W lipcu holding Alphabet Inc., podmiot kontrolujący Google, zawiesił możliwość umieszczania reklam kontekstowych dotyczących pożyczek poniżej 61 dni za pomocą serwisu AdWords. Decyzja ta odbiła się szerokim echem w Stanach Zjednoczonych już w maju i wywołała prawdziwą falę protestów w środowiskach związanych z branżą finansową. Argumenty wysuwane przez przedstawicieli Google’a opierają się na badaniach, według których tego typu pożyczki mogą skutkować zbyt wysokimi ratami, a także charakteryzują się dużym odsetkiem niewypłacalności wśród klientów.
Zakaz reklamowania pożyczek krótkoterminowych
Twierdzenia te spotkały się ze sprzeciwem ze strony CFSA, które jest stowarzyszeniem zajmującym się ochroną i uświadamianiem konsumentów sięgających po pożyczki krótkoterminowe w Stanach Zjednoczonych. Na łamach brytyjskiego dziennika The Guardian wiceprezes firmy ACE Cash Express wyraził swoje niezadowolenie z powodu opisywanej decyzji i poprosił Google o zaprezentowanie badań, na które firma ta powoływała się, uzasadniając swoją decyzję o zakazie reklamowania pożyczek krótkoterminowych.
Boris Batin, współtwórca, a także dyrektor naczelny grupy ID Finance , której podlega operator pożyczek online MoneyMan, uważa, że opisywana decyzja Google będzie miała znaczący wpływ na rynki w krajach takich, jak Kazachstan, Gruzja, Hiszpania, czy Polska. Dyrektor grupy ID Finance wskazuje też na fakt, że reklama kontekstowa przyciąga pewien procent zainteresowanych klientów, natomiast ważniejszy wydaje się marketing afiliacyjny (np. w modelu CPA).
Pożyczka i chwilówka
W przypadku Polski, zmiany wprowadzone przez Googla dotkną przede wszystkim dość dużą grupę pożyczkodawców, która działa tylko i wyłącznie w sieci. Zabieg ten, być może, będzie miał korzystny wpływ na wizerunek Google, natomiast wiąże się ze stratą na gruncie biznesowym, gdyż jak donosi w swoim raporcie firma Adequate, słowa „pożyczka” i „chwilówka” są jednymi z najdroższych we wspomnianym już systemie AdWords.
Aby lepiej uzmysłowić sobie, jaką przewagę nad konkurencją prezentuje wyszukiwarka Google, warto przytoczyć statystyki dotyczące polskich stron internetowych. Zgodnie ze najświeższymi danymi w ponad 97% przypadków internauci z Polski łączą się z witrynami krajowymi za pośrednictwem silnika Google.
Boris Batin
ID Finance