Ponad 2 mld zł przekażą Polacy na cele dobroczynne i społeczne w 2025 r. w ramach odpisów 1,5 proc. podatku PIT za 2024 r. – wynika z szacunków Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) oraz Instytutu Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej (IRG SGH).
W najnowszej edycji badania „Sytuacja na rynku consumer finance”, prowadzonego przez ZPF i IRG SGH, Polacy zostali zapytani o to, czy w rozliczeniu PIT za 2024 r. przeznaczą 1,5 proc. podatku na Organizacje Pożytku Publicznego (OPP).
Trzy czwarte ankietowanych Polaków odpisze 1,5 proc. na OPP. Oto najważniejsze cele
W badaniu ZPF i IRG SGH 74,5 proc. ankietowanych wskazało, że rozliczając PIT w 2025 r. za 2024 r. będą pamiętać o tym, by wskazać organizację, która dostanie 1,5 proc. ich podatku. Wynik jest zbliżony do 2024 r. (74,7 proc.).
Niezmiennie Polacy najchętniej wspierają cele związane z pomocą dzieciom (41,1 proc. wobec 42,2 proc. w 2024 r.) oraz zwierzętom (16,5 proc. wobec 17 proc. w 2024 r.). Odpis 1,5 proc. podatku na cele związane z kulturą deklaruje 3,8 proc. badanych (3,6 proc. w 2024 r.). Inne cele, w tym np. obywatelskie lub edukacyjne, wskazało 13,1 proc. ankietowanych (11,9 proc. w 2024 r.).
Dokładne wyniki badania prezentujemy na poniższej grafice.
Jedna czwarta ankietowanych Polaków wskazała, że nie odprowadzi 1,5 proc. podatku na OPP. – Trzeba mieć na uwadze, że nie wszystkie gospodarstwa domowe odprowadzają podatek PIT. Dotyczy to między innymi rolników, którzy płacą podatek rolny zamiast podatku PIT. Takie gospodarstwa domowe zatem nie mogą odprowadzić części podatku na OPP. Ponadto wskutek zwiększenia kwoty wolnej w PIT część podatników nie płaci podatku, gdyż ich podstawa opodatkowania jest niższa niż próg kwoty wolnej – tłumaczy dr Sławomir Dudek, ekonomista IRG SGH i współautor badania.
Prawie 5 proc. ankietowanych twierdzi, że w 2025 r. nie przekaże 1,5 proc. podatku na OPP, bo nie wiedzą, jak to się robi. – Choć tutaj wynik poprawił się z 5,4 proc. w 2024 r., to ciągle istotne pozostają działania edukacyjne, by zwiększyć liczbę podatników wspierających cele charytatywne – zauważa Rafał Tomkowicz, dyrektor ds. rozwoju ZPF. – By odpisać 1,5 proc. podatku wystarczy przecież wypełnić jedną rubrykę w rozliczeniu PIT, a dzięki temu podatnik zyskuje bezpośrednią kontrolę nad tym, na co idzie część jego podatku – dodaje.
Odpisy podatku PIT w latach 2004-2025. Jest szansa na przebicie granicy 15 mld zł
W 2024 r. OPP otrzymały ponad 1,9 mld zł z odpisów 1,5 proc. podatku PIT za 2023 r. Jeżeli w tym roku odsetek Polaków, którzy zdecydują się przeznaczyć 1,5 proc. podatku na OPP utrzyma się na poziomie z 2024 r., to łączne odpisy na OPP w 2025 r. powinny przekroczyć kwotę 2 mld zł.
– W optymistycznym scenariuszu łączna kwota odpisów sięgnie nawet 2,1 mld zł – ocenia dr Sławomir Dudek. – O ile bowiem liczba podatników odpisujących podatek na OPP raczej nie ulegnie znaczącej zmianie, to kwoty przekazywanego podatku z pewnością wrosną. Wynika to ze wzrostu wynagrodzeń i innych dochodów obciążonych podatkiem PIT – wskazuje.
Jeżeli ta prognoza się sprawdzi, będzie to oznaczać, że w tym roku łączna kwota odpisów podatkowych na OPP w okresie 2004-2025 – a więc od początku funkcjonowania systemu przekazywania części podatku PIT na OPP – przebije barierę 15 mld zł.
Badanie „Sytuacja na rynku consumer finance”
„Sytuacja na rynku consumer finance” to badanie realizowane od 2006 r. w odstępach kwartalnych przez ZPF oraz IRG SGH. W jego ramach respondenci odpowiadają na szereg pytań dotyczących sytuacji finansowej gospodarstw domowych.
Efektem badania jest publikowany cyklicznie Barometr Rynku Consumer Finance (BRCF). Pokazuje on aktualne nastroje konsumentów i pozwala przewidywać m.in. ich skłonność do zaciągania nowych zobowiązań.