Metodologia

Narzędzia wykorzystane w raporcie

Do stworzenia raportu użyliśmy następujących narzędzi:

  • SEMrush
  • Alexa
  • Google Keyword Planner
  • Stat4SEO
  • SISTRIX

Wstęp

Z przyjemnością prezentujemy następny raport osiągnięć SEO w branży finansowej, tym razem pożyczek pozabankowych. Raport podzieliliśmy na 3 osobne kategorie – zestawienie wyników SEO:

– porównywarek finansowych,

– firm pożyczkowych oferujących tzw. „chwilówki” czyli pożyczki spłacane w jednej racie, z mniejszą weryfikacją klienta oraz zazwyczaj przyznawanych na maksymalnie 61 dni.

– firm pożyczkowych oferujących pożyczki ratalne, czyli średnio i długoterminowo udzielanych zobowiązań na co najmniej 3 miesiące do nawet 60 miesięcy, o bardziej skomplikowanym procesie weryfikacji klienta i niższym RRSO niż w przypadku chwilówek,

Analiza słów kluczowych i widoczności firm pożyczkowych i porównywarek pożyczek

Każda strategia w search marketingu opiera się o słowa kluczowe. Dlatego postanowiliśmy przeprowadzić gruntowną analizę w tym zakresie. Słowa kluczowe wybraliśmy na podstawie uznanego na całym świecie narzędzia, służącego do analizy danych z kampanii Google Ads oraz SEO – SEMrush. Z kolei wybierając najczęściej odwiedzane witryny firm pożyczkowych i porównywarek w Polsce, bazowaliśmy na narzędziu Alexa. Te same strony www przeanalizowaliśmy pod kątem generycznych słów kluczowych (takich, które nie zawierają marki/brandu) w SEMrush. Zsumowaliśmy słowa kluczowe z 40 witryn, działających w Polsce, i ograniczyliśmy je do unikalnie występujących w obrębie bazy. Z całej listy ręcznie wyselekcjonowaliśmy:

– 200 słów kluczowych w przypadku firm oferujących chwilówki,

– 150 słów kluczowych w przypadku firm oferujących pożyczki ratalne,

– 185 słów kluczowych w przypadku porównywarek pożyczek,

najlepiej dopasowanych do analizowanych firm i porównywarek pożyczkowych, które są wyszukiwane w swojej kategorii istotnie często.

Klikalność w wynikach organicznych

Każda pozycja w wynikach organicznych Google ma inną klikalność (CTR). Najwyższą klikalnością wyróżnia się  pierwsza pozycja w Google. Jest onana poziomie aż 28,5%. Informacje o średniej kilkalności w wynikach organicznych uzyskaliśmy dzięki badaniom firmy SISTRIX.

Jakie intencje użytkownika powinniśmy uwzględnić w strategii SEO?

  1. Wstępne zainteresowanie grupą produktową

 Zapytania typu: pożyczka gotówkowa

Firma pożyczkowa ma szansę wyróżnić swoją ofertę na tle konkurencji, ale także utrwalić wizerunek budowany w innych kanałach marketingowych. Może również przekonać użytkownika do skorzystania z niej bezpośrednio i to często udaje się w przypadku prostych produktów jak chwilówki. Z drugiej strony, w przypadku braku natychmiastowej decyzyjności, firma pożyczkowa może zapoczątkować proces nakłonienia użytkownika do skorzystania z oferty poprzez kampanię remarketinową. W skrócie polega to na tym, że dany użytkownik zapisany w cookies, który nie skorzystał z oferty dzięki kampanii SEO, zobaczy reklamę typu display w portalach partnerskich Google albo w wyszukiwarce Google. Dzięki wzmocnieniu kampanii remarketingowej, reklamodawca otrzymuje dodatkową szansę na sprzedaż.

  1. Poszukiwanie informacji o grupie produktowej.

Zapytania typu: kalkulator pożyczki, najtańsza pożyczka, ranking pożyczek

Jest to kolejna faza po wstępnym zainteresowaniu produktem, właściwa dla użytkowników, którzy bardziej wnikliwie analizują produkt. Często w odpowiedzi na takie zapytania, w wynikach wyszukiwania pojawiają się porównywarki finansowe. Z powodu dużej ilości ofert pożyczek, mogą one celniej trafić w potrzeby użytkowników i już na tym poziomie doprowadzić do wysłania wniosku o pożyczkę.

  • Poszukiwanie produktu, który ma określoną cechę

Zapytania typu: pożyczka pozabankowa 10000 zł, ranking pożyczek na raty

To jest ten moment, w którym doinformowany w drugim etapie użytkownik jest już zdecydowany na dany produkt i szuka konkretnego jego typu z dodatkowymi parametrami.

Jak się dowiedzieć, jak często dana fraza jest wyszukiwana w Google?

Dzięki Google Keyword Planner oraz SEMrush, możemy sprawdzić, jak często dana fraza jest wyszukiwana w Google. Im częściej interesująca nas fraza jest wyszukiwana, tym lepiej, ponieważ więcej ruchu uda nam się potencjalnie pozyskać z kampanii SEO. Do zestawienia słów kluczowych dodaliśmy informacje o średniej liczbie zapytań miesięcznych Google, aby nie traktować każdej frazy jednakowo. Im więcej wyszukań, tym wyższy priorytet danej frazy w rankingu SEO.

Ile warta jest wypozycjonowana fraza?

Prognozowana stawka za kliknięcie w Google Ads (jako kampanii alternatywnej dla SEO), pozwala nam określić, jaki budżet musielibyśmy przeznaczyć w kampanii Google Ads, aby osiągnąć porównywalne wyniki z kampanią SEO. Przykładowy wzór:

Liczba zapytań średniomiesięcznie danej frazy x stawka za kliknięcie z Google Ads x kilkaność w wynikach wyszukiwania

Przykładowe wyliczenie dla kredytu hipotecznego i pierwszego miejsca w wynikach organicznych

60500 zapytań miesięcznie x 3,37 zł netto x 28,5 % = 58 107,22 zł netto

Jak sprawdzić, ile faktycznie są warte działania SEO?

Każdą domenę banku sprawdziliśmy pod kątem 305 słów kluczowych w narzędziu Stat4SEO ze zmiennymi adresami proxy. Wyniki każdej frazy przemnożyliśmy przez:

  • średni koszt kliknięcia w Google Ads przyporządkowany danej frazie
  • średnią klikalność w wynikach wyszukiwania dla określonej pozycji uzyskanej przez dany bank,
  • liczbę zapytań miesięcznych danej frazy

Całość zsumowaliśmy

Wyniki

Uwagi:

  • W raporcie pominęliśmy tzw. whitelabele, czyli pośredników oferujący produkt tożsamy z inną ofertą właściwego pożyczkodawcy,
  • Uwzględniliśmy tylko te słowa kluczowe, które charakteryzują się wysoką częstotliwością zapytań w Google – powyżej 30 razy średniomiesięcznie przez ostatnie 12 miesięcy.
  • Słowa kluczowe zostały sprawdzone dnia 5.6.2022

Wypowiedzi eksperta Marcin Prokopiuk „Visibility”:

„Walka firm pożyczkowych i porównywarek na tym bardzo wymagającym rynku wymaga dużej determinacji w dążeniu do celu, ale również zaangażowania niemałych środków finansowych. Spore wolumeny zapytań o pożyczki dają jednak nadzieje na duży ruch organiczny, który pomoże w zdobyciu nowych klientów.”

„Ogromne wrażenie robi wynik czerwona-skarbonka.pl, która zdeklasowała pojedyncze witryny takiego giganta jak Grupa WP. Oczywiście, łącznie to grupa WP a więc totalmoney.pl, direct.money.pl, 17bankow.com oraz finansowysupermarket.pl pozyskuje ruch z SEO o największej wartości. Jednak czerwona-skarbonka.pl jako osobna domena pokazuje się aż na 97% badanych fraz w TOP10. Tym samym potencjalny reklamodawca porównywarki może liczyć na największe pokrycie grupy docelowej stawiając wyłącznie na jeden brand.”

Pobierz raport w formacie pdf

0
Udostępnień
Google+

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.