Ankietowani oszczędzają głównie z myślą o wypoczynku i remontach mieszkań. Ale pamiętają również o tym, by zabezpieczyć środki finansowe „na czarną godzinę”.
To wnioski, które można wyciągnąć z najnowszej edycji cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, opracowywanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
W III kw. 2024 r. Polacy zostali zapytani m.in. o to, jak oceniają bieżący klimat do oszczędzania, a także, czy będą w stanie odłożyć jakiekolwiek pieniądze w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Rekordowa prognoza oszczędności. Kto najlepiej ocenia swoje szanse na odłożenie pieniędzy?
Badanie pokazało, że 44,2 proc. respondentów ocenia, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy z dużym bądź bardzo dużym prawdopodobieństwem zdoła zaoszczędzić pieniądze. To najwyższy odczyt w historii cyklicznego badania ZPF i IRG SGH.
– Pomimo tego dość optymistycznego wyniku uwagę zwraca jednak to, że wciąż ponad połowa Polaków ocenia swoje szanse na odłożenie środków finansowych jako znikome bądź żadne – zaznacza Marcin Czugan, prezes ZPF.
Z badania wynika, że najczęściej szans na zgromadzenie oszczędności upatrują osoby poniżej 49. roku życia. W grupie wiekowej 16-29 lat odsetek pozytywnych odpowiedzi sięgnął 57,4 proc., a wśród osób
w wieku 30-49 lat: 50,5 proc. Tymczasem u osób w przedziale wiekowym 50-64 lata następuje wyraźny spadek do 26,5 proc., a w grupie 64+ to: 27,6 proc.
Jednocześnie 45,9 proc. respondentów oceniło, że obecny klimat do oszczędzania jest korzystny. Przed rokiem odsetek optymistów wyniósł 34,9 proc.
Cele oszczędzania. Jednym z głównych jest zabezpieczenie finansów na „czarną godzinę”
Osoby, które prognozują, że w ciągu 12 miesięcy będą w stanie odłożyć pieniądze, są również pytane
o cele oszczędzania. Na pierwszym miejscu wskazują wypoczynek (38,3 proc.), a na drugim remonty (32,3 proc.). Na kolejnych są m.in. zakupy dóbr trwałych (22,6 proc.) i przyszła emerytura (15,5 proc.).
Ponad jedna piąta (22,6 proc.) respondentów zwraca jednak uwagę, że oszczędza pieniądze bez specjalnego przeznaczenia. – Można więc założyć, że wykazują się oni zapobiegliwością, by oszczędzać pieniądze „na czarną godzinę” – ocenia Marcin Czugan.
„Sytuacja na rynku consumer finance” – o badaniu
„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH.
Respondenci są pytani o szereg czynników, jak np. sytuacja finansowa, prognozy wydatków, oszczędności, ocena kondycji gospodarczej w Polsce.
Efektem badania jest Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF), który pokazuje aktualne nastroje konsumentów, pozwalając przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.
W III kw. 2024 r. wartość BRCF wyniosła 96,2 pkt. wobec 97 pkt. w tym samym okresie 2023 r.