AASA Polska, firma oferująca pożyczki ratalne, pozyskała 130 mln zł, które będą wykorzystane do finansowania jej dalszego rozwoju, odpowiadając tym samym na zwiększające się zainteresowanie ze strony klientów. Rosnąca popularność proponowanych przez firmę usług wynika nie tylko z przejrzystych zasad i warunków udzielania pożyczek, ale przede wszystkim ze strategii, której kluczowym elementem jest analiza zdolności kredytowej i ścisła współpraca z Biurem Informacji Kredytowej (BIK). AASA Polska nie udziela tak zwanych „chwilówek”, czyli pożyczek na bardzo krótki okres z jednorazową spłatą. Firma od początku istnienia w Polsce przyjęła strategię oferowania wyłącznie pożyczek na raty, zwykle na okres 12 – 18 miesięcy. Dodatkowo AASA Polska udziela pożyczek tylko osobom, które pomyślnie przeszły proces badania zdolności kredytowej oparty o weryfikację w biurach informacji gospodarczej oraz Biurze Informacji Kredytowej. To oznacza, że firma udziela pożyczek tylko tym klientom, którzy mają szanse na zwrot pożyczonej kwoty. W tej chwili firma ma przeszło 100 tysięcy klientów i liczba ta zwiększa się miesięcznie średnio o 10-12 tysięcy. W marcu bieżącego roku weszły w życie nowe regulacje dotyczące
maksymalnego limitu kosztów pozaodsetkowych produktów kredytowych (tzw. „ustawa antylichwiarska”). AASA oferuje swoje produkty w zgodzie z nowymi przepisami, co oznacza, że żadna z pożyczek nie przekracza ustawowego progu 55 proc. kosztów pozaodsetkowych (liczonego w relacji do wartości udzielonej pożyczki).
AASA Polska podpisała umowę na finansowanie z Bankiem Zachodnim WBK (BZ WBK) oraz funduszami zarządzanymi przez Credit Value Investments (CVI). Kwota kredytu uzyskanego od BZ WBK wynosi 80 mln zł, a wysokość finansowania pozyskanego w formie obligacji od dwóch funduszy zarządzanych przez CVI to 50 mln zł.
Pakiet finansowania dla AASA jest unikatowym rozwiązaniem na rynku finansowym. W przypadku tego podmiotu, po pełnej analizie modelu biznesowego oraz strategii, podjęliśmy pozytywną decyzję o finansowaniu, którego celem jest rozwój Spółki oraz budowa portfela pożyczkowego do czasu, kiedy wspólnie z departamentem emisji obligacji naszego Banku przygotujemy ją do szerszego wejścia na polski rynek obligacji. W naszej ocenie AASA docelowo może być ciekawym celem dla inwestorów obligacyjnych– powiedziała komentując zamknięcie transakcji Agnieszka Wolska, dyrektor Departamentu Dużych Przedsiębiorstw Banku BZ WBK. – Transakcja dla AASA jest odzwierciedleniem podejścia BZ WBK, którym jest budowa długoterminowych relacji, adresujących potrzeby klientów na każdym etapie rozwoju – dodała.
Pieniądze pozyskane od inwestorów to paliwo dla naszej firmy, dzięki któremu możemy rosnąć. Będziemy mogli zaoferować usługi większej grupie zainteresowanych klientów, którzy pomyślnie przejdą nasz proces oceny zdolności kredytowej – mówi Przemysław Kromer, dyrektor finansowy, członek Zarządu AASA Polska. I dodaje: AASA Polska po raz pierwszy wchodzi na polski rynek dłużny. Dla zachowania równowagi zdecydowaliśmy się na niełatwe zadanie pogodzenia dokumentacji kredytowej i tej w formie obligacji, co otwiera nam drogę do wykorzystania tych dwóch ścieżek pozyskania finansowania w przyszłości, dając szersze możliwości.
[infobox]Chciałem podziękować naszym nowym partnerom finansowym, bankowi BZ WBK i funduszom zarządzanym przez Credit Value Investments. Obie instytucje wykazały się zaangażowaniem i determinacją, żeby doprowadzić transakcję do zamknięcia w tak krótkim czasie. Dziś, kiedy po pierwszym kwartale możemy pochwalić się zadawalającymi wynikami myślę, że nasi partnerzy, uważający nas za rzetelną i transparentną firmę, nie żałują podjętych decyzji – dodaje Tomasz Kwiecień, prezes spółki.[/infobox]
AASA ma już bogate doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania od zewnętrznych inwestorów. W 2014 roku AASA Polska pozyskała kredyt długoterminowy na kwotę 15 milionów euro od funduszu zarządzanego przez Mezzanine Management, inwestora działającego w Polsce i na terenie Europy Środkowej. W połowie 2015 roku grupy Novator Partners oraz Olimpia Group zainwestowały łącznie w Grupę AASA 120 mln złotych. Obie grupy są m.in. właścicielami P4, najszybciej rosnącego operatora telekomunikacyjnego w Polsce świadczącego swoje usługi pod marką Play.