-
18 proc. z nas przeznaczy od 701 do 1 000 zł na tzw. „kopertę” lub prezent dla państwa młodych, a 16 proc. zamierza nawet przekroczyć tę kwotę – wynika z tegorocznego badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023” Santander Consumer Banku. Nie wszyscy jednak mogą pozwolić sobie na taki wydatek. Co czwarty ankietowany odpowiedział, że obecnie byłby w stanie przeznaczyć na ten cel między 301 a 500 zł.
- Polacy zostali zapytani również o to, jakie koszty związane z organizacją wesela wydają im się najbardziej obciążające. Większość wskazała salę weselną i catering (83 proc.), jednak ankietowani często wybierali także zakup alkoholu i napojów (36 proc.) czy sukni ślubnej i garnituru dla pana młodego (26 proc.).
W czerwcu znajdujemy się w środku sezonu weselnego. Santander Consumer Bank postanowił zapytać Polaków o to, ile obecnie planują wydać na udział w takiej uroczystości u rodziny lub przyjaciół. Jak wynika z badania „Polaków Portfel Własny: Wiosenne wyzwania 2023” , co czwarty ankietowany wskazał kwotę w wysokości od 301 do 500 zł (24 proc.). W tej grupie znalazła się podobna liczba kobiet, co mężczyzn (kolejno 25 i 24 proc.). Najczęściej odpowiadali tak mieszkańcy dużych miast powyżej 250 tys. osób (32 proc.), zarabiający od 3 000 do 3 999 zł netto (46 proc.) oraz najmłodsi badani w wieku 18-29 lat (30 proc.).
W dalszej kolejności co szósty Polak (18 proc.) dałby państwu młodym w prezencie od 701 do 1 000 zł. W tym gronie również przeważali panowie (25 proc. w zestawieniu z 11 proc. pań), a także 40-49 latkowie (34 proc.) i najlepiej zarabiający z dochodami od 7 000 zł netto wzwyż (42 proc.). Warto zauważyć tutaj, że często odpowiadały tak również osoby z niższymi zarobkami od 2 000 do 2 999 zł na rękę (22 proc.). Zapewne wiąże się to z tradycją, według której goście weselni starają się przekazać państwu młodym podobną sumę, którą ci wydadzą na tzw. talerzyk.
Już 16 proc. Polaków przyznaje, że mają gotowość przeznaczyć na tzw. „kopertę” lub prezent dla państwa młodych powyżej 1 000 zł – komentuje Ewa Cegielska, Kierowniczka Zespołu Produktów Gotówkowych z Santander Consumer Banku. – W tej grupie badanych znalazło się najwięcej mężczyzn (22 proc. w porównaniu do 11 proc. kobiet), osób mieszkających na wsiach (19 proc. wskazań) i zarabiających od 7 000 zł netto w górę (33 proc.). Patrząc na wiek, najczęściej odpowiadali tak respondenci w przedziale 18-29 lat i ci powyżej 60 roku życia (w obu przypadkach po 22 proc.).
Tuż po kosztach sali i cateringu narzekamy na wydatki na alkohol i napoje
Santander Consumer Bank zapytał Polaków również o to, które wydatki związane z organizacją wesela wydają im się najbardziej obciążające finansowo. Lwia część ankietowanych wskazała koszt sali i cateringu (83 proc.). Na drugim miejscu znalazły się wydatki na alkohol i napoje (36 proc.), a na trzecim cena wynajęcia zespołu lub DJ’a i wodzireja (34 proc.). Ankietowani chętnie wskazywali również zakup sukni ślubnej i garnituru dla pana młodego (26 proc.), a co piąty koszt fotografa i kamerzysty (19 proc.).
Nie da się ukryć, że wesele wiąże się ze sporymi kosztami zarówno dla państwa młodych, jak i zaproszonych gości – mówi Magdalena Grzelak, Rzecznik Prasowy z Santander Consumer Banku. – Ci, którzy obawiają się, że obecne wydatki nie pozwolą im na zakup odpowiedniego prezentu dla nowożeńców mogą skorzystać z dopasowanych bankowych rozwiązań np. karty kredytowej ze stałą spłatą, która pozwala kupować w dowolnym miejscu i czasie oraz spłacać zawsze tę samą kwotę, jaką ustali się na starcie. To jednak jeszcze nie wszystkie możliwości. W pokryciu kosztów prezentu ślubnego pomogą również kredyty gotówkowe – dostępne w ofercie Santander Consumer Banku – czy popularne raty. Naszym klientom oferujemy tradycyjne kredyty ratalne, z których można skorzystać w ponad 28 000 sklepów stacjonarnych na terenie całego kraju lub w powyżej 3 000 e-sklepów.