PragmaGO po trzecim kwartale 2023 przekroczyła 1,4 mld zł obrotu (wzrost o 25% r/r) i sfinansowała o 97% więcej transakcji niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Spółka zwiększyła portfel klientów o 37% r/r, dostarczając finansowanie 14 269 przedsiębiorcom. Fintech w dalszym ciągu rozwija faktoring, który w tym czasie wygenerował 1,2 mld zł obrotu (wzrost o 15% r/r).
Druga część oferty PragmaGO – pożyczki online – osiągnęły 214 mln zł obrotu (wzrost o 142% r/r). W strategii Spółki ważne miejsce zajmują embedded finance. To usługi finansowe, które w prosty sposób mogą być wbudowane w środowisko partnera – przedsiębiorstw spoza branży finansowej. Szacuje się, że w 2023 embedded finance na rynku europejskim wzrosną o 36%, osiągając CAGR na poziomie 25% w latach 2023-2029.
„W Polsce to my jesteśmy największym dostawcą usług B2B w tym innowacyjnym modelu współpracy partnerskiej. Embedded finance rozwijamy dzięki kompetencjom naszej spółki technologicznej PragmaGO.tech. Stworzyliśmy m.in. Merchant Cash Advance – elastyczne finansowanie, w którym klienci naszych partnerów otrzymują indywidualny prelimit finansowania, zanim jeszcze o niego zawnioskują. Prelimit jest obliczany m.in. na podstawie obrotów klienta z partnerem. Uregulowanie zobowiązania może następować jako uzgodniony procent od obrotów, dzięki czemu harmonogram spłat jest dostosowany do specyfiki biznesu klienta. Jest to możliwe dzięki naszemu zapleczu technologicznemu i automatyzacji procesów” – mówi Tomasz Boduszek, Prezes Zarządu PragmaGO.
W trakcie trzech pierwszych kwartałów 2023 z Merchant Cash Advance skorzystało 1 774 klientów biznesowych, którzy pozyskali finansowanie o wartości 86 mln zł. Z kolei inny produkt embedded finance – płatności odroczone (BNPL B2B) wygenerowały obrót na poziomie 127 mln zł (wzrost o 76% r/r) i pomogły w finansowaniu biznesu prawie 12 tys. firm.
W trzecim kwartale 2023 usługi pod marką PragmaGO.tech odnotowały 53% wzrostu r/r – zarówno w zakresie obrotów (126 mln zł), jak i liczby obsłużonych firm (8 472). Do partnerów PragmaGO należą takie marki jak Allegro, Polskie ePłatności czy imoje.
Podsumowanie wyników PragmaGO w III kwartale 2023:
Klienci
|
Obroty
|
|||
Liczba
|
Dynamika r/r
|
Wartość nominalna sfinansowanych należności (PLN)
|
Dynamika r/r
|
|
Ogółem | 9 131 | 45% | 511 mln | 22% |
Faktoring | 1 013 | -11% | 424 mln | 12% |
Pożyczki online | 8 164 | 56% | 87 mln | 110% |
Embedded finance | 8 472 | 53% | 126 mln | 53% |
w tym: | ||||
· Merchant Cash Advance | 1 097 | 351% | 38 mln | 139% |
· BNPL B2B | 7 323 | 44% | 49 mln |
90%
|
Podsumowanie wyników PragmaGO w I-III kwartale 2023:
Klienci
|
Obroty
|
|||
Liczba | Wzrost r/r | Wartość nominalna sfinansowanych należności (PLN) | Wzrost r/r | |
Ogółem | 14 269 | 37% | 1,4 mld | 25% |
Faktoring | 1 711 | -15% | 1,2 mld | 15% |
Pożyczki online | 12 680 | 47% | 214 mln | 142% |
Embedded finance | 13 267 | 43% | 331 mln | 56% |
w tym: | ||||
· Merchant Cash Advance | 1 774 | 621% | 86 mln | 438% |
· BNPL B2B | 11 479 | 35% | 127 mln | 76% |