banqUP to polsko-brytyjski fintech, który specjalizuje się w tworzeniu zaawansowanych rozwiązań przeznaczonych dla branży finansowej. W tej chwili marka uruchamia nową usługę – TPP-as-a-service. To innowacyjne narzędzie umożliwiające wskazanie konkretnych danych, które klient przekaże wybranemu podmiotowi w celu zrealizowania usługi.
banqUP posiada licencję AISP nadaną przez KNF. Oznacza to, że za zgodą klienta marka może potwierdzić jego tożsamość i porównać dane zawarte w systemie bankowym z tymi w serwisie partnera. Może także zweryfikować, czy na rachunku osobistym klienta znajdują się środki niezbędne do wykonania wybranej transakcji.
Zgodnie z dyrektywą PSD2 banki musiały zapewnić podmiotom zewnętrznym dostęp do rachunków płatniczych swoich klientów. Jednak taka otwarta bankowość pozwala na wykorzystywanie danych bankowych jedynie wybranym firmom, które otrzymały specjalną licencję AISP od Komisji Nadzoru Finansowego lub jej zagranicznego odpowiednika.
Wdrażana właśnie usługa TPP-as-a-service zapewnia dostęp do danych bankowych konsumentów również partnerom marki banqUP. Dzięki temu firmy mogą zyskać nowe, niezwykle wartościowe źródło informacji o kliencie. Z drugiej strony konsument przez cały czas zachowuje pełną kontrolę nad tym, jakie dane i komu chce udostępnić. Rozwiązanie stworzone przez polsko-brytyjski fintech umożliwia przekazywanie wybranemu podmiotowi wyłącznie danych niezbędnych do zrealizowania konkretnej usługi.
– Jesteśmy świadomi tego, że dane bankowe to informacje wrażliwe i niosą dużo informacji o podmiocie, dlatego, jeśli to możliwe, nasz system odpowiada na określone pytania, a nie udostępnia im surowych danych. Możemy więc na przykład sprawdzić, jak nazywa się klient końcowy, czy należy do niego dane konto, czy posiada wystarczające do danej operacji środki. Nasza usługa, TPP-as-a-service, może też być wykorzystana do odpowiedzi na bardziej skomplikowane pytania, choćby przy ocenie kredytowej czy doborze produktu finansowego – tłumaczy Łukasz Chmielewski, CTO i jeden ze współzałożycieli banqUP.
Wdrożenie TPP-as-a-service
W tej chwili nowa usługa od banqUP wdrażana jest u ponad 20 partnerów marki. To podmioty działające przede wszystkim w branży finansowej, wśród których znajduje się m.in. jeden z liderów rynku e-commerce w Polsce.
Zintegrowanie TPP-as-a-service z własną działalnością może odbyć się poprzez integrację (dzięki której cały proces odbywa się po stronie partnera) lub poprzez przekierowanie klienta końcowego na stronę usługi banqUP (na której musi potwierdzić swoją zgodę na przekazanie wybranych danych partnerowi). Po całej operacji dane zostają usunięte z systemu banqUP.
– Klient końcowy naszego partnera cały czas ma dostęp do swoich informacji i wie, czego dokładnie dowie się o nim firma. Gwarantujemy bezpieczeństwo danych i transparentność procesu. Firma obecnie stara się o drugą licencję związaną z PSD2, PISP, która pozwoli jej przeprowadzać w imieniu klienta płatności.