Pożyczki online coraz popularniejsze
Jak szacuje Creamfinance Poland, który w Polsce działa pod takimi markami pożyczkowymi jak LendOn i Extraportfel, aktualnie wartość rynku pozabankowego consumer finance wynosi około 6 mld zł. W ciągu następnych 2-3 lat parametr ten może wzrosnąć do poziomu 10 mld zł. Wskazuje na to rosnący popyt gospodarstw domowych na kredyty konsumpcyjne. Zgodnie z Barometrem Consumer Finance, opracowanym przez KPF i IRG SGH, w II kwartale br. wartość wskaźnika mierzącego to zapotrzebowanie wzrosła z 49 do 54 punktów – to największy progres od dwóch lat. Aktualnie dynamika popytu wynosi 4,6 proc. w skali roku.
Taniej i łatwiej dostępne niż kredyt
Adam Dąbrowski, dyrektor zarządzający Creamfinance, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.pl zauważa, że coraz więcej osób, które dotychczas sięgały po pożyczki udzielane w tradycyjny sposób, czyli w stacjonarnych placówkach lub u agentów, zwraca się w kierunku internetu. Dodaje, że aktualnie pożyczki online nie stanowią nawet 50 proc. rynku, ale z roku na rok będzie się to zmieniać, tym bardziej, że firmy pożyczkowe mogą rywalizować z bankami o klienta z segmentu subprime. Przenoszeniu biznesu do internetu sprzyja też rozbudowa infrastruktury sieciowej oraz rosnącą popularność e-commerce. Rośnie również udział transakcji zawieranych przez smartfony i tablety.
Jak podkreśla Adam Dąbrowski, o atrakcyjności pożyczek pozabankowych decyduje kilka czynników, wśród których najważniejsze jest to, że to produkt tańszy (np. pożyczki za 0 zł), łatwiej dostępny (online, przez aplikacje mobilne) i prościej jest go oddać.
Creamfinance Poland prognozuje, że w 2015 roku spółka udzieli pożyczek na kwotę przeszło 104 mln zł, a w 2017 roku wartość ta wzrośnie ponad dwukrotnie – do 250 mln zł.