Authologic to nowe rozwiązanie od twórców Zencard – Krzysztofa Klimczaka, Marka Rogozińskiego i Jarosława Sygitowicza. Niedawno wystartowali z kolejnym projektem, czyli aplikacją do zdalnej weryfikacji tożsamości przy użyciu m.in danych bankowych.
Authologic to nowa firma twórców Zencard (Marka Rogozińskiego, Jarosława Sygitowicza i Krzysztofa Klimczaka). Aplikacja nie ma nic wspólnego z ich wcześniejszym biznesem. Rozwiązanie powstało dzięki API dostarczonemu przez polski fintech – banqUP.
– Parę lat po zakupie Zencard przez PKO BP zakończyliśmy naszą współpracę i postanowiliśmy tworzyć nowe rozwiązanie, tym razem związane z otwartą bankowością – wyjaśnia Jarosław Sygitowicz, współzałożyciel Authologic.
Do czego służy Authologic
Nowa aplikacja ma wspomagać proces uwierzytelniania tożsamości klienta online. Wykorzystuje do tego m.in. najbardziej wiarygodne dane, które znajdują się w posiadaniu banków. Dostęp do nich udzielany jest za wiedzą i zgodą klienta. Podmioty trzecie mogą z nich korzystać dzięki unijnej dyrektywie PSD2.
W przypadku Authologic całą infrastrukturę i połączenie zapewnia firma banqUP, o której wielokrotnie już pisaliśmy na łamach naszego serwisu. To duży gracz sektora usług finansowych, który jako jeden z pierwszych TPP został zarejestrowany przez Komisję Nadzoru Finansowego.
W swojej ofercie banqUP posiada m.in. API w modelu TPP-as-a-service. Dzięki temu rozwiązaniu inne podmioty (np. Authologic) mogą używać jego licencji oraz korzystać z jego infrastruktury do tworzenia swoich usług.
– Dzięki korzystaniu z rozwiązania banqUP mamy możliwość szybkiego uzyskania dostępu do kolejnych banków, a w dalszej perspektywie szybkie wyjście poza polski rynek – wyjaśnia Sygitowicz. Dodaje też, że pracują już nad innymi rozwiązaniami, na które pozwala otwarta bankowość, na przykład scoringu w oparciu o dane transakcyjne.
Pomoc w trakcie pandemii
Sam współzałożyciel Authologic podkreśla, że niedawno znalazł się w sytuacji, w której jego system byłby bardzo przydatny. Chodzi o podpisanie umowy z nową siecią komórkową.
– W czasie największych obostrzeń związanych z pandemią podpisywałem umowę z nową siecią komórkową. Kurier zobaczył mój dokument i wydał mi umowę, natomiast następnego dnia zadzwonił, że powinien jeszcze wziąć kopię dokumentu lub jego skan, którego ja z kolei, ze względów bezpieczeństwa, nie chciałem przekazywać nieznajomej osobie – opowiada.
Według Krzysztofa Pulkiewicza, prezesa banqUP, już w najbliższej przyszłości logowanie się i podpisywanie umów za pomocą danych bankowych stanie się codziennością.
– W momencie rozpowszechnienia się mediów społecznościowych szybko zaczęły pojawiać się rozwiązania wykorzystujące pochodzące z nich dane. Dane bankowe są znacząco bardziej wiarygodne i uniwersalne, a sposób ich przekazywania dużo bardziej przejrzysty i bezpieczny dla klienta banku. Weryfikacja tożsamości, możliwość zdalnego podpisania umowy, czy sprawdzanie, czy klient ma np. na koncie wystarczająco środków na wynajęcie samochodu, to pierwsze rozwiązania, które można wprowadzić dzięki otwartej bankowości. Spodziewamy się, że takich ułatwiających życie rozwiązań będzie powstawało coraz więcej – wyjaśnia prezes banqUP.
Authologic nawiązuje współprace
Już teraz Authologic zdążyło nawiązać współpracę z dwoma klientami. Wśród nich znajduje się Vooom – znana platforma do wynajmowania samochodów oraz pojazdów transportu osobistego.
– Jesteśmy pozytywnie zaskoczeni jak pozytywnie klienci zareagowali na wzmiankę o powstaniu Authologic. i. Wśród wielu zainteresowanych podmiotów jako najbardziej obiecujące widzimy rynki wynajmu pojazdów i nieruchomości, dostawy mediów i usług telekomunikacyjnych oraz usługi finansowe, jak np. leasing czy pożyczki. Bardzo ciekawe wydają się też usługi stricte on-line np. marketpace’y czy fintech – mówi Sygitowicz.