Najnowsze badanie przeprowadzone przez Twisto ujawnia, że prawie połowa Polaków przewiduje w tym roku większe wydatki na Święta niż w ubiegłym. Taką odpowiedź wskazało 42 proc. osób odwiedzających platformę oferującą płatności “kup teraz zapłać później” (BNPL). Udział tych, którzy przewidują ograniczenie swoich świątecznych wydatków w porównaniu do roku ubiegłego, wynosi niemal dwa razy mniej: 22 proc.
Święta Bożego Narodzenia kojarzą się przede wszystkim z czasem odpoczynku w gronie bliskich, ale bardzo ważna w tym okresie pozostaje kwestia finansów. Wiele osób planowanie Świąt rozpoczyna właśnie od analizy budżetu – zauważa Jan Fišar, szef marketingu Twisto, i dodaje – Żeby lepiej zrozumieć finansowe potrzeby naszych klientów, postanowiliśmy przeprowadzić badanie przedświątecznych nastrojów konsumenckich. Wynik, który najbardziej przykuł naszą uwagę, to planowane przez prawie połowę osób biorących udział w badaniu zwiększenie wydatków na tegoroczne Święta. Taka postawa może świadczyć o rosnących cenach potrzebnych artykułów, ale także wynikać ze zmian zachowań i postaw konsumenckich.
Wśród przyczyn, wpływających na wzrost cen produktów i usług na polskim rynku, można wskazywać powracającą inflację, która w październiku znalazła się na najwyższym poziomie od grudnia 2023 r. Z drugiej strony rosnące średnie wynagrodzenie częściowo pokrywa rosnące wydatki. Obserwowane podwyżki oraz utrzymujące się oczekiwania, co do wzrostu dochodów, to czynniki, które mogą istotnie przyczyniać się do zmiany zachowań konsumenckich.
W Twisto dostrzegamy wyraźną zmianę zachowania polskich klientów. Z jednej strony muszą mierzyć się ze wzrostem wydatków, z drugiej docierają do nich pozytywne sygnały, które pozwalają z optymizmem patrzeć w przyszłość. Coraz więcej osób przekonuje się także do korzystania z nowoczesnych rozwiązań finansowych. Te zjawiska przekładają się m.in. na rosnące zainteresowanie metodą “kup teraz zapłać później”. Dzięki niej konsumenci mogą spędzić Święta na swoich warunkach, nie ryzykując jednocześnie dziury w domowym budżecie – wyjaśnia Jan Fišar.
W badaniu przeprowadzonym przez Twisto 58 proc. osób wskazało, że podczas tegorocznych Świąt planuje skorzystać z usługi “kup teraz zapłać później”. Pozostałe rozważane formy finansowania to karty kredytowe (12 proc.) oraz pożyczki konsumenckie (4 proc.).
Ponad połowa polskich konsumentów wyda na świąteczne prezenty co najmniej 600 zł. Najdroższe prezenty otrzymają dzieci
Nieodłączną częścią świątecznego budżetu są wydatki na prezenty. 56 proc. osób biorących udział w badaniu Twisto wskazało, że planuje przeznaczyć na nie ponad 600 zł, a 25 proc. osób – ponad 1000 zł. Jest to jednak suma wydatków, którą zazwyczaj należy podzielić na przynajmniej kilka podarunków. Kwota na pojedynczy prezent może różnić się w zależności od relacji.
Jednym z celów naszego badania było zrozumienie, co kieruje konsumentami przy ustalaniu budżetu na prezenty. Okazało się, że najczęściej jest to chęć wręczenia podarunku, który sprawi obdarowanej osobie największą przyjemność. Druga najczęściej wskazywana odpowiedź to bliskość relacji – mówi Jan Fišar.
Osoby biorące udział w badaniu najczęściej wskazywały, że najdroższy prezent zamierzają kupić dzieciom (38 proc.) oraz małżonkom lub partnerom (35 proc.). Za “drogi” prezent uważają najczęściej taki, którego wartość wynosi więcej niż 300 zł, co wskazało 82 proc. W tej grupie znalazły się jednak także osoby, uznające za takie prezenty o wartości przekraczającej 500 zł (łącznie 45 proc. biorących udział w badaniu), powyżej 1000 zł (19 proc.) czy 2000 zł (5 proc.).
7 na 10 Polaków uważa, że Święta byłyby bardziej radosne, gdyby mieli więcej pieniędzy
Niedawno dowiedziałem się, że w Polsce funkcjonuje powiedzenie “pieniądze szczęścia nie dają”. Z naszego badania płyną jednak zupełnie inne wnioski: 7 na 10 osób potwierdziło, że większa ilość pieniędzy sprawiłaby, że ich Święta stałyby się bardziej szczęśliwe. W Twisto zdajemy sobie sprawę, że potrzeb materialnych nie da się uniknąć, dlatego dostarczamy rozwiązania, które pomagają w ich realizacji – wskazuje Jan Fišar.
Na to, że Święta to w dużej mierze czas rosnących potrzeb finansowych, wskazują odpowiedzi udzielone na inne pytanie zadane w badaniu. Wśród osób zapytanych o to, czy ucieszyłoby ich otrzymanie koperty z pieniędzmi zamiast prezentu pod choinkę, 81 proc. odpowiedziało twierdząco.
Wyniki naszego badania potwierdzają, że chociaż koperta z pieniędzmi nie kojarzy się z typowym świątecznym prezentem, to najczęściej okazuje się trafionym pomysłem. Przekazane pieniądze mogą wyrównać część świątecznych wydatków i pomóc w odzyskaniu stabilizacji finansowej. Nasi klienci nie muszą jednak liczyć na świąteczny prezent, tylko mogą wziąć sprawy w swoje ręce. Żeby zapewnić im dodatkowe wsparcie i jeszcze większą elastyczność, w tym roku w Twisto wydłużyliśmy okres odroczenia spłaty u wybranych partnerów aż do 60 dni – informuje Jan Fišar.
Rosnące wydatki na Święta Bożego Narodzenia są wyzwaniem dla wielu Polaków. W obliczu wzrostu cen produktów i usług organizacja wystawnego przyjęcia czy sprawienie bliskim radości wymarzonymi prezentami stają się coraz trudniejsze. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Twisto, aby nie stracić finansowej równowagi, wiele osób poszukuje wsparcia. Jedną z opcji, która zwiększa elastyczność napiętego świątecznego budżetu, są zakupy w systemie “kup teraz zapłać później”. Odroczenie płatności o nawet 60 dni, korzystając ze świątecznej oferty Twisto, pozwala na zaspokojenie wszystkich potrzeb i spędzenie Świąt bez zmartwień.