Nowy raport FinTech w Polsce

dodał Tomasz Rafalski
3 komentarze

Raport „FinTech w Polsce – bariery i szanse rozwoju” będący kompendium wiedzy o bieżącej sytuacji tego rynku w Polsce, powstał w odpowiedzi na potrzebę przeprowadzenia pierwszych rzetelnych badań dotyczących tego sektora. Badania zorganizowane zostały przez Fundację FinTech Polska oraz firmę doradczą Obserwatorium.biz sp. z o.o., w których udział wzięło 21 FinTechów, 13 banków i 4 kancelarie prawne.

Kierunek działań

Pośród badanych podmiotów najliczniejszą grupę stanowili dostawcy rozwiązań IT (aż 37%), dalej agenci rozliczeniowi i operatorzy portfeli elektronicznych, integratorzy ( po 13%), a także instytucje płatnicze (6%). Są to głównie firmy, które istnieją na rynku od kilku lat.

Większość badanych FinTechów swoją propozycję produktową kieruje do banków, instytucji finansowych i klientów biznesowych. 50% z nich chce natomiast trafiać do klientów indywidualnych.

Potencjał FinTech

Branża FinTech cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Pomimo tego, że znajduje się w początkowej fazie rozwoju, można  przyjąć, że w niedalekiej przyszłości będzie kształtować w znacznej mierze rynek usług finansowych. FinTech cechuje bowiem duży potencjał dyfuzji technologicznej i dzięki temu ma szansę na szerokie rozpowszechnienie oraz przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu. Ze względu na silną konkurencję obecnych dostawców – przede wszystkim banków – osiągnięcie sukcesu w tym obszarze nie będzie łatwe, jednak dość realne.

Polski ekosystem FinTech

W Polsce funkcjonuje już około stu podmiotów sektora innowacji finansowej, które obejmują wszystkie główne, znane na świecie domeny funkcjonowania i segmenty tego rynku. Dynamiczny rozwój technologii, w tym przede wszystkim tych związanych z mobilnością, przetwarzaniem danych, sztuczną inteligencją czy internetem sprawia, że firmy z branży FinTech ciągle znajdują nowe pola eksploatacji dla swoich usług i produktów.

Na polskim rynku wśród głównych kategorii usług świadczonych przez firmy FinTech znajdują się płatności elektroniczne i platformy finansowe, pożyczki, planowanie budżetu oraz dostęp do transakcji walutowych i kryptowalut czy inwestycji.

Start-upy, a banki

Polski rynek dzięki swojemu technologicznemu zaawansowaniu zdaje się byś stosunkowo jednolity. Oznacza to, że pomiędzy start-upami i bankami istnieje wiele podobieństw. Dlatego też nie bez powodu mówi się o „bankach FinTech” lub „FinTechu w bankach”, a najbardziej innowacyjne banki traktują siebie jako część sektora FinTech.
Aktualna rewolucja FinTechowa zmusza banki, by na nowo zdefiniowały swoje podejście do tych podmiotów. Bardzo często firmy z tej branży posiadają gotowe, innowacyjne pomysły wychodzące poza schemat tradycyjnej bankowości. Jednak by zrealizować efektywność nowych rozwiązań niezbędna jest odpowiednia skala biznesu oraz zaufanie wśród konsumentów, co są w stanie zaoferować właśnie banki.

„- Branża FinTech jest obecnie chyba jednym z najgorętszych tematów w świecie finansów. Banki początkowo postrzegały ją jako zagrożenie. Szybko jednak okazało się, że najkorzystniejszą opcją dla obu stron jest partnerska współpraca, która łączy korporacyjny rygor i garażowy wigor.” – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, Innovation Driver w Grupie ING i dyrektor Centrum Innowacji w ING Banku Śląskim.

Współpraca się opłaca

Na szczęście ilość niezaspokojonych potrzeb Klientów jest wciąż duża, stąd na rynku jest miejsce zarówno dla banków, FinTechów, jak i innych firm spoza sektora finansowego.

Polskie podmioty są w większości nastawione na współpracę z bankami – nawet jeśli posiadają ofertę skierowaną bezpośrednio do rynku konsumenckiego, zauważają potencjał kooperacji i wynikające z niej korzyści dla obu stron. Również przedstawiciele polskich banków deklarują przychylne nastawienie do FinTechów – obserwują ten rynek lub aktywnie w nim uczestniczą, przede wszystkim poprzez bezpośrednią współpracę (może ona przyjmować różne formy).

Zobacz Raport

Podobne wpisy

Zamieść komentarz