Pokolenie Y, pokolenie Z, millenialsi – te określenia niezwykle często pojawiają się w polskich mediach. W analizach rynku pracy bardzo często zapomina się o perennialsach, choć stanowią oni równie wartą zainteresowania grupę. Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą?
Rynek pracy zdominowali młodzi ludzie. To właśnie ich oczekiwaniom i nawykom poświęcona jest większość analiz i badań, których wyniki przedstawiane są w polskich mediach. Świat reklamy pokazuje jednak, że obok millenialsów i pokolenia Z znajduje się jeszcze jedna grupa, której zwyczaje konsumenckie są szczególnie warte zainteresowania. Są to tzw. perennialsi, czyli współcześni 40-latkowie.
Samo określenie „perennials” zostało wymyślone przez amerykańską blogerkę Ginę Pell. Nazwała w ten sposób współczesnych 40-latów, czyli osoby urodzone między 1968 a 1979 rokiem. Od tamtej pory określenie to podbija Stany Zjednoczone, a obecnie dotarło też do Polski.
Kim jest perennials?
Perennials to osoba, która weszła na rynek pracy po 2000 roku. Oznacza to, że była świadkiem wielu gruntownych przemian, związanych m.in. z wejściem naszego kraju do Unii Europejskiej. Następstwem tego milowego kroku było otwarcie granic, szerszy dostęp do najnowszych technologii oraz gwałtowny rozwój handlu związany z zacieśnieniem współpracy z zagranicznymi gospodarkami. To właśnie te procesy ukształtowały perennialsów.
Perennialsi to osoby doskonale zorientowane w sytuacji międzynarodowej oraz świetnie zaznajomione z nową technologią. Współcześni 40-latkowie korzystają z życia, są pełni pasji i nieustannie ciekawi świata. Wiek nie jest dla nich żadnym ograniczeniem, bowiem są elastyczni i dobrze dogadują się z każdym pokoleniem. Pracownik-perennials szybko nawiązuje kontakty i doskonale potrafi współpracować z innymi. Jest wykształcony, zna języki obce i chętnie udziela się w mediach społecznościowych.
Rynek pracy a perennialsi
Choć w opracowaniach dotyczących polskiego rynku pracy to osobom młodym poświęca się najwięcej uwagi, perennialsi stanowią mocny filar dla wielu przedsiębiorstw. Posiadają ogromną przewagę nad swoimi młodszymi kolegami – bogate doświadczenie zawodowe, kompetencje biznesowe oraz umiejętności szlifowane od lat. To właśnie z tego powodu osoby po 40. roku życia rekrutowane są przede wszystkim na wyższe stanowiska, np. menadżerskie.