Faktoring coraz popularniejszy wśród fintechów

dodał Rafał Tomkowicz
1 komentarzy

Analiza systemu finansowego w Polsce wykazała, iż w ubiegłym roku znacznie wzrosła nie tylko liczba podmiotów oferujących usługi faktoringowe, lecz także liczba podmiotów korzystających z tego typu usług. Z najnowszego raportu Narodowego Banku Polskiego wynika, że coraz więcej fintechów działających na polskim rynku zajmuje się faktoringiem.

Faktoring w liczbach

Rynek usług faktoringowych w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie. W 2017 r. łączna wartość wierzytelności wykupionych przez podmioty, które świadczą usługi faktoringowe na polskim rynku, wzrosła aż o 17 proc. Osiągnęła tym samym wartość 222,5 mld zł. W ciągu całego ubiegłego roku faktorzy wykupili ponad 10 mln faktur. Oznacza to wzrost aż o 1,5 mln w stosunku do 2016 r. Za ok. 1/3 wierzytelności objętych faktoringiem odpowiadają banki oraz spółki z bankowych grup kapitałowych. W ubiegłym roku podmioty te wykupiły faktury o wartości ponad 76 mld zł.

Z danych zebranych przez GUS oraz NBP wynika, że ubiegły rok upłynął fintechom pod znakiem usług faktoringowych. Choć dominującą pozycję na polskim rynku faktoringowym nadal zajmują banki i spółki z bankowych grup kapitałowych, to w ciągu ostatnich lat coraz więcej startupów fintechowych poszerzyło swoją ofertę o usługi faktoringowe. Ich działalność opiera się na świadczeniu usług pożyczkowych oraz wykupie wierzytelności przez internet. Z tego względu fintechy skłaniają się przede wszystkim w kierunku faktoringu cichego. Swoją uwagę kierują głównie na mikroprzedsiębiorców, a w działalności skupiają się na fakturach o niskich wartościach.

Popyt goni podaż

W ciągu ubiegłego roku liczba podmiotów, które korzystają z usług faktoringu, wzrosła z 11,3 tys. do 12,4 tys. Wśród nich największą część stanowiły przedsiębiorstwa, których obroty z faktorem nie przekraczały 5 mln zł. Na stabilnym poziomie utrzymała się natomiast średnia wartość pojedynczej faktury, która nie zmieniła się w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2016 r. oraz w 2017 r. wartość ta uplasowała się na poziomie 22 tys. zł.

Podczas Loan Magazine Awards 2018 poznamy najlepszego eFaktora

Dostrzegając bardzo dużą popularność usług efaktoringu, jako organizatorzy Loan Magazine Awards postanowiliśmy stworzyć nową kategorię, w której to właśnie wyłonimy firmę oferującą najlepszy produkt w obszarze mikrofaktoringu.

W tej chwili trwa badanie “tajemniczego klienta”, które przeprowadzamy wspólnie z redakcją magazynu Bliżej Biznesu i na podstawie jego wyników oraz zestawienia wykonanego przez koło naukowe PRoMOTION działającego na Uniwersytecie Wrocławskim przyznamy wyróżnienie : Faktor roku (w zakresie mikrofaktoringu).

Podobne wpisy

1 komentarzy

Andrzej 5 grudnia 2018 - 16:16

Wywołuje do tablicy bibbyfinancialservices.pl na hasło mikrofaktoring!

Odpowiedz

Zamieść komentarz