Jednym z gości II edycji konferencji Finanse w Internecie był Tymon Zastrzeżyński, wydawca serwisu internetowego o tematyce pożyczkowej Pozyczkaportal.pl. Zaprezentował on wyniki sondażu przeprowadzonego wśród użytkowników portalu, którzy odpowiadali na pytanie: „Gdzie najczęściej szukasz informacji o chwilówkach?”.
Tymon Zastrzeżyński zaczął swe wystąpienie od potwierdzenia, że oczywiście internet jest najważniejszym źródłem wiedzy o chwilówkach i pożyczkach pozabankowych dla osób rozważających skorzystanie z takiej formy dodatkowego finansowania. Zauważył, że w wynikach wyszukiwania fraza „pożyczka” prześcignęły „lokatę” pod względem popularności. Internauci częściej poszukują też nazw firm udzielających pożyczek, aniżeli banków komercyjnych, co widać wyraźnie na przykładzie Providenta i PKO BP. Ponadto już 1 na 10 użytkowników sieci w Polsce odwiedza serwisy firm pożyczkowych.
Dane zebrane w sondażu Pozyczkaportal.pl wskazują, że wśród klientów sektora pozabankowego dominują kobiety, ale ich przewaga nad mężczyznami nie jest znacząca (57 proc. do 43 proc.). Z chwilówek online zdecydowanie częściej korzystają natomiast osoby młodsze (do 35 roku życia). Starsi częściej decydują się na zaciągnięcie zobowiązania w tradycyjnym, czyli stacjonarnym kanale sprzedaży. Wynika to oczywiście z większego zaznajomienia się młodszego pokolenia z nowoczesnymi technologiami.
Typowy klient korzystający z branży pozabankowej – jak zauważył Tymon Zastrzeżyński – najczęściej zarabia powyżej 1,5 tys. zł (60 proc.), legitymuje się średnim wykształceniem (46 proc.) i mieszka w mieście (70 proc. ankietowanych). Większość wniosków jest składana za pomocą stacjonarnego komputera z dostępem do sieci (73 proc.), zaś 23 proc. – za pomocą smartfona. Tablety nadal plasują się na ostatnim miejscu, chociaż popularność tych urządzeń stale rośnie.
W dalszej części wystąpienia podjęta została kwestia najpopularniejszych internetowych źródeł informacji o szybkich pożyczkach. Badanie serwisu Pozyczkaportal.pl pokazuje, że większość osób poszukujących informacji o świadczeniach pozabankowych korzysta z serwisów o tematyce pożyczkowej. Drugie pod względem popularności źródła informacji to wyszukiwanie w Google. Na dalszych pozycjach plasują się strony poszczególnych firm świadczących tego typu usługi oraz fora tematyczne.
Wbrew pozorom, co wyraźnie podkreślał prelegent, internautów wcale nie interesują szczegółowe informacje o warunkach udzielenia pożyczki lub treści ofertowe, te znajdują się na dalszym miejscach pod względem popularności. Najbardziej poszukiwanie informacje to opinie innych pożyczkodawców o danej firmie oraz rankingi. Opinia jest decydującym argumentem przemawiającym za skorzystaniem z usług firmy pożyczkowej aż dla 37 proc. respondentów. Niskie koszty pożyczki przemawiają najbardziej do 39 proc. badanych. Zastrzeżyński stwierdził, że firmy pożyczkowe dostrzegają ten trend, dlatego coraz częściej współpracują z serwisami tematycznymi.
Na koniec wydawca Pozyczkaportal.pl podjął temat źródeł pozyskiwania klientów przez pożyczkodawców online. Analiza przeprowadzona przez serwis potwierdziła, że dominuje to AdWords, ruch organiczny z wyszukiwarki Google, reklamy w radiu i telewizji oraz obecność w sieciach afiliacyjnych. Popularność chwilówek napędzają z kolei atrakcyjność samych ofert, ale też rosnący dostęp do internetu oraz restrykcyjna polityka kredytowa banków. Prelegent skonkludował część wystąpienia poświęconą obecności serwisów pożyczkowych w sieci stwierdzeniem, że „warto być w Google’u” i firmy pożyczkowe powinny przywiązywać dużą wagę do pozycjonowania, unikając jednak niebezpiecznych słów kluczowych w rodzaju „pożyczka bez BIK” (przyciągają one nierzetelnych konsumentów).
Prezentację Tymona Zastrzeżyńskiego można pobrać tutaj.