Wrześniowy wyrok TSUE potwierdził, że każdy, kto spłacił swoje zobowiązanie finansowe przed wyznaczonym terminem, ma prawo do odzyskania zwrotu części związanych z nim opłat i prowizji. Teraz UOKiK wydał uzupełniające stanowisko w sprawie tego orzeczenia.
TSUE orzekł, że każdy konsument, który spłacił swoją pożyczkę lub kredyt konsumencki przed upływem czasu wyznaczonego przez umowę, ma prawo do zwrotu proporcjonalnej części kosztów związanych z udzieleniem zobowiązania. UOKiK zachęca, by w takich przypadkach weryfikować, czy bank lub firma pożyczkowa wypłaciły proporcjonalny liniowo zwrot pobranych opłat i prowizji.
Taki zwrot dotyczy wszystkich możliwych opłat, które poniósł konsument z tytułu zawarcia umowy o pożyczkę lub kredyt konsumencki. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, nie pozostawia w tej kwestii żadnych wątpliwości:
Konsumenci – w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki – powinni domagać się od banków i instytucji pożyczkowych proporcjonalnego zwrotu pobranych opłat i prowizji. Zarówno firmy pożyczkowe jak i banki powinny proporcjonalnie do czasu trwania zawartej umowy rozliczyć i zwrócić konsumentom część wszystkich prowizji i opłat pobranych przy udzieleniu finansowania w przypadku, gdy ten przed czasem zakończenia umowy dokonał spłaty zaciągniętego zobowiązania. Dotyczy to zarówno prowizji, jak i kosztów pośrednictwa oraz innych opłat pobranych przez podmiot finansujący.
Złożenie reklamacji
W przypadku braku właściwego rozliczenia pobranych opłat, konsument powinien jak najszybciej złożyć reklamację. Można do niej dołączyć najnowsze stanowisko prezesa UOKiK, które wyjaśnia wszelkie wątpliwości dotyczące obowiązku rozliczenia kosztów zobowiązania spłaconego przed terminem. Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, zachęca, by upominać się o należne środki:
Pamiętajmy, iż w przypadku pożyczek i kredytów konsumenckich prowizje i opłaty stanowią poważną część kosztów finansowania, dlatego stanowczo domagajmy się zwrotu proporcjonalnej liniowo części tych kosztów w przypadku, gdy dokonaliśmy wcześniejszej spłaty uzyskanego finansowania.
Co powinieneś zrobić?
Jeśli spłaciłeś przed terminem podjęty kredyt konsumencki lub pożyczkę upewnij się, że instytucja finansowa rozliczyła się z Tobą ze wszystkich pobranych opłat. Informację o wysokości kosztów związanych z udzieleniem zobowiązania znajdziesz w tabeli opłat i prowizji. Zwrot środków powinien być proporcjonalny i dotyczyć wszystkich pobranych opłat, m.in. kosztów przygotowania umowy czy ubezpieczenia. Jeśli firma pożyczkowa lub bank nie rozliczyły się z Tobą prawidłowo, niezwłocznie złóż reklamację.
Metoda liniowa stosowana przy wyliczeniu jest najprostsza i najbardziej uczciwa wobec konsumentów. Aby z niej skorzystać, należy podzielić wszystkie koszty zobowiązania przez liczbę dni, na które zostało podjęte zobowiązanie. Otrzymany wynik należy pomnożyć przez liczbę dni, o które skrócony został okres kredytowania. To właśnie tę sumę instytucja finansowa powinna zwrócić konsumentowi.