Plan zwiększenia ochrony praw konsumentów w UE

dodał Rafał Tomkowicz
0 komentarze

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że Komisja Europejska zaproponowała szereg zmian, które mogą mieć realny wpływ na wzmocnienie ochrony praw konsumentów. „New deal for consumers”, czyli „Nowy ład dla konsumentów” obejmie m.in. zakupy przez internet, usługi cyfrowe, kwestie podwójnych standardów produktów w różnych krajach.

 „Rynek podlega szybkim zmianom. Nowy ład dla konsumentów to odpowiedź na nowe wyzwania. Gromadzimy dane w chmurze, korzystamy z serwisów społecznościowych, coraz chętniej kupujemy przez internet. Zmiany mają wzmocnić prawa konsumentów i zapewnić im dodatkowe narzędzia przy dochodzeniu roszczeń.” – mówi Dorota Karczewska, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Elementy „Nowego ładu konsumenckiego”

Jedną z najistotniejszych zmian w prawie europejskim, w tym także polskim, będą tzw. powództwa przedstawicielskie. Mają one na celu ułatwienie konsumentom zbiorowych dochodzeń roszczeń, w tym uzyskiwania rekompensat. Niezależne wykwalifikowane podmioty, np. organizacje konsumenckie będą mogły wytaczać takie powództwa, skutkiem czego będzie wydanie przez sąd lub organ administracji nakazu zaprzestania niewłaściwych praktyk, przyznania rekompensat oraz zatwierdzenia możliwości negocjowania porozumienia. Będzie to obejmować wszystkie ważne branże, takie jak np. usługi finansowe, transport, energetykę, telekomunikację.

Kolejną ważną zmianę przewiduje projekt „Omnibus”, który miałby wprowadzić zmiany w 4 dyrektywach o: nieuczciwych warunkach w umowach konsumenckich, cenach produktów, nieuczciwych praktykach handlowych oraz prawach konsumenta. Efektem wprowadzenia proponowanych zmian może być:

  • Większe bezpieczeństwo podczas zakupów w sieci. Portale i internetowe platformy handlowe będą miały obowiązek informować, czy użytkownik dokonuje zakupu od przedsiębiorcy czy osoby prywatnej oraz o tym, że w przypadku sprzedawców będących osobami prywatnymi, nie mają zastosowania przepisy chroniące konsumentów. Dodatkowo serwisy handlowe będą zobowiązane do wyraźnego oznaczania pozycjonowania ofert. Klient powinien być świadomy, że lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania zostało przez sprzedającego dodatkowo opłacone.
  • Uproszczenie indywidualnych roszczeń. Każdy, kto doświadczy niewłaściwych praktyk handlowych (np. agresywnego marketingu), będzie miał prawo do rozwiązania umowy i odszkodowania.
  • Zwiększenie ochrony w przypadku „bezpłatnych” usług cyfrowych. Chodzi tutaj o sytuacje, w których konsumenci podają swoje dane osobowe w zamian za skorzystanie z takich usług. Zmiany w przepisach regulują możliwość odstąpienia od umowy również w takich przypadkach. Konsumentom korzystającym z bezpłatnych usług będzie przysługiwać takie samo prawo, jak w przypadku zawierania płatnych umów przez internet – czyli obowiązywać ich będzie 14-dniowy okres odstąpienia od umowy.
  • Ograniczenie sprzedaży na pokazach lub w domach klientów. W wielu krajach Unii Europejskiej, w tym również w Polsce, często słyszy się o nieuczciwych praktykach sprzedażowych i agresywnym marketingu podczas organizowanych pokazów lub wizyt w domu klienta (problem dotyka przede wszystkim seniorów). Takie zjawiska mają zostać ograniczone dzięki zmianom w prawach konsumentów UE. W Polsce, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów już prowadzi kampanię edukacyjną poruszającą ten temat, a także rozpoczął pracę nad regulacjami kwestii nieuczciwych praktyk sprzedażowych.
  • Wyeliminowanie podwójnych standardów produktów. Za wprowadzanie klienta w błąd uznawane będzie sprzedawanie produktu przedstawionego jako identyczny z tym, który dostępny jest w innych państwach UE, kiedy w rzeczywistości istnieją wyraźne różnice (jak np. skład).

Ważny jest głos obywateli

Rada oraz Parlament Europejski pracują obecnie nad przedstawionymi projektami. Komisja Europejska jest otwarta na uwagi i propozycje państw członkowskich, które można zgłaszać na tym etapie. W dniu 18.10.2018r. w Warszawie w Centrum Nauki Kopernik, przedstawiciele KE, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konkurentów, organizacje konsumenckie, eksperci i konsumenci wzięli udział w obywatelskim dialogu konsumenckim.

Zapis jego transmisji można obejrzeć tutaj [https://player.cdn.tv1.eu/player/macros/eu/warsaw_181018 ]

 

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Podobne wpisy

Zamieść komentarz