Capital Service pozyskał 13 mln zł na dalszy rozwój

dodał Rafał Tomkowicz
0 komentarze

Capital Service pozyskał ponad 13 mln zł poprzez emisję 2,5-letnich obligacji. Oferta firmy pożyczkowej miała charakter prywatny, jednak marka rozważa emisję obligacji w trybie publicznym. Być może nastąpi to już w przyszłym roku.

13 mln zł z emisji obligacji

Oprocentowanie 2,5-letniego długu jest zmienne, a w chwili emisji zostało ustalone na poziomie około 8 proc. Wartość obligacji była wówczas szacowana na kwotę do 15 mln zł. Papiery firmy pożyczkowej mają być zabezpieczone na zbiorze wierzytelności.

Prezes firmy pożyczkowej Adam Kuszyk podkreśla, że jest zadowolony z przebiegu emisji, w wyniku której pozyskano 13,1 mln zł. To duży sukces dla spółki, zwłaszcza biorąc pod uwagę błyskawiczne tempo emisji oraz wyzwania, z którymi podmiot musiał się mierzyć na przestrzeni ubiegłego roku. W tym czasie Capital Service przeprowadził gruntowne zmiany w zakresie organizacji oceny ryzyka, windykacji portfela, a także monitoringu. W ciągu trzech kwartałów 2018 r. skonsolidowane przychody spółki spadały o 4,9 proc. r/r, marka zachowała jednak dodatni wynik netto. Wartość ta uplasowała się na poziomie 2,8 mln zł wobec 5,6 mln zł straty w 2017 r.

Obecnie spółka wraca na właściwe tory. Capital Service zapowiada zwiększenie emisyjnej aktywności już w przyszłym roku. Firma rozważa także emisję obligacji w trybie publicznym oraz powrót do notowań na Catalyst. Po raz ostatni papiery spółki notowane były tam w połowie ubiegłego roku.

Patrząc w przyszłość

Kolejne lata mogą się okazać niezwykle trudne dla polskiego sektora pozabankowego. Adam Kuszyk przewiduje dalsze obniżanie kosztów pożyczek, wynikające głównie z presji konkurencyjnej i walki o klienta. Prezes Capital Service oczekuje również obniżenia w jakieś perspektywie cen za nieperformujące pożyczki. Jednocześnie spodziewa się w 2019 lub 2020 roku pogorszenia spłacalności pożyczek jako efektu zbliżającego się spowolnienia gospodarczego. Kuszyk zwraca również uwagę na rosnące koszty regulacji np. spodziewane wyższe efektywne stopy podatkowe od 2019 roku.

Jednocześnie Prezes Capital Service oczekuje zwiększenia popytu na pożyczki w kolejnych latach, co może być efektem trudniej dostępnego i droższego kredytu bankowego. W tej sytuacji w ocenie Adama Kuszyka kluczowe czynniki sukcesu to dalsza efektywna optymalizacja kosztów ryzyka, usprawnianie procesów ukierunkowane na obniżanie krańcowych kosztów obsługi klienta oraz harmonijnie działające środowisko multikanałowej obsługi klienta, z klientem i jego preferencjami w centrum uwagi. Do tego należałoby dorzucić dywersyfikację źródeł finansowania oraz organizację potrafiącą szybko reagować i adaptować się do niezwykle zmiennego, czasami nieprzewidywalnego otoczenia.

Mając to na uwadze, w 2018 roku zespół KredytOK mocno pracuje przede wszystkim nad zarządzaniem ryzykiem, windykacją i multikanałową obsługą klienta (online, call center, oddział). Efekty to dużo skuteczniejsze modele skoringowe wykorzystujące dynamiczną, a nie tylko statyczną informację o sytuacji klienta, oparte w dużej mierze o dane z BIK, CRIF i dane behawioralne, efektywna windykacja i kanały, a także metody obsługi dostosowane do preferencji klienta.

Wierzymy, że w 2019 roku pozwoli to nam w sposób bardzo znaczący i rentowny zwiększyć skalę działania i jeszcze lepiej obsługiwać naszych klientów zgodnie z ich preferencjami. – mówi Adam Kuszyk, Prezes Capital Service, właściciela marki KredytOK.

Podobne wpisy

Zamieść komentarz