Pożyczki na krótki termin: Jakie są granice globalnego monopolu Google?

dodał Tomasz Rafalski
1 komentarzy

W  lipcu  holding  Alphabet  Inc.,  podmiot  kontrolujący  Google,  zawiesił  możliwość umieszczania  reklam  kontekstowych  dotyczących  pożyczek  poniżej  61  dni  za  pomocą serwisu AdWords. Decyzja ta odbiła się szerokim echem w Stanach Zjednoczonych już w maju  i  wywołała  prawdziwą  falę  protestów  w  środowiskach  związanych  z  branżą finansową.  Argumenty  wysuwane  przez  przedstawicieli  Google’a  opierają  się  na badaniach, według których tego typu pożyczki mogą skutkować zbyt wysokimi ratami, a także  charakteryzują  się  dużym  odsetkiem  niewypłacalności  wśród  klientów.

Zakaz reklamowania pożyczek krótkoterminowych

Twierdzenia te spotkały się ze sprzeciwem ze strony CFSA, które jest stowarzyszeniem zajmującym  się  ochroną  i  uświadamianiem  konsumentów  sięgających  po  pożyczki krótkoterminowe  w  Stanach  Zjednoczonych.  Na  łamach  brytyjskiego  dziennika  The Guardian wiceprezes firmy ACE Cash Express wyraził swoje niezadowolenie z powodu opisywanej  decyzji  i  poprosił  Google  o  zaprezentowanie  badań,  na  które firma   ta powoływała  się,  uzasadniając  swoją  decyzję  o  zakazie  reklamowania  pożyczek krótkoterminowych.

Boris  Batin,  współtwórca,  a  także  dyrektor  naczelny  grupy ID  Finance ,  której  podlega operator pożyczek  online MoneyMan, uważa, że opisywana decyzja Google będzie miała znaczący wpływ na rynki w krajach takich, jak Kazachstan, Gruzja, Hiszpania, czy Polska. Dyrektor  grupy  ID  Finance  wskazuje  też  na  fakt,  że  reklama  kontekstowa  przyciąga pewien procent zainteresowanych klientów, natomiast ważniejszy wydaje się  marketing afiliacyjny (np. w modelu CPA).

Pożyczka i chwilówka

W przypadku Polski, zmiany wprowadzone przez Googla dotkną przede wszystkim dość dużą grupę pożyczkodawców, która działa tylko i wyłącznie w sieci. Zabieg ten, być może, będzie  miał  korzystny  wpływ  na  wizerunek  Google,  natomiast  wiąże  się  ze  stratą  na gruncie biznesowym, gdyż jak donosi w swoim raporcie firma Adequate, słowa „pożyczka” i  „chwilówka”  są  jednymi  z  najdroższych  we  wspomnianym  już  systemie  AdWords.

Aby lepiej uzmysłowić sobie, jaką przewagę nad konkurencją prezentuje wyszukiwarka Google, warto przytoczyć statystyki dotyczące polskich stron internetowych. Zgodnie ze najświeższymi danymi w ponad 97% przypadków internauci z Polski łączą się z witrynami krajowymi za pośrednictwem silnika Google.

 

Boris Batin

ID Finance

Podobne wpisy

Zamieść komentarz