Zadłużenie – pozytywne czy nie?
Zadłużenie samo w sobie nie jest zjawiskiem negatywnym. Wręcz przeciwnie: jego rynkowe oddziaływanie może mieć pozytywny wpływ na poziom konsumpcji, a jednocześnie – wspierać wzrost gospodarczy. Gdyby nie odroczone terminy płatności, powszechność dostępu do usług telefonicznych czy do różnego rodzaju mediów, byłaby utrudniona. W tym kontekście zjawisko zadłużenia staje się czynnikiem, poprawiającym jakość życia. O wiele groźniejszy z punktu widzenia budowania więzi społecznych jest stan nadmiernego zadłużenia – taki, w którym gospodarstwo domowe traci zdolność do terminowej spłaty zobowiązań w długoterminowej perspektywie.
KPF i IRG SGH analizują rynek consumer finance
Prowadzone od 2006 roku przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych i Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH badania koniunktury na rynku consumer finance, opisujące zachowania gospodarstw domowych na rynku kredytu konsumenckiego, dostarczają informacji, pozwalających określić jakość obsługi ich zobowiązań finansowych, a także ich skalę. Dzięki trwającemu od prawie 10 lat projektowi badawczemu, możliwe jest porównanie danych historycznych z aktualnymi i stworzenie swoistego profilu dłużnika na obchodzony od 2009 roku Ogólnopolski Dzień Bez Długów. Do analizy wykorzystaliśmy średnioroczne odsetki gospodarstw domowych z lat 2008, czyli sprzed wybuchu kryzysu, 2014 i 2015.
Główne wnioski z raportu:
- Co dwudzieste polskie gospodarstwo domowe, opisując swoją sytuację finansową, deklaruje wpadanie w zadłużenie; oznacza to 2-krotnie mniejszy odsetek niż w 2008 roku;
- Głowa takiego gospodarstwa jest osobą w średnim wieku, mieszkającą na wsi, posiadającą wykształcenie średnie lub policealne oraz dochód, nie przekraczający 550 zł/os.;
- Poprawia się zarówno jakość bieżącej obsługi zobowiązań, jak też maleje udział gospodarstw, przewidujących pogorszenie ich spłaty w najbliższych 12 miesiącach;
- Rośnie odsetek gospodarstw domowych, zaciągających kredyty i pożyczki o wartości wyższej niż 10.000 zł;
- Wielkiej wagi kwestią pozostaje etyka zobowiązań konsumenckich, wymagająca zaangażowania wielu interesariuszy i nowych form współpracy pomiędzy przedsiębiorcami i ich organizacjami i organizacjami konsumenckimi.
Cały raport KPF znajdziecie tutaj.