Dziesięciu prelegentów, ponad siedemdziesięciu gości, niezliczone nowe kontakty biznesowe i ogrom wiedzy – tak w skrócie można scharakteryzować efekty konferencji Finanse w Internecie, która w tym roku po raz drugi odbyła się we wrocławskim Hotelu Diament.
Rafał Tomkowicz (specjalista i praktyk branży finansowej, autor poradnika „Dekalog świadomego pożyczania” i twórca serwisu Sfera-finansow.pl) już drugi raz zaprosił ekspertów i znawców branży finansowej i internetowej, aby podzielili się swoimi doświadczeniami i radami nie tylko z doświadczonymi przedsiębiorcami, ale też z dopiero stawiającymi swe pierwsze kroki w pełnym wyzwań świecie biznesu online.
W dniu 24 marca br. uczestnicy i prelegenci tłumnie przybyli do wrocławskiego Hotelu Park Diament. Punktualnie o godzinie 10 rano konferencję Finanse w Internecie otworzył jej pomysłodawca. Rafał Tomkowicz powitał wszystkich, życzył uczestnikom „dobrego odbioru” i oddał głos pierwszemu z mówców.
Prelekcją „Jak budować relacje w świecie cyfrowym” Andrzej Czech, dyrektor zarządzający w SFERA PR, zainicjował merytoryczną część eventu. W trakcie swego wystąpienia poruszył problem różnic w oczekiwaniach między klientami usług finansowych a ich dostawcami. Wskazywał, że współcześnie klientela banków pragnie obsługi bez całej komunikacyjno-marketingowej otoczki typowej dla instytucji finansowych. Omawiał również ewolucję, która zaszła w świecie finansów, zwłaszcza po upowszechnieniu się bankowości online. Po nim głos zabrał Paweł Grabowski, dyrektor ds. prawnych Związku Firm Pożyczkowych, który przybliżył zgromadzonemu audytorium prawne aspekty działalności pożyczkowej w internecie i omówił wymagania, które przed pożyczkodawcami stawiają polscy regulatorzy rynkowi. Aleksander Rutkowski, dyrektor zarządzający w polskim oddziale firmy Kreditech, podjął modny ostatnio temat Big Data. Czy w oparciu o informacje umieszczanie na Facebooku i historii zakupowej z Allegro czy eBaya można wspomóc proces podejmowania decyzji o przyznaniu (lub nie) pożyczki? Podczas tej prelekcji uczestnicy konferencji poznali twierdzącą odpowiedź na to pytanie.
Po kwadransie przerwy na kawę i słodkie co nieco, w trakcie której trwały rozmowy kuluarowe – okazja do zawarcia nowych biznesowych znajomości i osobistej wymiany doświadczeń – Konrad Hryniewicz, specjalista ds. analizy statycznej i metodologii badań, wyjaśniał, w jaki sposób cechy osobowości danego człowieka mogą wpłynąć na to, czy będzie on regularnie spłacał zaciągnięta pożyczkę, czy też notorycznie unikał będzie regulowania rat. Okazuje się bowiem, że psychologia społeczna może pomóc branży pożyczkowej w stworzeniu swoistego „osobowościowego” scoringu kredytowego. Kolejne pół godziny należało do mecenasa Marcina Czugana z Konferencji Firm Pożyczkowych (pełni funkcję dyrektora Departamentu Prawno-legislacyjnego KFP), który rozwiał przed słuchaczami mgłę tajemnicy owiewającą wciąż nie do końca poznane zjawisko crowdfundingu. Po wystąpieniu przedstawiciela KFP nikt ze zgromadzonych na pewno nie pomyli już finansowania społecznościowego np. ze zbiórką publiczną. Damian Ziąber, specjalista PR w branży finansowej, zajął się z kolei ważkim problemem niskiej jakości dialogu między klientami a instytucjami finansowymi.
Przerwa na lunch była okazją do dalszych rozmów gości z prelegentami, zadawania im pytań i pogłębiania wiedzy na podejmowane przezeń tematy. Po posiłku przyszedł czas na cztery ostatnie wystąpienia. Zaczął specjalista e-commerce Tomasz Kabarowski. W trakcie swej prelekcji starał się przedstawić oczekiwania branży handlu online, głównie odnośnie szybkich form płatności internetowych. Kreślił też obraz przyszłych trendów w świecie e-commerce’u. Ewa Górecka i Jacek Serwin z Solution4ad wyjaśniali czym jest afiliacja, jak może ona pomóc firmie zarabiać dodatkowe pieniądze, wskazywali zalety i wady uczestnictwa w istniejącej sieci afiliacyjnej i kreowania własnej sieci tego typu. Kilka słów padło również na temat eyetrackingu stron internetowych. Tymon Zastrzeżyński, wydawca serwisu Pozyczkaportal.pl, podzielił się z uczestnikami konferencji wynikami sondażu przeprowadzonego wśród internautów, który miał odpowiedzieć na pytanie: gdzie w sieci szukasz informacji o chwilówkach? Opowiadał również o dobrych praktykach związanych z marketingiem w sieci.
Konferencję Finanse w Internecie zamknęła Agnieszka Klejne z Best Communications. Dzięki jej zajmującej prelekcji wszyscy słuchacze będą już wiedzieć, w jaki sposób poradzić sobie, gdy na fanpage’u ich firmy na Facebooku wybuchnie tzw. kryzys w postaci fali negatywnych komentarzy. Agnieszka Klejne udzieliła też kilku rad, dzięki którym łatwiej będzie unikać kryzysogennych sytuacji w przyszłości.
Na zakończenie konferencji Rafał Tomkowicz podziękował wszystkim prelegentom i gościom za przybycie; wyraził nadzieję, że każdy znalazł w programie eventu coś dla siebie i wyjdzie bogatszy o nową wiedzę i kontakty. W tym miejscu na uczestników czekała niespodzianka – rozlosowano wśród nich smartwatch Sony. Szczęście uśmiechnęło się do ostatniej z prelegentek.
Na łamach serwisów Banking-Magazine, Loan-Magazine i Sfera-Finansów już niebawem zaprezentujemy bliżej każdą z konferencyjnych prelekcji. Następna edycja Finansów w internecie odbędzie się w przyszłym roku. To już pewne.
Partnerami II edycji konferencji Finanse w internecie były: Sfera Finansów SA, adclick, Kreditech, Pozyczkaportal.pl, Ferratum Bank, Cool People, Solutions4ad, Prudential oraz Artivia.