wypowiedzi. Internauci radzą sobie nawzajem odnośnie ofert firm pożyczkowych, w kwestiach formalnych czy w sytuacjach problemów ze spłatami zaciągniętych pożyczek. Nawet wątki osób zdecydowanie krytykujących konkretną markę lub ogólnie rynek szybkich pożyczek są często tłumione przez rzeczowe argumenty innych forumowiczów. Dużą rolę we wzroście poziomu merytoryki dyskusji z pewnością odgrywają obecni na forach finansowych eksperci służący internautom fachowymi radami.
Masz rację, warto dbać o swój BIK, zwłaszcza jeśli w przyszłości chcemy się starać o większy kredyt np hipoteczny. Jak się da to jakieś niefajne wpisy w miarę możliwości usuwać no i budować sobie tylko pozytywną historię / wenus
Wszystko już w temacie powiedziano – problemy z firmami pożyczkowymi w 99% przypadków wynikają wyłącznie z winy spłacających, a nie z winy firm pożyczkowych. To ludzie nie czytają umów, nie dotrzymują warunków, nie spłacają w terminie, nie próbują się dogadać, nie reagują na wezwanie, ale za to potrafią jedno robić doskonale – wyzywać!/ malano.m
Tylko czy kolejna pożyczka, czy to konsolidacyjna, czy zwykła jest jakimś rozwiązaniem. Z konsolidacją też nie jest tak wesoło, jak ptaszki z firm kredytowych ćwierkają. W sektorze finansowym nie spodziewaj się niczego za free. Lepiej ustalić sobie plan spłaty aktualnego zadłużenia, niż tworzyć sobie nowe problemy. Można poprosić o zawieszenie kredytu na jakiś okres, w tym czasie podgonić i spłacić inny. Można renegocjować i wydłużając okeres spłaty zmniejszyć ratę na jednym, by środki w ten sposób zaoszczędzone wykorzystać na szybsze pozbycie się innego kredytu. /Ender
Raport do pobrania w wersji PDF