W czasie XI Kongresu Antyfraudowego przedstawione zostały wyniki badania „Nadużycia w sektorze finansowym”. Jakie wnioski z niego płyną?
Badanie „Nadużycia w sektorze finansowym” przeprowadzone zostało przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych oraz firmę EY. Jego celem było sprawdzenie, czy w okresie pandemii nasiliło się zjawisko nadużyć w sektorze finansowym. Wyniki badania przedstawione zostały w czasie XI Kongresu Antyfraudowego, który odbył się 21 października 2020 roku. W tym roku spotkanie odbyło się w formie online.
Nadużycia w sektorze finansowym – rosnący problem
Wyniki najnowszego badania ZPF i EY wskazują, że polscy konsumenci często nie zdają sobie sprawy z tego, że sami ułatwiają przestępcom dokonywanie nadużyć. Takiego zdania jest ponad 40 proc. przedstawicieli instytucji finansowych w Polsce. Według nich brak świadomości klientów istotnie zwiększa ryzyko wyłudzeń i oszustw.
Klienci instytucji finansowych nie zdają sobie sprawy, że czasami sami ułatwiają przestępcom nadużycia. Dlatego tak ważne jest, aby instytucje finansowe stale rozwijały i doskonaliły swoje mechanizmy zapobiegania fraudom, by być o krok przed przestępcami i jeszcze lepiej zabezpieczać siebie i swoich klientów. Pamiętajmy również, że modus operandi przestępców się zmienia wraz z coraz szerszym wykorzystywaniem kanałów zdalnych. Raport „Nadużycia na rynku finansowym” pokazuje nie tylko skalę zjawiska wyłudzeń, czy też ocenę stosowanych metod walki z nimi. Przede wszystkim może pomóc opracować i wdrożyć skuteczne systemy zapobiegania nadużyciom
mówi Marcin Czugan, prezes ZPF.
Coraz więcej ryzykownych zachowań
W tegorocznej edycji badania „Nadużycia w sektorze finansowym” wzięły udział banki, firmy pożyczkowe, firmy leasingowe oraz zakłady ubezpieczeń. Jego wyniki dowodzą, że polscy konsumenci są coraz bardziej skłonni do podejmowania ryzykownych zachowań. Powodem tego jest ograniczenie funkcjonowania placówek zdalnych firm działających na rynku finansowym. Obecnie większość codziennej aktywności przeniosła się do sieci. W zaciszu własnego domu klienci często zapominają o konieczności dbania o bezpieczeństwo. Zdarza im się podejmować nieostrożne decyzje konsumenckie lub udostępniać swoje loginy i hasła osobom trzecim. Problem stanowi również niewystarczający poziom ochrony danych.
Doświadczenia kryzysu z lat 2007/2008 pokazały, że zawirowania gospodarcze negatywnie wpływają na uczciwość, a w niepewnych czasach rośnie presja na działania nieetyczne. Co jednak ciekawe, z naszej analizy wynika, że pierwsze miesiące pandemii nie przyniosły gwałtownego wzrostu liczby nadużyć w porównaniu do statystyk w pozostałych miesiącach roku. Wygląda więc na to, że w dobie pracy zdalnej i coraz bardziej cyfrowych finansów, instytucje finansowe są coraz lepiej przygotowane do walki z nadużyciami, a nasilające się w ostatnich latach zjawiska nadużyć, nieco wyhamowały. Minione 12 miesięcy, zdaniem prawie połowy respondentów, nie przyniosło intensyfikacji zjawiska fraudów a straty z ich tytułu nieznacznie spadły. Niewykluczone jednak, że miało to związek z zaostrzeniem procedur kredytowych. To właśnie nadużycia w tym obszarze są od początku naszego badania najistotniejszym problem instytucji rynku finansowego
– mówi Mariusz Witalis, Partner EY, Lider Działu Zarządzania Ryzykiem Nadużyć.
Ponad połowa respondentów zadeklarowała, że w ostatnim roku zauważyła wyraźny wzrost liczby oszustw. Liczniejsze były również przypadki nadużyć w sektorze finansowym z wykorzystaniem kart kredytowych. Częściej zdarzało się fałszowanie sprawozdań finansowych, ataki hakerskie oraz nieautoryzowane transakcje na rachunkach klientów.
Kongres Antyfraudowy pod patronatem LM
Kongres Antyfraudowy to wyjątkowe wydarzenie, które swoją tematyką skupia się wokół tematyki wyłudzeń i fraudów na rynku finansowym. Problem ten szczególnie dotyczy podmiotów rynku finansowego, np. firm pożyczkowych. To właśnie one są wyjątkowo narażone na zjawisko fraudów w codziennej działalności.
Kongres to miejsce spotkań, wymiany poglądów oraz doświadczeń uczestników rynku finansowego. Właśnie z tego powodu wydarzenie odbywa się pod patronatem medialnym Loan Magazine.