45,5 proc. Polaków deklaruje, że podczas zakupów dóbr trwałych przynajmniej częściowo skorzysta z kredytu lub pożyczki. Ich pewność w planowaniu wydatków rośnie.
29 listopada i 2 grudnia to dwie daty, które w tym roku będą obchodzone jako święta handlu znane jako Black Friday i Cyber Monday. Konsumenci oczekują promocji i śmielej przymierzają się do zakupów.
To wniosek z najnowszej edycji cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, opracowywanego co kwartał przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
Nastroje zakupowe Polaków. Są poniżej historycznych szczytów
W 4. kwartale 2024 r. 54,9 proc. respondentów wskazało, że planuje wydatki na doba trwałe. Wynik jest wyższy o 2,2 pkt. proc. niż przed rokiem i jednocześnie o 1,6 pkt. proc. w ujęciu kwartalnym.
Co dziesiąta (10,6 proc.) ankietowana osoba na pytanie o to, czy w najbliższym czasie planuje wydatki na dobra trwałe, odpowiedziała: „zdecydowanie tak”, a 44,3 proc. wskazało, że to możliwe.
Na poniższym wykresie prezentujemy prognozę zakupu dóbr trwałego użytku jako saldo odpowiedzi pozytywnych i negatywnych.
– Chociaż najnowsze dane pokazują poprawę nastrojów konsumenckich w Polsce, to warto pamiętać, że problem wysokiej inflacji wciąż nie został zażegnany – podkreśla Marcin Czugan, prezes ZPF. – Dlatego poziom skłonności do wydatków na dobra trwałe pozostaje nie tylko poniżej historycznych maksimów, ale również poniżej długoterminowej średniej na poziomie 59,1 proc.
Wśród gospodarstw domowych, które planują przeznaczyć środki na zakup dóbr trwałych, 45,5 proc. prognozuje ich wzrost, a 12,8 proc. oczekuje spadku kwoty, które na nie przeznaczą.
Na co Polacy przeznaczają pieniądze z kredytów i pożyczek?
Badanie ZPF i IRG SGH pokazuje, że 45,5 proc. respondentów chce przynajmniej częściowo sfinansować zakupy za pomocą kredytu bądź pożyczki.
Gospodarstwa domowe, które deklarują, że aktualnie spłacają kredyt lub pożyczkę, zwykle wskazują na posiadanie kredytu na zakup mieszkania lub domu (43,6 proc.). Około 30 proc. twierdzi z kolei, że kredyty i pożyczki posłużyły im do sfinansowania zakupu m.in. urządzeń RTV, AGD.
Przeznaczenie aktualnie spłacanych kredytów i pożyczek prezentujemy na poniższym wykresie.
Barometr Rynku Consumer Finance
Wyniki cyklicznego badania „Sytuacja na rynku consumer finance” pozwalają tworzyć Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF) – to opracowywany od 2006 r. przez ZPF i IRG SGH wskaźnik nastrojów konsumenckich w Polsce.
W 4. kwartale 2024 r. wartość BRCF wyniosła 97,2 pkt. (+1 pkt. k/k; -2,8 pkt. r/r).