Z badania przeprowadzonego przez Mastercard wynika, że Polacy są pozytywnie nastawieni do rosnącej roli cyfryzacji w zakresie finansów. W dobie pandemii na popularności zyskuje zwłaszcza cyfrowa bankowość.
W listopadzie popularna marka Mastercard opublikowała wyniki trzeciej edycji badania poświęconego bankowości elektronicznej. Z analizy wynika, że w dobie pandemii cyfryzacja rynku finansowego znacznie przyspieszyła. Gwałtownie wzrosła m.in. popularność internetowych i mobilnych rozwiązań płatniczych.
Rosną oczekiwania konsumentów wobec dostawców usług finansowych. Użytkownicy liczą na bezpieczny, szybki i wygodny dostęp do swoich pieniędzy oraz możliwość zdalnego zarządzania finansami z poziomu bankowości online i bankowości mobilnej. Niemal co czwarty Polak rozważa zmianę swojego banku na instytucję oferującą usługi wyłącznie online i mobilnie w ciągu najbliższego roku.
Niemal wszyscy ankietowani, bo aż 96 proc. osób biorących udział w badaniu Mastercard, zadeklarowali pozytywne nastawienie do kwestii rosnącej roli cyfryzacji w bankowości. 55 proc. podkreśliło, że dużo częściej niż przed pandemią dokonuje transakcji finansowych online lub mobilnie. To najwyższy taki wskaźnik w Europie.
Najważniejszymi atutami bankowości elektronicznej i mobilnych płatności według respondentów są:
- oszczędność czasu,
- prostota i łatwość użytkowania,
- dostępność zawsze i wszędzie,
- bezpieczeństwo,
- niskie koszty.
Wraz ze wzrostem popularności cyfrowej bankowości Polacy odchodzą od płatności gotówkowych. Z badania Mastercard wynika, że 53 proc. respondentów w dobie pandemii rzadziej sięga po gotówkę. Dla niemal 70 proc. to mniej wygodna metoda płatnicza, z kolei 43 proc. korzysta z niej tylko w przypadku niewielkich kwot. Niemal połowa ankietowanych jest także zdania, że odejście od płatności gotówką i popularyzacja płatności zbliżeniowych może pomóc w ograniczeniu rozprzestrzeniania się wirusa.
Cyfrowa bankowość = bankowość przyszłości?
Polacy lubią mieć stały dostęp do swoich finansów. Z bankowych aplikacji mobilnych korzysta aż 68 proc. konsumentów. To dużo więcej niż użytkowników aplikacji mediów społecznościowych (68 proc. vs. 56 proc.). Ponadto aż 63 proc. respondentów słyszało o koncepcji otwartej bankowości. Wielu z nich deklaruje zainteresowanie opartymi na niej usługami finansowymi. Największe zainteresowanie wzbudza możliwość korzystania z aplikacji zapewniającej kontrolę nad kontami w różnych bankach. Takiego narzędzia chciałoby używać 42 proc. respondentów.
W sytuacji, w której wszyscy dostosowujemy się do nowej rzeczywistości, jedno jest pewne: nasze życie toczy się teraz przede wszystkim w sferze cyfrowej. Liczba użytkowników bankowości mobilnej w Polsce wynosi już ponad 15 milionów, a więc niemal o 3 miliony więcej niż rok temu. Polacy oczekują dziś prostych i bezpiecznych usług finansowych, na miarę czasów tzw. nowej normalności. W Mastercard pracujemy zarówno z fintechami, jak i z tradycyjnymi instytucjami finansowymi, pomagając im sprostać nowym potrzebom w zakresie ucyfrowienia usług finansowych
– mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.