Wzrasta popyt na pożyczki, ale coraz mniej klientów je otrzymuje

dodał Martyna Sarniak
0 komentarzy
banknoty i monety

Rośnie liczba wniosków kredytowych, które Polacy składają przez porównywarki zobowiązań finansowych. W kwietniu i maju 2020 roku popyt na pożyczki był ponad dwukrotnie wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Niestety z powodu wejścia w życie restrykcyjnych zapisów Tarczy Antykryzysowej aż 95% wniosków o pożyczkę spotkało się z odmową.

Światło dzienne ujrzał właśnie raport przygotowany przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych we współpracy z portalami Czerwona Skarbonka, Loando.pl, Pozyczkaportal.pl, Sfera-Finansow.pl oraz Sowafinansowa.pl. Przedstawia on kondycję polskiego sektora pozabankowego w oparciu o dane zgromadzone w kwietniu i maju 2020 roku przez porównywarki pożyczek. Z raportu wynika, że choć rośnie liczba osób wnioskujących o pożyczkę, coraz mniej klientów rzeczywiście tę pożyczkę otrzymuje.

Rośnie popyt na pożyczki

W ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku liczba złożonych wniosków kredytowych wyniosła prawie 176% łącznej liczby wniosków o pożyczkę złożonych w analogicznym okresie 2019 roku. W samym tylko kwietniu i maju 2020 roku liczba wniosków o pożyczkę złożonych przez porównywarki finansowe była ponad dwukrotnie wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mimo rosnącego popytu na pożyczki spadła jednak łączna liczba udzielonych zobowiązań. Powodem tego jest wprowadzenie restrykcyjnych przepisów o obniżeniu limitu kosztów pozaodsetkowych zobowiązań w ramach tzw. Tarczy Antykryzysowej.

– W sytuacji, gdy banki przyjmują coraz bardziej restrykcyjne polityki kredytowe antycypując skutki gospodarcze lockdown’u, na znaczeniu zyskuje miejsce w którym w jednym miejscu są oferty bankowe i pozabankowe czyli porównywarki. Portale porównywarkowe stały się quasi giełdą kredytową na której oferty „ kup” i „sprzedaj” mogły zostać zrealizowane po cenie odpowiadającej potencjalnym kredytobiorcom i kredytodawcom. Ich znaczenie zyskało na wartości właśnie z racji lockdown’u, ponieważ niemal eksplodowały zakupy e-commerce, gdzie o sukcesie decyduje szybkość i elastyczność. Ten temat podejmiemy w najnowszych badaniach i na kongresach pośrednictwa finansowego i pożyczkowym – wyjaśnia dr Mirosław Bieszki.

Coraz więcej odrzuconych wniosków

Z analizy przeprowadzonej przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych wynika, że aż 95% wniosków o finansowanie spotkało się z odmową. Jeszcze w styczniu pozytywnie rozpatrywany był co 16 wniosek, podczas gdy w marcu już tylko co 25. W kwietniu na przyznanie pożyczki mógł liczyć zaledwie co 40 konsument. To ogromny spadek względem ubiegłego roku, gdy w styczniu pozytywnie rozpatrywany był około co 5 wniosek.

– Dane z portali porównywarkowych pozwalają postawić tezę, że zaostrzenie polityk kredytowych na rynku kredytów konsumpcyjnych „wypchnęło” z tego rynku część klientów nie mieszczących się w zaostrzonych politykach. To z kolei skłaniało tych klientów do shoppingu kredytowego i uaktywnienia się na stronach porównywarek – ocenia dr Mirosław Bieszki.

Pogorszenie sytuacji Polaków ubiegających się o kredyt konsumencki potwierdza również ujemna dynamika konwersji wniosków w relacji r/r. W kwietniu i maju 2020 roku odnotowano w tym zakresie odpowiednio -79,4 i -81,9. Specjaliści podkreślają, że tak wysoki współczynnik odrzucanych wniosków nie wynika z trudnej sytuacji spowodowanej pandemią. Jego powodem są nowe restrykcyjne przepisy regulujące działanie sektora kredytu konsumenckiego.

Podobne wpisy

Zamieść komentarz