Kwarantanna już nie przeszkodzi polskim konsumentom w podpisywaniu czy przedłużaniu umów, potwierdzaniu wieku przy dokonywaniu zakupów online, a nawet przy zakładaniu nowego konta bankowego. Wszystko dzięki innowacyjnym narzędziom weryfikacji tożsamości klienta.
W ostatnich tygodniach kwarantanna zmusiła nas do pozostawania w domach i ograniczenia do minimum kontaktów z innymi ludźmi. Niestety to sprawiło, że dokonywanie niektórych niezbędnych formalności stało się znacznie utrudnione. Bez bezpośredniego kontaktu z konsultantem i zapewnieniu mu fizycznego wglądu w swoje dokumenty, klienci mogą mieć bowiem ogromny problem z potwierdzeniem swojej tożsamości.
Na szczęście w dzisiejszych czasach możliwe jest zdalne korzystanie z usług, które dotychczas wymagały zjawienia się osobiście w stacjonarnym punkcie obsługi. Wszystko dzięki potwierdzaniu tożsamości w oparciu o zaufane źródła (bankowe API), które umożliwia m.in. banqUP. Już w II kwartale 2020 roku z innowacyjnego narzędzia tej marki będą mogli skorzystać użytkownicy dwóch popularnych aplikacji finansowych.
Jak potwierdzić tożsamość na odległość?
Dziś, gdy biznes w dużej mierze przenosi się do sieci, polskie firmy decydują się na jak najszybsze wprowadzenie rozwiązań w zakresie zdalnego potwierdzania tożsamości. Niestety spora część tych sposobów (np. przesłanie zeskanowanego dowodu osobistego) jest bardzo uciążliwa dla użytkowników. Zawsze zachodzi także ryzyko posłużenia się skradzionym dokumentem. Na niektórych stronach można logować się również przy pomocy kont w mediach społecznościowych, ale to rozwiązanie także nie jest pozbawione wad. Warto bowiem pamiętać, że profile mogły zostać założone przy wykorzystaniu fałszywych danych.
Najbezpieczniejszym i najbardziej wiarygodnym podmiotem mogącym potwierdzić prawdziwość tożsamości klientów jest bankowe API. Unijna dyrektywa PSD2 pozwoliła podmiotom z zewnątrz (tzw. TPP) łączyć się z bankiem użytkownika i pobierać na jego temat niezbędne dane. To proces niezwykle bezpieczny. Przebiega wyłącznie za zgodą klienta, a właściwy podmiot musi wcześniej otrzymać specjalną licencję wydawaną przez Krajowy Nadzór Finansowy.
– W momencie rozpowszechnienia się mediów społecznościowych szybko zaczęły pojawiać się rozwiązania wykorzystujące pochodzące z nich dane. Dane bankowe są znacząco bardziej wiarygodne i uniwersalne, a sposób ich przekazywania dużo bardziej przejrzysty i bezpieczny dla klienta banku. Weryfikacja tożsamości, możliwość zdalnego podpisania umowy, czy sprawdzanie, czy klient ma np. na koncie wystarczająco środków na wynajęcie samochodu, to pierwsze rozwiązania, które można wprowadzić dzięki otwartej bankowości. Spodziewamy się, że takich ułatwiających życie rozwiązań będzie powstawało coraz więcej – mówi Krzysztof Pulkiewicz, prezes banqUP.
Wszystko w jednym miejscu
Jednym z pierwszych w Polsce TPP świadczących tego typu usługi jest spółka Banqware, operator marki banqUP. Podmiot umożliwia weryfikację klienta za pośrednictwem API niemal każdego banku w naszym kraju, a także API banków działających w siedmiu innych europejskich krajach.
Choć obecnie w naszym kraju funkcjonują już narzędzia umożliwiające weryfikację tożsamości przy pomocy rachunku bankowego, większość z nich umożliwia weryfikację klientów pojedynczych banków. banqUP to pierwsze kompleksowe narzędzie, które zapewnia bezpieczną identyfikację klientów ponad 50 różnych banków. W tej chwili trwają prace nad tym, by ze zdalnej weryfikacji banqUP mogły korzystać dwie znane aplikacje finansowe.