W najbliższym czasie osoby posiadające kredyt konsumencki mogą spodziewać się kontaktu ze strony Prezesa UOKiK oraz Rzecznika Finansowego. Wzmożone kontrole banków i firm pożyczkowych to efekt sygnałów otrzymywanych przez UOKiK w sprawie nieprawidłowości w zakresie udzielania tzw. wakacji kredytowych.
UOKiK otrzymał szereg sygnałów świadczących o nieprawidłowościach w zakresie udzielania przez banki tzw. wakacji kredytowych. Wynika z nich, że konsumenci zwracający się z taką prośbą nie otrzymują od instytucji finansowych możliwości skorzystania z tego udogodnienia bądź nie dostają pełnej informacji o jego warunkach. W ten sposób banki utrudniają lub nawet uniemożliwiają zawieszenie spłaty rat. Równocześnie zachęcają konsumentów do skorzystania z płatnego rozwiązania w postaci bankowego moratorium.
Teraz UOKiK zamierza przeprowadzić kontrole banków i firm pożyczkowych, by zweryfikować oferowanie przez nich wakacji kredytowych. Postępowanie wyjaśniające obejmie także sposoby informowania konsumentów o możliwości skorzystania z tego rozwiązania oraz o jego warunkach.
Rzecznik Finansowy również zapowiada kontrole
O nieprawidłowościach sektora finansowego informuje również Rzecznik Finansowy. Organ ten odnotował rekordowy napływ wniosków o postępowanie interwencyjne w sprawie przedterminowej spłaty kredytu konsumenckiego. Osoby kierujące tego typu skargi domagają się zwrotu proporcjonalnej części prowizji od instytucji, które odmówiły uznania ich roszczeń.
Teraz Rzecznik Finansowy skierował do banków i firm pożyczkowych specjalne wezwania, w których nakłania do udzielenia informacji na temat stosowanych praktyk w zakresie rozliczania umów kredytu konsumenckiego w przypadku przedterminowej spłaty zobowiązania.
Prezes UOKiK oraz Rzecznik Finansowy po wykryciu nieprawidłowości w trakcie kontroli banków i firm pożyczkowych podejmą dalsze kroki w ramach przyznanych im narzędzi ustawowych.