Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji ostrzegają!
Wirtualna przestrzeń to szanse, ale i zagrożenia. Polacy, pomimo coraz większej aktywności w przestrzeni cyfrowej, wciąż nie dysponują dostatecznie dużą wiedzą z obszaru cyberbezpieczeństwa. Pamiętajmy – na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak się zachowywać w cyberprzestrzeni.
Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność, jest wykorzystanie komunikatorów internetowych do wyłudzenia pieniędzy.
Jak to wygląda?
Klientka banku na swój numer telefonu komórkowego otrzymuje wiadomość w komunikatorze od osoby podającej się za jej syna. Wiadomość dotyczy informacji, że jej syn miał wypadek, ale nic mu się nie stało. Stracił swój telefon (stąd kontakt z „pożyczonego” telefonu) i dlatego prosi o wykonanie szybkiego przelewu, bo musi odholować samochód z drogi i zapłacić za tę usługę. Ważną rzeczą jest to, że przestępcy sami podają numer rachunku bankowego, na który mają zostać wpłacone pieniądze. Przejęta i zdenerwowana całą sytuacją matka szybko dokonuje przelewu
Podobną sytuację przedstawia poniższy film:
PAMIĘTAJ!
⦁ Jeśli otrzymujesz na komunikatorze prośbę o przelew, zawsze potwierdź telefonicznie, czy faktycznie ktoś z grona rodziny potrzebuje Twojej pomocy.
⦁ Zawsze sprawdzaj autentyczność prośby o przekazanie pieniędzy.
⦁ Zadzwoń i potwierdź, czy ta osoba wysłała wiadomość.
⦁ Nigdy nie podawaj loginów, PINu, ani kodów autoryzujących.
⦁ Pamiętaj, cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji!
Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku.