W 18. edycji konkursu Verba Veritatis na najlepszą pracę z zakresu etyki biznesu nagrodzono osiem prac i przyznano dwa wyróżnienia.
Organizatorami konkursu są Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) oraz Akademia Leona Koźmińskiego. Jego celem jest promowanie zagadnień związanych z etyką w biznesie, społeczną odpowiedzialnością biznesu, ładem korporacyjnym, walką z nadużyciami.
W tym roku po raz trzeci przyznano również Nagrodę Różnorodności za najlepszą pracę z kategorii Różnorodność, Równość i Inkluzja (DEI), której pomysłodawcą jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Konkurs Verba Veritatis 2023. Najważniejsze liczby
Do konkursu mogą zgłaszać się osoby, które na uczelniach z siedzibą na terenie Polski obroniły prace licencjackie, magisterskie, doktorskie, podyplomowe, MBA, inżynierskie i habilitacyjne.
W tegorocznej edycji konkursu wpłynęło 28 prac z 18 uczelni: 5 doktorskich, 1 habilitacyjna, 12 magisterskich i 10 licencjackich. – Kapituła przyznała dziesięć nagród i wyróżnień. Jednak trzeba przyznać, że poziom merytoryczny wszystkich prac był bardzo wysoki, co potwierdza, że studenci, absolwenci i pracownicy naukowi chcą pogłębiać wiedzę z zakresu etyki w biznesie, a w przyszłości wykorzystać ją w pracy zawodowej – mówi Marcin Czugan, prezes ZPF.
Warto zauważyć, że w ciągu 18 edycji do konkursu Verba Veritatis zgłoszono już 487 prac z 69 uczelni.
Nagrody Verba Veritatis 2023. Lista nagrodzonych osób i prac
Nagrody i wyróżnienia w 18. edycji konkursu Verba Veritatis odebrało 10 osób. Uroczystość zorganizowano podczas II Kongresu Instytucji Finansowych w Warszawie.
Oto lista laureatów:
Kategoria: Prace doktorskie i habilitacyjne
dr hab. Piotr Zaborek (1. miejsce), praca habilitacyjna pt. „Zaangażowanie w społeczną odpowiedzialność biznesu a wyniki operacyjne i finansowe przedsiębiorstw”, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,
Natalia Wałęsa (wyróżnienie), praca doktorska pt. „Analiza czynników determinujących niezależność audytorów w Polsce”, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
Kategoria: Prace magisterskie
Nina Oszczanowska (1. miejsce), praca magisterska pt. „Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw a jego implikacje finansowe dla globalnego przemysłu odzieżowego i włókienniczego”, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu,
Aleksandra Królikowska (2. miejsce), praca magisterska pt. „Nieprawidłowości i nadużycia na rynku funduszy inwestycyjnych”, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,
Serhii Podus (wyróżnienie), praca magisterska pt. „Firmy wobec problemów społecznych. Analiza przypadków aktywizmu korporacyjnego w polskiej przestrzeni internetowej”, Collegium Civitas.
Kategoria: Prace pozostałe
Karolina Barańska (1. miejsce), praca licencjacka pt. „Praktyki korporacji transnarodowych w zakresie przestrzegania praw człowieka”, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,
Aleksandra Kwiatkowska (2. miejsce), praca licencjacka pt. „Przenoszenie procesu tworzenia innowacji z krajów rozwiniętych do rozwijających się w koncepcji innowacji odwróconych na przykładzie firmy Philips”, Uniwersytet Warszawski,
Hanna Bednarska (3. miejsce), praca licencjacka pt. „Wybrane zjawiska społeczne w reklamie internetowej”, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Nagrody Różnorodności:
Damian Tuszyński (w kategorii prace magisterskie i MBA), praca magisterska pt. „Work-life balance w praktyce polskich przedsiębiorstw”, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu,
Zofia Figurska (w kategorii prace pozostałe), praca licencjacka pt. „Wpływ pandemii na równość płci w Unii Europejskiej”, Szkoła Głowna Handlowa.
Partnerzy i Patroni konkursu:
Partner Główny: BEST S.A., Partner: Zakłady Farmaceutyczne Polpharma S.A. Patronat honorowy: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Rzecznik Praw Obywatelskich, Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Patron kategorii DEI: Karta Różnorodności koordynowana przez FOB.
Szczegółowe informacje na temat konkursu są dostępne na stronie:
https://zpf.pl/inne-projekty/konkurs-verba-veritatis/
Konkurs Verba Veritatis 2023. Komentarze
dr hab. Piotr Zaborek, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Z moich badań wynika, że związek CSR z wynikami przedsiębiorstw jest bardziej złożony niż wskazywano w wielu wcześniejszych pracach. Nie ma on formy linii prostej, a raczej kształt odwróconej litery U, z punktem optymalnego zaangażowania, w którym przedsiębiorstwo odnosi najwięcej korzyści.
Zwiększanie zaangażowania w programy CSR do poziomu optymalnego przynosi wzrost wyników operacyjnych i finansowych, podczas gdy przekroczenie tego poziomu może generować straty.
Różne wymiary CSR łączy silny efekt synergii, który sprawia, że warto jest je rozwijać równomiernie, nie zaniedbując żadnego obszaru. Najważniejszym aspektem społecznej odpowiedzialności, od którego przedsiębiorstwa powinny zaczynać, są jednak pracownicy. Inwestycja w programy zorientowane na pracowników wiąże się ze wzmocnieniem ich morale, zaangażowania i lojalności, tworząc kulturę organizacyjną, sprzyjającą skutecznemu wdrożeniu innych inicjatyw ESG.
Nina Oszczanowska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
W ostatnich latach coraz większe znaczenie przypisuje się uwzględnianiu zrównoważonego rozwoju w prowadzeniu działalności przedsiębiorstw, szczególnie z branży odzieżowej i włókienniczej. Powszechna wiedza na temat ich negatywnego wpływu na środowisko oraz wątpliwych praktyk w obszarze społecznym potwierdza konieczność wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju do strategii biznesowych spółek.
Głównym celem pracy była ocena istotności wpływu działań w zakresie ESG na wyniki finansowe przedsiębiorstw z branży. Wykazano, że wysoki wynik ESG ma pozytywny wpływ na rentowność przedsiębiorstw, lecz negatywny na ich wartość rynkową. Rozdzielając ESG na komponenty wyniki były bardziej zróżnicowane, co potwierdza kompleksowość i wieloaspektowość badanego zagadnienia.
Karolina Barańska, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Rosnąca świadomość społeczna powoduje presję ze strony interesariuszy na konsekwentne działania korporacji transnarodowych w zakresie przestrzegania i promowania praw człowieka.
Jednakże złożoność i utrudnione monitorowanie łańcucha dostaw, niedostateczna transparentność i rozbieżności w raportowaniu, brak harmonizacji legislacyjnej, ubóstwo, korupcja oraz słabość systemów prawnych negatywnie wpływają na wdrażanie skutecznych mechanizmów ochrony i promocji fundamentalnych praw.
W celu wyznaczania rozwiązań należy identyfikować najważniejsze obszary naruszeń w działalności KTN, sposób ich raportowania, analizować wdrażane mechanizmy oraz ich skuteczność, a także uspójniać legislację międzynarodową w gospodarkach kapitalistycznych, chroniąc najbardziej narażone regiony.