83 proc. Polaków korzysta z porównywarek cen przed zakupem

Santander Consumer Bank

dodał Rafał Tomkowicz

Najnowsze badanie Santander Consumer Banku pokazuje, że wybory zakupowe Polaków nie ograniczają się jedynie do świata online i nowych produktów. Coraz więcej osób (74 proc.) decyduje się bowiem na zakup towarów z drugiej ręki. 44 proc. badanych wskazało, że robi to głównie online, a co trzeci w punktach stacjonarnych, takich jak second handy. Czy to wynik oszczędności, troski o środowisko czy może zmiany w postrzeganiu rynku wtórnego?

Czy Polacy to świadomi konsumenci przyszłości?

Choć zakupy stacjonarne w przypadku produktów używanych są wybierane przez szerokie grono Polaków, rynek wtórny online ma się równie dobrze. 44 proc. uczestników badania Santander Consumer Banku decyduje się na ich zakup właśnie tam. Skłonność do kupowania rzeczy z drugiej ręki jest najwyższa wśród najmłodszych respondentów (18-29 lat) oraz osób w wieku 40-49 lat. W obu tych grupach zakupy robi ponad 80 proc. konsumentów. Ponadto, częściej decydują się na nie kobiety (79 proc.) niż mężczyźni (69 proc.).

Dane z naszego badania pokazują, że rośnie popularność zakupów na rynku wtórnym, zwłaszcza wśród młodych ludzi. Co ciekawe, miesięczny dochód zdaje się nie mieć decydującego wpływu na decyzję o nabyciu towaru „second hand”. Z kolei w przypadku miejsca zamieszkania to mieszkańcy wsi wybierają tę opcję najczęściej. Wzrost zainteresowania produktami używanymi jest bardzo ciekawy w kontekście powodów, dla których Polacy podejmują decyzję o ich zakupie – komentuje Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku z Santander Consumer Banku. – Z jednej strony taka tendencja może sugerować, że konsumenci stają się coraz bardziej świadomi ekologicznie. Z drugiej – być może poszukują oszczędności, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że zdecydowana większość polskich konsumentów w jakimś stopniu korzysta z porównywarek cenowych. Takie zachowania kształtują nową rzeczywistość rynkową, w której liczy się zarówno cena, jak i zrównoważony rozwój – dodaje.

Porównywarki cen standardem w procesie zakupowym

Jednym z kluczowych aspektów współczesnych zakupów jest porównywanie cen przed podjęciem decyzji o nabyciu danego produktu. 7 proc. respondentów zawsze posiłkuje się tą funkcją, 30 proc. robi to często, a kolejne 30 proc. czasami. Z kolei 16 proc. robi to rzadko. Łącznie oznacza to, że aż 83 proc. konsumentów świadomie analizuje ceny przed zakupem. Taka postawa jest szczególnie widoczna wśród osób o średnich dochodach – w grupie zarabiających pomiędzy 4000-4999 zł oraz 5000-5999 zł odsetek ten wzrasta do 90 oraz 92 proc. Wyniki te pokazują, że oszczędzanie stało się istotnym elementem konsumenckich nawyków niezależnie od sytuacji finansowej.

Nowoczesna bankowość

W kontekście zarządzania finansami konsumenci oczekują funkcji bankowych, które pomogą im w kontrolowaniu wydatków. Największym zainteresowaniem cieszą się oferty cashback za zakupy – aż 37 proc. badanych wskazało tę opcję jako najbardziej przydatną. Ich popularność maleje jednak wraz z wiekiem respondentów – w najmłodszych grupach 18-29 lat oraz 30-39 lat po 48 proc. Polaków wybrało cashback, jako najatrakcyjniejsze rozwiązanie. Z kolei w najstarszej grupie 60+ zainteresowanie tą formą spadło do 22 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się szczegółowa historia transakcji z opisem miejsca i celu zakupów (30 proc.), przypomnienia o płatnościach i zarządzanie subskrypcjami (26 proc.), automatyczna analiza wydatków i oszczędności (24 proc.) oraz inteligentne alerty o stanie konta (21 proc.). Mniej istotne są dla Polaków limity kredytowe (12 proc.), szybkie pożyczki (11 proc.) oraz finansowanie ekologicznych inwestycji (np. zakupów energooszczędnych produktów) – 6 proc. wskazań.

Te wyniki pokazują, że klienci coraz bardziej cenią narzędzia, które ułatwiają im codzienne zarządzanie budżetem. Popularność ofert cashback wskazuje na rosnącą świadomość oszczędzania i chęć uzyskania dodatkowych korzyści z codziennych wydatków. Z kolei wysoki odsetek wskazań na szczegółową historię transakcji oraz zarządzanie subskrypcjami sugeruje, że konsumenci poszukują większej transparentności i kontroli nad swoimi finansami. Trend ten wpisuje się w globalne zmiany w sektorze bankowym, gdzie innowacyjne technologie i sztuczna inteligencja wspierają użytkowników w lepszym planowaniu i optymalizacji wydatków.

Widzimy wyraźny trend w kierunku bardziej świadomego zarządzania finansami. Klienci oczekują nie tylko korzystnych warunków kredytowych, ale również narzędzi, które pomogą im planować budżet. Właśnie dlatego w Santander Consumer Banku oferujemy konsumentom takie rozwiązania jak kredyt online. Gwarantuje on stałe oprocentowaniem i można go wygodnie rozłożyć na raty, co pozwala na rozplanowanie kosztów i zarządzanie domowym budżetem. Kolejną opcją są raty – dostępne zarówno online w ponad 4000 e-sklepach, jak i w sklepach stacjonarnych u ponad 23 tys. sprzedawców – dzięki którym można korzystnie rozłożyć spłaty bez obciążania swoich finansów i cieszyć się zakupem już teraz – mówi Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku z Santander Consumer Banku.


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z Internetu. Próba n = 1000.


Podobne wpisy

Zamieść komentarz