Z niecałego 1,6 do nawet 31,67 proc. może wzrosnąć wartość pożyczek pozabankowych, o których informacja trafiła do Biura Informacji Kredytowej. Od trzech lat również dynamicznie rośnie ilość danych z sektora pożyczkowego napływających do BIG InfoMonitora.
Współpraca na linii BIK – sektor pożyczkowy
Jej początki sięgają 2012 roku. Rok później informacje o 1,58 proc. całej puli zobowiązań na łączną kwotę 3,1 mld zł została przekazana do bazy rejestru. W 2014 roku już dane co piątej pożyczki (22,52 proc.) widniały w BIK. Od początku 2015 roku firmy pożyczkowe dostarczyły informacje o 7,92 proc. obsługiwanych chwilówkach. Według szacunków Biura, do końca roku parametr ten ma wzrosnąć do 31,67 proc. (na 5 mld zł prognozowanej wartości zobowiązań).
Pożyczkobiorca bez problemu spłaca kredyt w banku
Średni przyrost liczby rachunków w bazie BIK przekazanych przez sektor pozabankowy wynosi 19 proc. Od stycznia 2014 roku do marca tego roku, stosunek zamkniętych kont do otwartych regularnie się zwiększał. Podczas gdy w styczniu 2015 roku w bazie było ponad 200 tys. otwartych rachunków i ten stan minimalnie zmieniał się w ciągu następnych dwóch miesięcy, to już liczba zamkniętych pozycji z 600 tys. wzrosła do ponad 800 tys. Co więcej, aż 76 proc. pożyczkobiorców posiada kredyt w banku, z czego aż 52 proc. regularnie go spłaca, 28 proc. ma opóźnienia rzędu 1-90 dni, a co piąty klient przekroczył termin oddania należności o więcej niż 90 dni.
Mit klienta firmy pozabankowej obalony
Dane BIK obalają zatem mit odnośnie profilu klienta sektora pozabankowego, jako osoby przekredytowanej, żyjącej od pierwszego do pierwszego i wykorzystującej pożyczkę jako sposób na spłatę innych zobowiązań. Jak podkreślał Sławomir Grzelak, wiceprezes zarządu BIK, podczas IV Kongresu Sektora Pożyczkowego, po pożyczkę sięgają głównie młodzi ludzie między 18 a 31 r.ż. (53 proc.) oraz w wieku 32-46 lat (23 proc.). Dla porównania wyniki banków w tym zakresie to odpowiednio 20 i 31 proc. Z chwilówek korzysta jedynie 2 proc. osób powyżej 65 r. ż., podczas gdy w bankach stanowią oni 15 proc. klientów. Co więcej, po pożyczki sięgają przede wszystkim mieszkańcy mniejszych miast – 10-50 tys. mieszkańców. Może to wynikać z mniejszej dostępności usług bankowych – pożyczki są oferowane głównie przez internet, co generuje również dominację osób młodych wśród klienteli firm pozabankowych. Tzw. pokolenia Y i X cenią branżę za innowacyjne podejście do usług finansowych i lepsze dopasowanie się do potrzeb klienta w porównaniu z bankami.
Dynamiczny wzrost ilości informacji płynących z sektora pozabankowego do baz BIK i BIG InfoMonitora świadczy o tym, że firmy pożyczkowe nie są podmiotami rozdającymi ekstra pieniądze każdemu, kto ich potrzebuje. Sprawdzanie wiarygodności potencjalnego pożyczkobiorcy i rzetelna analiza jego zdolności kredytowej to jedna z zasad odpowiedzialnego pożyczania – podsumowuje Rafał Tomkowicz, redaktor prowadzący Loan Magazine. – Niewątpliwie, tak jak podkreślił to Sławomir Grzelak z BIK-u, sektor pozabankowy powinien wykorzystać twarde dane Biura do budowania reputacji i pozyskiwania większego zaufania społecznego. Na korzyść branży przemawia to, że potrafi obsługiwać ludzi młodych, otwartych na innowacyjne rozwiązania – dodaje.
Sylwia Stwora