Młode pokolenie lubi oszczędzać, a także inwestować. Ponad 20% swoich przychodów przeznacza właśnie na ten cel. Zdaje sobie także sprawę z tego, że jego wiedza dotycząca finansów nie jest kompletna i chce ją zgłębiać. Dostępny jest już raport z badania świadomości finansowej młodych Polaków, które zostało przeprowadzone przez CRIF Sp. z o.o. we współpracy z banking Magazine oraz Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu pod kierownictwem dr hab. Barbara Mróz-Gorgoń, prof. UEW.

Jak wygląda zachowanie młodych konsumentów?

CRIF postanowił bliżej przyjrzeć się zachowaniu młodych konsumentów – przedstawicieli Pokolenia Z – i zbadać ich wiedzę dotyczącą finansów. Pokolenie to znacznie różni się od swoich poprzedników, również w kwestiach związanych z zarządzaniem swoim budżetem – zarówno jeśli chodzi o oszczędzanie, jak i zaciąganie zobowiązań finansowych.

Przed badaniem, po analizie dostępnych danych obraz młodych Polaków rysował się następująco:

  • często nie mają jeszcze stabilnych dochodów, a co za tym idzie – nie mogą przeznaczać znaczących kwot na oszczędzanie lub zaciągać dużych zobowiązań finansowych,
  • nie są także nastawieni na gromadzenie dóbr – zamiast kupować mieszkanie, wolą je wynajmować, zamiast branie samochodu na raty wybierają leasing lub przemieszczanie się za pomocą roweru czy elektrycznej hulajnogi,
  • uwielbiają nowe technologie – to w nich się wychowali i za ich pomocą załatwiają większość bieżących spraw.

Ponadto osoby w wieku 18-25 lat mają średnio 4113,38 zł długu (dane CRIF) i zazwyczaj nie potrafią spłacić kredytów konsumpcyjnych, rachunków za telefon, czynszu czy mandatów za jazdę na gapę. O ile zadłużenie Polaków w tej grupie wiekowej nie jest największe, to interesujące jest to, że właśnie w grupie pokolenia Z zarówno liczba dłużników, jak i wartość zobowiązań rośnie najdynamiczniej w Polsce.

Jak wiemy okres pandemii przyspieszył digitalizację wszystkich sfer naszego życia, większość skutecznie przeniósł do Internetu, naturalnego środowiska komunikacji, zakupów i życia towarzyskiego młodych ludzi, co wpłynęło na sposób gospodarowania ich dochodami.

Jak zatem wygląda wiedza o finansach młodych Polaków i trendy związanie z ich finansami?

Zapraszamy do zapoznania się z wynikami badania świadomości finansowej młodych Polaków, przygotowanego przez CRIF we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu i Banking Magazine (kwiecień-czerwiec 2022 r.)

Pobierz raport w formacie PDF

0
Udostępnień
Google+

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.